$
פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

רונן נמני לא מתרגש: "קופיקס לא באמת מאיימת עלינו"

בעלי קפה קפה, המחזיק כבר בחמש רשתות מזון נוספות, בדרך להקים מועדון צרכנות שיחלוש על כל מותגי הקבוצה. בראיון לכלכליסט הוא מביע תקווה ש"לא לעמוד לדין בחקירת תיאום המחירים", ועם שותפיו לרשת פרש קיטשן הוא מצהיר ש"יפעילו 40 סניפים בתוך 5 שנים"

אורנה יפת 08:2011.02.14

"לא היה תיאום מחירים עם מי שדיברתי איתו בענף. ניהלנו שיחות, אבל לא היתה התייחסות למחיר. אני מאוד מקווה שלא אעמוד לדין", כך אמר ל"כלכליסט" רונן נמני, בעלי רשת קפה קפה, בהתייחסות ראשונה לסיום חקירת החשדות לתיאום מהלכים עסקיים בין רשתות הקפה, עם השקת קופיקס.

רונן נמני רונן נמני צילום: עמית שעל

 

לאחרונה פורסם כי מחלקת החקירות של רשות ההגבלים סיימה את החקירה שניהלה בעניין, וכי היא סבורה שיש די ראיות להעמיד לדין לפחות חלק מהרשתות. ההחלטה ממתינה כעת לאישור היועץ המשפטי של הרשות עו"ד אורי שוורץ.

 

נמני עצמו הודה בעבר בתקשורת בכך שדיבר עם בעלי רשתות קפה, "ואף אחת מהן לא מורידה מחירים בתגובה להשקת קופיקס". אמירה זו הובילה את רשות ההגבלים לפתוח בחקירה, שבמסגרתה נחקרו בכירים בענף הקפה. לדברי נמני, "להבנתי, לא היו כל ממצאים מהחקירה. אבל העבירו את זה ליועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים והוא יחליט מה לעשות בנושא. מבחינתי לא היה שום דבר, ומעבר לזה אני לא מוסיף מילה".

 

נמני מחזיק בבעלות על כמה רשתות קפה, ובהן קפה קפה, לחם ארז ופרש קיטשן. עוד הוא מחזיק בבעלות על רשת לבורטוריו די פסטה, רשת הסנדביצ'ים רובן ומסעדת לחם בשר. רשתות הקבוצה תופסות 20% מענף בתי הקפה בישראל, המוערך ב־4 מיליארד שקל בשנה, ומגלגלות 900 מיליון שקל בשנה. רשת קפה קפה לבדה מגלגלת מחזור מכירות שנתי של 600 מיליון שקל.

 

"צריך לדעת לעבוד עם זכיינים, זה לא פשוט"

 

לפני שנה רכש נמני 50% מהבעלות על רשת בתי הקפה פרש קיטשן המבוססת על תפריט בריאותי, מידי המייסדים הירושלמים שהקימו את הרשת לפני שש שנים ניר קודיש, מושיקו ממן וגיא אלבז. הוא קיבל מחצית מהמניות ברשת לפי שווי של 10 מיליון שקל שיוחס לה, אך לא שילם עליהן בפועל, אלא הזרים כסף לפיתוח הרשת ולהקמת קונספטים חדשים כגון הקמת דוכני פרש קיטשן בקניונים, שעליהם שוקדת הרשת בימים אלה.

 

במסגרת הרחבת הרשת תיווצר סינרגיה בינה לבין לחם ארז, כאשר בסניפים הגדולים של פרש קיטשן יוקמו פינות מכירה של לחמים המיוצרים על ידי לחם ארז, שאותה רכש נמני ב־2010 לאחר שנקלעה לקשיים.

 

"זכיינים של קפה קפה תמיד ביקשו ממני להקים פינות לחמים של לחם ארז בסניפים ולא הסכמתי, כי מבחינתי מדובר בקונספטים שונים, וזה לא התחבר", אומר נמני. "בפרש קיטשן אני רואה את החיבור עם לחם ארז, ובסניפים הגדולים יהיה פינות למכירת לחמים".

 

פרש קיטשן מונה שמונה סניפים בלבד, שישה מהם ממוקמים בתל אביב (אחד הסניפים הנו סניף סגור הפועל במגדלי אקירוב ומיועד לדיירי הבניין בלבד). מאז הקמתה, הרשת לא התפתחה בקצב מואץ, וזו הסיבה לכך שהמייסדים החליטו להכניס את נמני כשותף, כדי שיזרים כסף לפיתוח הרשת ויעזור לה למכור זיכיונות.

 

בימים אלה פועלים הבעלים לפתיחת שלושה סניפים חדשים - בכניסה לקניון ארנה בהרצליה, שם יוקם סניף על שטח של 500 מ"ר; ברחוב חורב בחיפה, שם מנסה נמני לרכוש בניין על שטח של 300 מ"ר במטרה לבנות עליו סניף קונספט של פרש קיטשן; ובסמוך למרכז שוסטר ברמת אביב, שם הגיש נמני הצעה במכרז לפתיחת סניף בבניין של הכללית. ההשקעה בסניפים עומדת על 3–2 מיליון שקל, לעומת סניף ממוצע של הרשת שהשקעה בו מוערכת ב־700 אלף שקל.

 

מה הסיבה לכך שהרשת לא התפתחה עד היום?

נמני: "לעבוד עם זכיינים זה משהו שצריך לדעת לעשות. צריך לדעת לנהל זכיינים ולהפעיל אותם. להגדיל רשת זה לא פשוט. כל הסניפים החדשים שאנחנו פותחים יורכבו מזכיינים שהגיעו לקפה קפה, והזזנו אותם לפרש קיטשן. הסברנו להם את הפורמט, ואחרי שהם הבינו שזו רשת טובה, הם הסכימו לפתוח סניף במקום קפה קפה. זה הערך המוסף שיש לזכיינים שמתחברים לקבוצה גדולה כמו שלנו".

 

מושיקו ממן: "עד המיזוג עם קפה קפה היינו עסוקים בלתפעל סניפים שהיו בבעלותנו. רונן הוכנס לקבוצה גם כדי להזרים כסף וגם בגלל הזכיינות".

 

ניר קודיש, פרש קיטשן ניר קודיש, פרש קיטשן צילום: עמית שעל

 

גם עם הניסיון שלכם יש סניפים של קפה קפה שנסגרים וזכיינים שמתלוננים עליכם.

נמני: "אנחנו קיימים 14 שנה וסגרנו סניפים מעטים. יש החלפות של זכיינים, אבל אם זכיין הוא מקצועי, אז אין סיבה שהוא יסגור או יתחלף".

 

כמה סניפים תמנה פרש קיטשן?

נמני: "היעד הוא להגיע ל־30–40 סניפים בתוך חמש שנים".

 

פרש קיטשן מגלגלת כיום 35 מיליון שקל בשנה, והיעד של הבעלים הוא להגיע ל־150 מיליון שקל בתוך חמש שנים. עם פתיחת שלושת הסניפים החדשים בארבעת החודשים הקרובים, צופים ברשת להגיע למחזור מכירות של 70 מיליון שקל עד סוף השנה.

 

"קופיקס לא תוכל להיכנס לקניונים"

 

נמני מנסה למנף את הכוח שלו כקבוצה המחזיקה בכמה רשתות ומסעדות, ופועל להשקת מועדון חברים שיאגד בתוכו את כל הקבוצה. המועדון ייקרא mood, ולצד ההטבות המשולבות שיוענקו ללקוחות בכל המותגים יעניק לקבוצה גם כוח קנייה גדול מול ספקים. "זה מועדון שאנחנו עובדים עליו יותר משנה וחצי, וזו קבוצה שמחזיקה יותר מ־200 מקומות", אומר נמני.

 

אתה מנסה להיות הראל ויזל שאיחד תחת מועדון אחד את כל מותגיו?

נמני: "לא באתי לחקות את הראל ויזל, אבל זה הרעיון שעומד מאחורי הדברים האלה".

 

כמה אנשים עובדים במטה שלכם?

נמני: "רק במטה מועסקים 80 עובדים, בהם ארבעה עורכי דין, עשרה אנשי מיתוג ופרסום, 30 מנהלי ברים ושפים ועוד. צירפנו לשיווק את טל אקרמן שבאה מקוקה־קולה, ואנחנו רוצים להוציא החוצה את תקציב הפרסום שעומד על 5 מיליון שקל בשנה".

 

במסגרת התחרות מול קופיקס, האם הורדתם את מחיר הקפה בפרש קיטשן כמו בקפה קפה?

נמני: "לנו התחרות מצוינת. אני לא המשבצת שקופיקס ייקח ממנה לקוחות. מי שרוצה לקחת קפה ב־5 שקלים לוקח אותו ממני ב־8 שקלים. פרש קיטשן לא יכולה למכור כריך ב־5 שקלים, אבל המחירים לא גבוהים. ולשאלתך, גם שם הוזלנו לפני שבועיים את מחיר הקפה בכוס טייק אווי ל־8 שקלים, אספרסו לדרך עולה 7 שקלים וקפה הפוך גדול - 12 שקלים. על חלב סויה ולחמנייה ללא גלוטן אנחנו לא גובים תוספת תשלום, בניגוד לבתי קפה מתחרים".

 

לדברי נמני, "פרש קיטשן היא רשת קטנה, אבל היא מצטרפת לרשת גדולה ולכן נהנית מכל ההוזלות שלהן זוכה הקבוצה. ועדיין, עם כל המחירים האטרקטיביים, קשה מאוד להוזיל את המחירים בבתי הקפה בגלל העלויות מסביב וההוצאות הקבועות כמו שכר עובדים, שכר דירה וחומרי גלם".

 

לאן אתה מעריך שהקפה ב־5 שקלים יוביל את ענף בתי הקפה?

נמני: "קופיקס ומתחרים בקונספט שלה נפתחים עכשיו בהמוניהם. רק בעוד שנה נדע לאן הקפה ב־5 שקלים מוביל את ענף בתי הקפה. לדעתי, זה לא ישנה את ענף ההסעדה ולא יהווה תחליף למקום בילוי. זה אולי יפגע בפורמט של בתי קפה שמוכרים קפה וכריך לקחת, ויוזיל את המחירים שלהם".

 

הם יכולים לפגוע בכם אם הם יפתחו סניפים בקניונים.

נמני: "אני מאמין ששום קניון לא יכניס סניף של קופיקס אליו, כי שכר הדירה שבית קפה משלם לקניונים נע בין 40 ל־100 אלף שקל לחודש, כך שאני לא רואה רשת כמו קופיקס שיכולה לשלם את המחיר הזה, וגם הוא (אבי כץ - א"י) אמר שהוא לא יכול לשלם יותר מ־8,000 שקל שכר דירה. אבל מעבר לזה, ברגע שהם ייכנסו לקניונים הם יורידו את שכר הדירה בבתי קפה אחרים, והקניונים לא יוותרו על שכר הדירה הגבוה שהם מקבלים מהם".

 

נמני לא מאמין שיש מקום לדוכנים של קופיקס בקניונים, אך שוקד בעצמו על הקמת סניפי פרש קיטשן אקספרס בקניונים. כיום הרשת מפעילה סניף אחד בקניון רחובות, אך יתר הסניפים צפויים לעבוד בקונספט של דוכני אקספרס.

 

לדברי ניר קודיש, "מדובר בדלפקים גדולים של 22 מ"ר עם 3–2 עובדים. החלטנו ללכת על פורמט של אקספרס בגלל השכירות הגבוהה בקניונים, וגם מפני שיש לפורמט הזה מקום בקניונים". קודיש מציין כי המחירים באקספרס יהיו זולים ב־20%–30% ביחס למחירים של סניפי פרש קיטשן הרגילים.

 

נמני עוקץ את המתחרה קופיקס ואומר: "אנחנו לא הולכים למכור כריך ב־5 שקלים בלחם קסטן, אלא מוכרים את המוצר של פרש קיטשן שיש לו מקום וצורך. עוד לא בחנו את ההיתכנות הכלכלית. אחרי הסניף הראשון נבחן את התוצאות. השאיפה שלנו היא לפתוח עשרה סניפים שעלות הקמה של כל אחד מהם נעה בין 200 ל־300 אלף שקל".

 

לדבריו, "דיברנו על הקונספט עם ארנון תורן ומשה רוזנבלום (מנכ"לי קניוני עזריאלי ומליסרון - א"י) והם מאוד רוצים את הפורמט". בניסיון לקדם את המודעות לרשת, תציע פרש קיטשן במשך חודש שלם מנות ילדים במחיר של 10 שקלים.

 

אז מתברר שאפשר למכור בבתי קפה גם ארוחות ב־10 שקלים?

נמני: "כשהורים מצטרפים ומזמינים ארוחה לעצמם, אפשר לתת ארוחה לילדים ב־10 שקלים. אני לא מרוויח מזה. זה מהלך שנועד לקדם מודעות".

 

במקביל להרחבת הרשת מתוכננות הרחבות של יתר בתי הקפה בקבוצה - לדברי נמני, לקפה קפה יש עשרה חוזים חתומים לפתיחת סניפים שיתווספו ל־138 הסניפים הקיימים, ללחם ארז שמונה כיום 16 סניפים יתווספו חמישה סניפים בשנה הקרובה בראש העין, במתחם סוהו בנתניה, בקריית ביאליק, בתל אביב ברחוב בן יהודה פינת ארלוזורוב, ובנהריה. גודל הסניפים יהיה 70–80 מ"ר וכל סניף ייפתח בהשקעה של 600 אלף שקל.

 

את מסעדת לחם בשר שפועלת בנמל תל אביב, נמני מתכוון להרחיב בשני סניפים נוספים שצפויים לקום במגדלי בסר בבני ברק ובמתחם התחנה בירושלים. "לחם בשר תמנה בסך הכל שמונה או תשעה סניפים", הוא מציין.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x