$
בארץ

חוק המזון: הספקים הגדולים יוגבלו לשטח של 50% משטחי המדף בסופר

כך סוכם בדיון משותף לוועדות הכספים והכלכלה לקראת אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית

נורית קדוש 20:4604.03.14

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכספים, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, מקיימת הערב (ג') דיון מרתוני בהצעת החוק להגברת התחרותיות בענף המזון, מתוך כוונה לסיים את עוד הלילה הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. מבין הסעיפים הבולטים שאושרו עד כה: ספקי המזון הגדולים יוגבלו לשטח של 50% משטחי המדף אצל הקמעונאים הגדולים.

בדיון שהחל בשעות הצהריים אישרה הוועדה את הסעיפים בפרק השקיפות, ולפיהם הקמעונאים הגדולים יחויבו לפרסם את המחירים באופן שיאפשר השוואה עדכנית שוטפת מול חנויות אחרות. העברת המחירים תיעשה אחת לשעה, בקובץ בשפת מחשב שלא מיועד לציבור הרחב אלא לאפליקציות השוואות מחירים שניתן יהיה לעשות בהן שימוש ולפרסם השוואות בין מוצרים וסלי מוצרים שונים. עוד אושר סעיף העונשין בפרק, הקובע כי מי שיפר את החוק יהיה צפוי לקנס של כ-300 אלף שקל.

 

 יו"ר ועדת הכלכלה, אבישי ברוורמן יו"ר ועדת הכלכלה, אבישי ברוורמן צילום: טלי מאייר

 

לפי ההצעה המקורית ביקשה הממשלה לקבוע עונש של שנת מאסר או קנס של כ-200 אלף שקל. ואולם חברי הוועדה סברו כי עונש מאסר בגין עבירות שיכולות להיגרם מטעות מחשב היא חמורה מדי, ולכן יש להעלות את הקנס ל-300 אלף שקל אך לא לקבוע עונש מאסר.

 

בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בהצעה אושרה הצעתו של ברוורמן לאסור על כל תשלום עבור הקצאת שטח מכירה כלשהו לספקים גדולים, כדי שלא יוכלו לקנות שטחי מדף או לשלם תשלומים שונים כדי לדחוק ספקים קטנים. עוד אושרו איסורים שיחולו על הספקים הגדולים והקמעונאים הגדולים, ובהם איסור על ספק גדול להתערב בסדרנות המוצרים.

 

היום אושר כאמור כי הממונה על ההגבלים העסקיים יפרסם רשימה של ספקים גדולים מאוד שמחזור המכירות שלהם מעל מיליארד שקל לשנה. קמעונאי גדול לא יהיה רשאי להקצות להם שטח מדף העולה על 50% מסך שטחי המדף בכל אחת מחנויותיו, ויתרת שטחי המדף תוקצה לספקים שאינם ספקים גדולים מאוד. תוך חודשיים ממועד התחילה, ידווחו הקמעונאים הגדולים אילו שטחי מדף מוקצים לספקים גדולים מאוד. תוך חודש נוסף יהיה רשאי הממונה לקבוע (באישור ועדת הכלכלה) שיעור אחר להקצאת שטחי מדף לאותם ספקים. שר הכלכלה -  באישור ועדת הכלכלה - יהיה רשאי להאריך את תוקפה של ההוראה לשנה אחת כל פעם ובלבד שתוקפה לא תעלה על שלוש שנים בסך הכל. הממונה רשאי להאריך את תקופת הדיווח בשלושה חודשים.

 

כמו כן ייאסר על הספקים הגדולים לקבוע מחיר מומלץ לצרכן, כדי למנוע מצב שבו הספק הגדול קובע מחיר שהופך להיות מחיר מרבי וכך מונע מהספקים הקטנים להתחרות. עוד נאסר לבצע תמחור אסור ו"קשירה טורפנית", כדי להגביל את הספקים הגדולים להתנות מכירה של מוצר מוביל בקניית מוצר פחות נמכר, או מכירה של מוצר במחיר נמוך מעלות אספקת המוצר לקמעונאי. כמו כן ניתנה לממונה סמכות לתת הוראות לקמעונאי גדול באשר למותג הפרטי שלו, אם יש חשש לפגיעה בתחרות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x