אסם, תנובה ושופרסל הגדילו תקציבי פרסום
רשתות השיווק וחברות המזון הגדולות השאירו את המחאה מאחור וחזרו להשקיע בפרסום בשנה החולפת, אחרי ירידה משמעותית בשנתיים האחרונות. מקאן ממשיך להוביל את דירוג משרדי הפרסום, אך אדלר חומסקי מצמצם את הפער ממנו
אחרי 2012 שסומנה כשנת שפל לענף הפרסום, חזרו המפרסמים הגדולים לפעילות והעלו ב־2013 את תקציבי הפרסום שלהם בעשרות אחוזים. מהסיכום השנתי של ענף הפרסום שנערך על ידי יפעת בקרת פרסום עולה כי רשתות השיווק הגדילו בשנה החולפת את תקציבי הפרסום שלהן, לאחר שנתיים שבהן קיצצו בתקציבים על רקע המחאה החברתית.
במונחים ריאליים הסתכם תקציב הפרסום של הרשתות השנה ב־267.7 מיליון שקל, לעומת 264.7 מיליון שקל ב־2012. סופר־פארם היתה רשת הקמעונאות שהשקיעה הכי הרבה בפרסום, והיא הגדילה את תקציב הפרסום שלה בשנה החולפת ב־13% ל־96.9 מיליון שקל. זאת עקב אירועי מכירות מיוחדים שערכה הרשת כמו SUMMER SALE ו־BABY SALE.
הטלטלה באי.די.בי לא פגעה בתקציב שופרסל
לפחות מבחינת פרסום, רעידת האדמה שעברה השנה אי.די.בי לא השפיעה על רשת שופרסל, שהגדילה את תקציב הפרסום שלה בשנה החולפת ב־26% ל־51.5 מיליון שקל. מגה המתחרה, שמנסה להימלט מתדמית הרשת היקרה, פרסמה השנה בהיקף של 37 מיליון שקל, המבטאים עלייה של 7% בהוצאות הפרסום של הרשת לעומת 2012. הרשת תקשרה מהלך של הורדת מחירים שביצעה, ואת הסבות הסניפים לפורמטים החדשים שהשיקה. לעומתן, קבוצת 365 שכוללת את רשתות המשביר לצרכן, ניו־פארם וקוסט 365, הקטינה את התקציב שלה לפרסום ב־6% ביחס לשנה שעברה והוא הסתכם ב־67.5 מיליון שקל.
את טבלת המפרסמים הגדולים ממשיכה להוביל שטראוס, שבשנה שעברה הקטינה את תקציב הפרסום שלה ב־4% (מה שעדיין לא הפריע לה לצעוד בראש טבלת המפרסמים מבחינת היקף תקציב הפרסום). ב־2013 הגדילה החברה את תקציב הפרסום שלה ב־6% ל־118 מיליון שקל.
המותג המוביל בפרסום של שטראוס הוא תמי 4. מותג ברי המים בלט השנה עם פרסום לבר המים TOUCH, אך למרות זאת רשם ירידה של 19% בהיקף הפרסום ביחס לשנה שעברה. מותג היוגורטים דנונה, השני בהיקף הפרסום שלו מתוך מותגי הקבוצה, בלט אף הוא עם פרסום לדנונה אקטיביה וטעמי יוגורט חדשים וההשקה למעדן JOY.
החברה המרכזית למשקאות (קוקה־קולה) ממוקמת במקום השני בטבלה עם גידול, זו השנה השנייה ברצף, של כ־31% בהוצאה לפרסום שהסתכמו ב־104.8 מיליון שקל. המותגים הבולטים של החברה הם קוקה־קולה, עם גידול של כ־68% בהיקף הפרסום בעקבות השקת בקבוקי המיני, גבינה צהובה נעם ללא חומרים משמרים של מחלבת טרה, ומשקה האנרגיה CRANERGY שהושק בשנה החולפת.
השנה רשמו יבואני הרכב שיא משלהם, כאשר שלושה מהם נכנסו לטבלת 20 המפרסמים הגדולים. דלק מוטורס, יבואנית הרכב המובילה בפרסום, הגדילה השנה ב־75% את תקציב הפרסום שלה עקב קמפיינים שנערכו לדגמי מאזדה החדשים ולדגמי השטח של פורד. גם יבואנית הרכב כלמוביל רשמה עלייה חדה של כ־80% בהיקף הפרסום שלה, על רקע אירועי מכירות שערכה החברה ליונדאי ופרסום מסיבי לדגמים חדשים של מיצובישי. דוד לובינסקי, שהגדיל את תקציב הפרסום שלו ב־33% בשנת 2012, הפחית השנה את ההוצאה שלו על פרסום בכ־27%.
יהושע TBWA עלה, גיתם BBDO ירד
בדירוג השלישייה הפותחת של משרדי הפרסום לא חל שינוי ביחס לשנה שעברה. מקאן אריקסון ממשיך להוביל והצליח לעצור את מגמת הירידה בנפח הפרסום שלו שאפיינה אותו בשנתיים האחרונות, עם עזיבתן של סלקום וקבוצת החברות של אבי מלכה. ב־2013 גדל נפח הפרסום של המשרד ב־2% ל־413.6 מיליון שקל.
אדלר חומסקי הציג השנה עלייה משמעותית של 19% בהיקף הפרסום שלו, שהסתכם ב־398.5 מיליון שקל. המשרד שמר על המקום השני בדירוג משרדי הפרסום עם פער קטן ממקאן אריקסון. לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, מדובר בשנה "חלומית" של אדלר חומסקי, שמתקרב אל הפסגה בזכות זכייה בכמה תקציבים גדולים ובהם אלה של מחלבות שטראוס, חברת החשמל ורשת מחסני חשמל.
באומן בר ריבנאי, שדורג במקום השלישי, הגדיל את תקציבי הפרסום ב־12% ביחס לשנה שעברה והם הסתכמו ב־2013 ב־351 מיליון שקל. המשרד גדל בזכות זינוק בתקציבי הפרסום שהעבירה החברה המרכזית למשקאות למותגים ספרייט וקרלסברג, ובזכות גידול בתקציבי סופר־פארם, דלק מוטורס, עלית וקבלת תקציב פרטנר.
משרד הפרסום יהושע TBWA עלה למקום הרביעי במקום גיתם שירד למקום השישי. גליקמן נטלר סמסונוב, שרשם אשתקד את הצמיחה הגדולה ביותר מבין עשרת המשרדים המובילים, עלה מהמקום השישי לחמישי תוך שהוא מגדיל את תקציבי הפרסום ב־22%.