$
מדיה

למנוע עוד "אקיוטק"

הצעת חוק של הרשות להגנת הצרכן נועדה למנוע מספקי תוכן לגבות כסף מהצרכן ללא הסכמתו המפורשת

דוד רפאלי 17:0911.05.14

בעוד פרשת "אקיוטק" ממשיכה להסעיר את הצרכנים בישראל, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן הגישה היום הצעת חוק שנועדה למנוע פרשת "אקיוטק" נוספת.

 

לפי החוק המוצע, חברות הטלפון והסלולר יחויבו לקבל הסכמה מפורשת מהצרכן לעסקה עם ספק שירותי תוכן. חברות הטלפון לא יוכלו להסתתר עוד מאחורי הטענה כי הן מהוות "צינור" בלבד לעסקאות אלה, והאחריות למנוע חיובים פיקטיביים תוטל עליהן.

 

עו"ד תמר פינקוס עו"ד תמר פינקוס צילום: יובל חן

 

בנוסף מוצע כי ספקי התוכן יאלצו להוכיח כי הצרכן קיבל את מלוא פרטי העסקה והסכים לה. במקרה בו הצרכן מודיע כי לא הסכים לעסקה והספק לא יוכיח תוך 5 ימי עסקים אחרת, הכסף שנגבה יוחזר. על גביית כספים שלא כחוק ישלם הספק קנס בגובה של עד כ-200 אלף שקלים לכל עבירה, בנוסף לפיצויים שישולמו לצרכן.

 

פרשת "אקיוטק" החלה לפני כשנה, כאשר החברה פתחה בהליכי גבייה כנגד עשרות אלפי אזרחים בישראל על צריכת שירותי תוכן שלה בין השנים 2006 עד 2011. צרכנים רבים טענו כי כלל לא היו מודעים לכך שנרשמו לשירות, כאשר חלק גדול מהם היו קטינים בעת ההתקשרות. תלונות רבות הוגשו לרשות להגנת הצרכן. היום נודע כי שר התקשורת גלעד ארדן הורה לקנוס את חברות הסלולר ב-2.2 מיליון שקלים משום שלא הודיעו למנויים שנרשמו לשירותי תוכן, מהלך שככל הנראה נובע בעקבות הפרשה.

 

הנפגעים העיקריים - קטינים וקשישים

 

הצעת החוק חלה על טווח רחב של עסקאות צרכניות. בין היתר נועד החוק להתמודד גם עם עסקאות טלפוניות, בהן מגלים הצרכנים כי חויבו עבור מוצרים שכלל לא הזמינו. רוב התלונות בנושא זה מגיעות לרשות בעיקר מאוכלוסיות חסרות ישע - קטינים וקשישים.

 

עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות אמרה: "מדובר בתופעה פסולה שחייבים לעצור אותה. קיים ניצול לרעה של הצרכן. במקרים רבים מדובר בקשישים או ילדים שלא מודעים כלל לכך שנקשרו בעסקה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x