$
פרסום ושיווק

גילה ישקול הקלה בסידור המדפים בחוק המזון

ביום חמישי נפגשו הקמעונאים עם הממונה על הגבלים עסקיים, טענו שהחוק יפגע בהם וניסו לאתר פרצות שיאפשרו להם להמשיך ולקבל כסף מספקים

נורית קדוש 09:0414.09.14

הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה קיים ביום חמישי פגישה עם נציגי רשתות שיווק והתמודד עם טענות שלפיהן החוק לא יוביל להורדת מחירי המזון, כך נודע ל"כלכליסט".

 

כזכור, החוק נועד להגביר את התחרותיות בענף המזון, ובעקבות כך להוריד את מחירי המוצרים. הסעיפים המרכזיים בחוק קובעים כי רשתות גדולות יחויבו לפרסם מחירים באינטרנט, רשת לא תוכל לפתוח סניפים רבים באותו אזור, רק 50% משטח המדפים יוקצו לספקי מזון גדולים והשאר יוקצה לספקים קטנים, ספק גדול לא יוכל לקבוע מחיר מומלץ לצרכן ורשת לא תקבל בונוסים מספק על מכירות מוצריו.

 

סידור מדפים ברשת שיווק סידור מדפים ברשת שיווק צילום: שאול גולן

 

לדברי משתתפים במפגש, הרוחות התלהטו כאשר רמי לוי שאל מה מטרת החוק. "גילה השיב שהמטרה היא חלוקת שוק גיאוגרפית, הגברת התחרות ועוד. לוי אמר לו שזאת בדיוק הבעיה, שהפכו את הכלים למטרות", סיפר מנהל אחת הרשתות. לוי מסר בתגובה כי "חוק המזון לא יביא להורדת מחירים לצרכן ובכך לא ישיג את המטרה שהוצבה בעקבות המחאה החברתית. החוק פועל לחזק את היצרנים הגדולים ולפגוע בקמעונאים".

 

במפגש השתתפו מלבד לוי גם נציגי שופרסל, מגה, קו אופ ישראל, אייל רביד מרשת ויקטורי, שלום נעמן ממחסני השוק ועוד, שהעבירו מראש שאלות, ולטענתם לא קיבלו תשובות מפורשות. "על הרבה שאלות השיבו לנו שהנושא ייבדק, אף שנשארו חודשים ספורים לגבש הסכמי סחר עם עשרות ספקים, מבלי שנדע מה מותר ומה אסור". טען אחד הקמעונאים.

 

גילה רמז כי ייתן הקלות אכיפה בנוגע לסעיף סידור המדפים בחוק – הקמעונאים טענו כי נדרשת ארכה של כחצי שנה לפחות מכניסתו לתוקף של הסעיף האוסר על ספקים גדולים לסדר מדפים ברשתות, כיוון שמדובר בהתארגנות מורכבת של גיוס כח אדם והיערכות תפעולית. "גילה השיב כי הוא עובד על מתן פטור שיקל בדרישות ואף ציין כי לא יפעל לאכיפה מיידית של הנושא ברשתות הקטנות", טען משתתף במפגש.

 

מהשאלות שהוצגו במפגש ניתן לזהות נסיון של הקמעונאים למצוא פרצות בחוק שיאפשרו להם להמשיך ולקבל כספים מהספקים: הקמעונאים שאלו מה גבולות המותר והאסור בדיאלוג בין הספק לרשת בנושא מבצעים לצרכן, האם ניתן לקבל מספק הנחות על הצגת מוצריו בבמות מחוץ למדפים והאם ספקים יוכלו לפרסם בשטח החנות תמורת הנחה נוספת על המוצרים. שאלות נוספות עסקו באפשרות לקבל הנחה מהספק עבור פעולות כמו הדבקת מחיר על מוצרים, וכן האם הקמעונאים יוכלו לחייב את הספקים בגין אגרות כשרות, היטלים עבור משרד החקלאות והשמדת פירות וירקות.

 

עוד סוגיה שמטרידה את הקמעונאים היא שהיום גובה ההנחה מהספק נקבע בין היתר לפי מכירות, ועל פי החוק החדש, ההנחה תיקבע מראש ולפני שהצדדים ידעו כמה יחידות יימכרו במהלך המבצע.

 

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "הממונה וצוותו השיבו לשאלות הקמעונאים. חלק קטן מהשאלות מחייבות מחשבה מעמיקה יותר, ולכן הבטיח הממונה להשיב להן בהקדם בכתב. רוב האיסורים הקבועים בחוק צפויים להיכנס לתוקף ב־15 בינואר 2015. הממונה ציין כי הרשות תבדוק את בקשת הקמעונאים לתת תקופת התארגנות לעניין העסקת סדרנים למדפים. כשיש שינוי דיסקט כזה, טבעי שיהיו קשיי הסתגלות ויעלו שאלות רבות. הרשות עושה מאמצים גדולים להבהיר את כל מה שדורש הבהרה כדי להקל על קשיי ההסתגלות של הקמעונאים והספקים לכללי המשחק החדשים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x