ההוראה שמחייבת יבואנים לצרף מדבקת אחריות למוצרי חשמל לא מיושמת
תקנות שנכנסו לתוקף בשבוע שעבר מחייבות את רשתות השיווק והיבואנים לצרף למוצרי חשמל מדבקות אחריות בנוסף לתעודות האחריות שהקונים נוטים לאבד. הרשתות מתקשות ליישם את התקנות, והיבואנים ממתינים לראות אם הן ייאכפו
תקנות חדשות שנכנסו לתוקף בשבוע שעבר מחייבות קמעונאים המוכרים סחורה שעליה ניתנת תעודת אחריות, למסור לצרכן בנוסף לתעודה גם מדבקת אחריות. המדבקה, שעליה חייב להופיע תום תקופת האחריות של המוצר, אמורה להוות מסמך שווה ערך לתעודת האחריות הרגילה, ולאחר הצגתה, חייב מי שנותן שירות למוצר לספקו ללקוח.
מטרת התיקון פשוטה: למנוע מצב שבו האחריות אובדת ללקוח, מה שמונע ממנו לקבל שירות. החוק חל על מוצרי גז, אלקטרוניקה וחשמל, ששוויים יותר מ־150 שקל. אי־עמידה בו מהווה עבירה פלילית, ולצדה סנקציות אזרחיות שאותן יכול הצרכן לנקוט נגד מי שמסרב למסור לו מדבקת אחריות.
התקנות החדשות היו אמורות לחולל מהפכה בשוק החשמל, אבל לפחות בינתיים נראה שהמהפכה עדיין רחוקה ממימוש. א', צרכן שבשבוע שעבר ביקש לקנות הארד דיסק למחשב באופיס דיפו ודרש עבורו מדבקת אחריות, נתקל בפליאה מצד המוכרים ברשת, שלא ידעו על מה הוא מדבר. לדבריו, אופיס דיפו לא לבד. "כמה ימים לאחר הרכישה הגעתי לסניף של אייס בשפיים כדי לקנות מאוורר חשמלי. אחרי ששילמתי, ביקשתי מהקופאית את מדבקת האחריות, וגם היא לא ידעה על מה אני מדבר. היא אמרה לי שכל התעודות נמצאות בתוך האריזה. פתחתי את אריזת המוצר וגם שם לא היתה מדבקת אחריות. הפנו אותי לאחראית המשמרת, שרצתה לחתום לי על הקבלה כאישור שרכשתי את המוצר ברשת, אבל אמרתי לה שקבלה זו לא אחריות. מפליא אותי שאף אחד לא מתייחס לחוק שנכנס לתוקף".
בענף הקמעונאות טוענים שמשרד התמ"ת לא עשה מספיק כדי לעורר מודעות לתקנות, ולכן רשתות שאינן מתמחות בתחום החשמל לא יודעות במה מדובר. מנגד, בענף החשמל בהחלט מכירים את החוק ומנסים "לבלוע את הצפרדע".
"לא מאמין שמישהו מיישם את החוק"
יישום החוק, מתברר, נתפס בענף כמורכב למדי. ולטענת יבואני החשמל והקמעונאים, הוא מקשה עליהם מאוד. "עד לרגע זה אני לא מבין את החוק, ואני לא מאמין שמישהו כבר יישם אותו", אמר ל"כלכליסט" יבואן של מוצרי חשמל. "אני כיבואן צריך לדאוג שהמדבקה שתצא מהמפעל בסין תהיה בעברית. ואם אבקש, היצרן יעשה זאת, אבל בינתיים אף אחד לא הכריח אותי לעשות את זה".
גם ברשתות השיווק לא יודעים כיצד לנהוג. אייל בן אליעזר, מנכ"ל רשת החשמל הסיטונאי, מסביר: "אני כקמעונאי לא מתעסק במדבקות. מי שאמור לתת לי אותן הם יבואני החשמל, אבל עד עכשיו לא קיבלתי מדבקות מאף אחד מהיבואנים. על כל מוצר מופיע מספר טלפון של נותן השירות שמספק ללקוח את תעודת האחריות. איך אוכל לתת מדבקה לפי המוצר שכל לקוח קנה? אין חיה כזו".
"זה חוק בעייתי שקשה ליישם אותו, והוא יוכל לצאת אל הפועל רק כאשר מכון התקנים ייקח עליו אחריות כחלק מהבדיקות שהוא מחויב לעשות לכל המוצרים המיובאים", אומר גיל לוי, מנכ"ל רשת תן אלקטריק. "אם המכון יאשר מוצר רק כאשר מצורפת אליו מדבקת אחריות, כמו שהוא מאשר היום מוצר על פי הדירוג האנרגטי שלו, רק אז כל היבואנים יישמו את החוק".
יבואני החשמל הגדולים, שפועלים תחת עינו הפקוחה של הרגולטור, משתדלים לעמוד בדרישות החוק, אך גם להם יש השגות קשות בנוגע אליו. לא רק זאת, הם ניסו לבטל אותו בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה, אבל לא הצליחו למנוע את כניסתו של החוק לתוקף. "לכאורה נתנו לנו לדבר בוועדת הכלכלה, אבל לא הצלחנו לשנות את החוק חוץ מכמה סעיפים קטנים", אומר רפי פרידמן, מנכ"ל יבואנית מוצרי החשמל ברימאג, המשמש גם כיו"ר חטיבת מוצרי החשמל לבית באיגוד לשכות המסחר. "הממשלה מטילה על ענף החשמל חוקים פופוליסטיים שבסוף ייפלו על הצרכן. צריך לעשות פה מהלכים, אבל בצורה חכמה".
פרידמן אומר כי "לא ברור מדוע על מוצר חשמלי חלה החובה, ועל עגלת תינוק שגם עליה ניתנת תעודת אחריות לא חל החוק". לדבריו, "מדבקת האחריות תהפוך להיות בדיוק כמו תעודת האחריות שיכולה ללכת לאיבוד, כי או שהקמעונאי ישכח לתת אותה לצרכן, או שהצרכן - אם אינו מספיק אחראי - ישכח להדביק אותה".
החוק מחייב את הקמעונאים לספק את המדבקה לצרכן ואת היבואנים לספק את המדבקה לקמעונאים. הצרכן מבחינתו אמור לקבל את המדבקה מהגורם שממנו הוא רכש את המוצר. לאחרונה הודיעו רשתות חשמל גדולות ליבואנים כי לא יקבלו סחורה ללא מדבקה. "הרשתות הגדולות, שקם אלקטריק, מחסני חשמל ודומותיהן, נערכו לחוק והוציאו לנו מכתבים שהן רוצות את הסחורה עם המדבקה", אומר איתן הראל, סמנכ"ל שירות ותפעול בניופאן. "אין לי ספק שהן נערכו, כי האכיפה של החוק היא כלפי הקמעונאי. אני רק מחויב לספק לו את המדבקה. נכון שכיבואנים היינו מעדיפים להתנהל כפי שהתנהלנו עד 14 באוגוסט, אבל ברגע שיש חוק חייבים להתיישר לפיו".
הראל אומר כי "ללא ספק מדובר בחוק מורכב מבחינה תפעולית. בניופאן התחלנו להיערך כבר במאי 2012 להחלת החוק וייצרנו את פורמט המדבקה. שיגרנו הוראות לכל הספקים שלנו בחו"ל, שכיום שולחים את המוצר כשהוא ארוז עם המדבקה בפנים. זה גם בעייתי, אבל אנחנו מנסים להגיע למצב שהמדבקה תהיה ניתנת לשליפה כדי שלא יצטרכו לפתוח את כל הקרטון משום שזה יוצר בעיה". לדבריו, "מי שלא נערך לחוק כמו שצריך, כנראה גם לא יכול ליישם אותו. זה חוק מורכב מאוד. ברשתות יש סחורה שלנו ומוצרים שלנו שאין להם מדבקה. זו סחורה ישנה יותר. לכן ציידנו את הסוכנים של ניופאן במדבקות, וכל רשת שתדרוש מדבקה על מוצר ישן שבמלאי תקבל אותו מהסוכן".
הרשות להגנת הצרכן לא מתערבת בינתיים
החוק יכול להפוך בקלות לאות מתה, אם המדינה לא תאכוף אותו. צרכן המעוניין להגיש תביעה אזרחית נגד יבואן או קמעונאי שלא סיפק לו מדבקת אחריות, יכול לתבוע אותו בבית משפט לתביעות קטנות, אך בשונה מפיצויים ללא הוכחת נזק בגובה 10,000 שקל שיכול לקבל צרכן שלא קיבל תעודת אחריות, סעיף מקביל הנוגע למדבקה טרם נקבע.
"התקנות של 'פיצוי לדוגמה' עדיין לא הוחלו על מדבקת אחריות, אבל התיקון הזה ייעשה בהמשך", מבטיחה עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן. לדבריה, במישור הפלילי מעדיף המשרד להמתין בינתיים לפני שינקוט הליכים נגד קמעונאים ויבואנים סוררים. "אם נגלה שיש יבואן שבאופן שיטתי לא מספק מדבקת אחריות ולכן גם הקמעונאי לא נותן אותה לצרכן, רק אז הרשות להגנת הצרכן תתערב ואנחנו נגרור את שניהם לכתב האישום".
ביחס לטענות היבואנים והקמעונאים על התקנות אומרת פינקוס כי הם "העלו את כל הטענות שלהן בוועדת הכלכלה, ובכל זאת התקנות אושרו".
פינקוס מבטלת את ההצעה שמכון התקנים יבדוק את הוספת המדבקות במסגרת הבדיקות שהוא עורך לכל מוצר מיובא: "לעולם אי אפשר יהיה לעשות זאת. הבדיקות נעשות רק לגבי נושאים שנוגעים לבריאות הציבור, הבטיחות והמידע לצרכן. מדבקת אחריות איננה חלק מסעיפים אלו".