הרווח התפעולי של רשת מגה נמוך בכחצי משל רמי לוי
התוכניות של המנכ"ל מוטי קרן לצמצום שטחי מסחר ולהשקת רשת הדיסקאונט לא מנעו צניחה של 52% ברווח התפעולי ל־60.4 מיליון שקל במהלך 2013. הכנסות מגה ירדו ב־3.5%
הירידה במחירי הדלקים כמו גם בהיקף המכירות בקמעונאות השפיעה לרעה על דו"חות אלון רבוע כחול.
הכנסות אלון רבוע כחול כולל היטלים ממשלתיים ירדו ב־2013 ב־5% והסתכמו ב־14.86 מיליארד שקל, לעומת 15.64 מיליארד שקל בשנת 2012.
הירידה החדה בשיעור 11% נרשמה בהכנסות מתחמי התדלוק והמסחר בשל ירידת מחירי הדלקים והפסקת מכירה לרשות הפלסטינית, אך גם פעילות רשת המזון מגה העיבה על תוצאות הקבוצה.
הכנסות מגזר הסופרמרקטים רשמו ירידה בשיעור 3.5%, והסתכמו ב־6.32 מיליארד שקל לעומת 6.55 מיליארד שקל ב־2012. הירידה נבעה מקיטון בשיעור של 1% במכירות חנויות זהות ומצמצום שטחי מסחר. מוטי קרן, שנכנס לתפקיד מנכ"ל החברה לפני כשנה, פעל לצמצם שטחי מסחר באמצעות מכירת סניפים הפסדיים ובאמצעות השכרת חלק משטחי חנויות גדולות לשוכרים חיצוניים, במטרה לייצב את רשת השיווק. אלא שצמצום שטחי המסחר הוביל לירידה ברווח הגולמי. הרווח הגולמי בשנה החולפת ירד ב־8% והסתכם ב־1.64 מיליארד שקל לעומת 1.78 מיליארד שקל ב־2012.
התוכניות צמצמו את שיעורי הרווחיות
בחודש יולי הציג קרן אסטרטגיה חדשה שכללה צמצום פערי המחיר בין סניפי מגה בעיר, רשת הקמעונאות העירונית, לבין מגה בול, פורמט הדיסקאונט. במסגרת זאת הודיע קרן באוקטובר על הורדת מחירי 1,000 מוצרים במגה בעיר. המהלך אף לווה בקמפיין ולפיו לא משתלם לדחות את הקניות עד לביצוע הרכישה המרוכזת הנערכת על פי רוב בחנויות הדיסקאונט, כיוון שפער המחירים קטן. בהמשך השיק קרן את פורמט הדיסקאונט החדש You. בחודש מרץ 2014 הואצה השקת הפורמט, ובשלב זה הוא מונה 11 סניפים. צמצום פערי המחיר והשקת רשת דיסקאונט חדשה הובילו לצמצום שיעור הרווח הגולמי מהמכירות, וזה ירד מ־27.3% ב־2012 ל־26% מהמכירות ב־2013. אלא ששיעורי הרווחיות הגולמית משקפים פעילות רשת שמחיריה אינם מאפיינים את רשתות הדיסקאונט. לשם השוואה, הרווחיות הגולמית של רשת רמי לוי הסתכמה ב־20.9% מהמכירות והרווחיות הגולמית של שופרסל הסתכמה ב־25.7% מהמכירות.
הירידה במכירות וברווח הגולמי השפיעה לרעה גם על הרווח התפעולי של מגה, שצנח ב־52.1% והסתכם ב־60.4 מיליון שקל - זאת לעומת 126.2 מיליון שקל אשתקד. לשם השוואה, הרווח התפעולי של רמי לוי ב־2013 הסתכם ב־136 מיליון שקל - 125% יותר משל מגה. גם שיעור הרווחיות התפעולית של מגה רשם ירידה והסתכם ב־0.95% מהמכירות לעומת 1.9% מהמכירות ב־2012.
הרווח התפעולי שינה מגמה מהפסד לרווח
לדברי לימור גנות, מנכ"לית משותפת לקבוצת אלון, הרשת נמצאת בתהליך יישום התוכנית האסטרטגית, שהביא לשיפור הדרגתי בתוצאותיה בין הרבעונים. בחינת הרווח התפעולי לאורך הרבעונים מציגה מעבר מהפסד תפעולי של 3 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2013 ל־29.7 מיליון שקל ברבעון הרביעי.
הרווח הגולמי של אלון רבוע כחול הושפע לרעה כתוצאה מפעילות רשת מגה, והסתכם ב־2.61 מיליארד שקל ב־2013 לעומת 2.75 מיליארד שקל בשנה הקודמת. למרות הירידה ברווח הגולמי, שיעור הרווח מהמכירות עלה מ־21.7% בשנת 2012 ל־22% השנה. מגזר הסופרמרקטים השפיע לרעה גם על הרווח התפעולי של הקבוצה, שרשם בשנה החולפת ירידה חדה בשיעור 42.7% והסתכם ב־100.7 מיליון שקל לעומת 175.7 מיליון שקל אשתקד. הוצאות המימון של הקבוצה עלו בשנה החולפת ב־5% והסתכמו ב־254 מיליון שקל לעומת 242 מיליון שקל ב־2012. ההפסד המיוחס לבעלי המניות העמיק בשנה החולפת ל־146 מיליון שקל לעומת הפסד של 22 מיליון שקל בשנת 2012.