רשת המזון של המשביר העבירה אותה להפסד
ניסיון המשביר להרחיב את פעילותה באמצעות רשת המזון קוסט 365 גורם לה לדמם. הקבוצה רשמה הפסד של 6.3 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה
הבחירה להרחיב את פעילות המשביר דווקא באמצעות כניסה לשוק קמעונאות המזון הכבידה על פעילות הקבוצה במחצית הראשונה וגרמה לה לעבור להפסד. המשביר, שבשליטת רמי שביט, רשמה במחצית הפסד נקי של 6.3 מיליון שקל, זאת לעומת רווח נקי של 62.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
- המשביר מכרה כ-5% ממניות קשרי תעופה למשקיע חיצוני
- רמי שביט מתייעל על חשבונם של הספקים
- ההיגיון העקום מאחורי פיצוי העסקים הגדולים
רשת המזון קוסט 365, המונה ארבעה סניפים בלבד, סיימה את המחצית הראשונה בטונים צורמים - הפסד תפעולי של 10 מיליון שקל. אמנם פתיחת שני סניפים חדשים בפתח תקווה ובכרמיאל תרמה לעלייה של 56.5% במכירות הרשת, שהסתכמו ב־52.9 מיליון שקל, אולם היא העצימה את ההפסד התפעולי נוכח כוח הקנייה המוגבל של הרשת. לקוסט תנאים מסחריים פחות טובים מול ספקים חיצוניים, לעומת המתחרות הגדולות שלה. החברה נאלצה להשית את עלויות המטה שלה על מספר מצומצם של סניפים בעקבות קצב פתיחת סניפים נמוך מכפי שתוכנן.
גם פעילות התיירות של המשביר, המתבצעת באמצעות חברת קשרי תעופה, הסבה לקבוצה הפסד. מדובר בהפסד תפעולי של 4.9 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה למרות עלייה של 8.5% במכירות פעילות זו, שהסתכמו ב־206 מיליון שקל. לפני שבוע מכרה קבוצת המשביר, שבשליטת רמי שביט, 5% ממניות קשרי תעופה תמורת 2.6 מיליון שקל, ואחזקותיה בחברה ירדו ל־61.3%. בעקבות מבצע צוק איתן דיווחה קשרי תעופה למשקיעים כי היא מתמודדת עם ביטולי הזמנות בהיקף מהותי לטורקיה. אם צמצום כמות הטיסות יימשך עד אוקטובר ולא יהיו ביקושים לאלטרנטיבות שהציעה החברה ללקוחותיה, צופה קשרי תעופה כי תוצאותיה ייפגעו במידה שהיא אינה יכולה להעריך בשלב זה.
מבצע צוק איתן נתן אותותיו גם בפעילות בתי הכלבו של המשביר (המשביר לצרכן) וחנויות ניו־פארם, שמכירותיהן ירדו ב־25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. תקרת הפיצוי שאישרה ועדת הכספים היא 3 מיליון שקל, והמשביר בוחנת את השלכות נתונים אלה על פעילות הרבעון השלישי.
מדובר בבשורה קשה לרשת הכלבו ולניו־פארם, שרשמו במחצית הראשונה ירידה של 3.72% במכירות ל־956 מיליון שקל. עיקר הירידה מוסברת בטמפרטורות הגבוהות שאפיינו את חודשי החורף, וברבעון השני נרשמה עלייה במכירות רשתות אלה.
במכירות הקבוצה נרשמה סטגנציה, ואלה עלו ב־0.25% ל־1.15 מיליארד שקל. הרווח הגולמי של המשביר ירד ב־ 2.4% ל־371 מיליון שקל. עלייה בתשלומי הארנונה, החשמל ושכר הדירה הובילה לעלייה של 3.3% בהוצאות המכירה והשיווק של המשביר. הירידה ברווח הגולמי והעלייה בהוצאות הובילו להפסד תפעולי של 5.9 מיליון שקל.