$
פרסום ושיווק

ירידה של 4% במכירות שוק החלב בשבוע השני לחרם

נתוני נילסן וסטורנקסט מראים ירידות חדות במכירות מוצרי תנובה בחודש ספטמבר. עם זאת, השוואת השבועיים הראשונים לחרם על החברה משקפת התאוששות קלה בשבוע השני

גיל קליאן 06:5804.10.11

תנובה החלה לשקם את נתח השוק שלה כבר בשבוע השני לחרם הצרכנים נגדה, עוד לפני התפטרותה של זהבית כהן מתפקיד יו"ר החברה והודעת החברה על הורדת מחירים - כך עולה מנתוני חברות המחקר נילסן וסטורנקסט, שבדקו את מכירות החלב בשבוע השני לחרם הסטודנטים על תנובה.

 

החרם החל כיוזמה של התאחדות הסטודנטים הארצית, שאליה הצטרפו גם מארגני חרם הקוטג' מחודש יוני. לפי מארגני החרם, הוא החל ביום שני, 12 בספטמבר, בשעות הערב, אך קמעונאים רבים מסרו כי החלו להרגיש בהשפעתו עוד טרם לכן.

 

מהנתונים, המתייחסים לשבוע שהחל ב־18 בספטמבר, עולה כי נתח השוק של תנובה עלה על חשבון המתחרות שטראוס וטרה. סטורנקסט מייחסת לתנובה נתח שוק של 54.3% באותו שבוע, לעומת 53.4% בשבוע הקודם שבו החל חרם הצרכנים. במקביל ירדה שטראוס מנתח שוק של 25.3% בשבוע הראשון לחרם לנתח שוק של 24.3% בשבוע השני. טרה רשמה נתח שוק של 10.8% בשבוע השני לחרם לעומת 11.3% בשבוע הראשון.

 

נתוני נילסן משקפים מגמה דומה. לפי נתונים אלה עלתה תנובה לנתח שוק של 52.2% בשבוע השני לחרם לעומת 51.4% בשבוע הראשון לו.

 

 

המבצעים שיפרו את המכירות הכמותיות

 

נתוני נילסן אף מציגים פירוט מכירות לפי מוצר. בחברת המחקר בחרו להשוות את המכירות הכספיות של כל מוצר בשבוע השני לחרם (18–24 בספטמבר) לעומת המכירות בשבוע האחרון של חודש אוגוסט. בקטגוריית החלב הניגר משקפים נתוני נילסן ירידה של 14.4% במכירות החלב של תנובה, שעמדו באותו שבוע על 16.8 מיליון שקל - ומנגד עלייה של 7.4% במכירות החלב הטרי של טרה ועלייה של 10.3% במכירות החלב הטרי של יטבתה, שמשווקת על ידי שטראוס. למרות העליות, מכירות טרה ויטבתה יחד עמדו באותו שבוע על כ־8.8 מיליון שקל בלבד.

 

במקביל לירידה במכירות החלב, ראתה תנובה גם ירידה במכירות הכספיות של הקוטג', הגבינה הלבנה והשוקו. נתוני נילסן משקפים ירידה של 21.4% במכירות שוקו שוק בשבוע השני לחרם על תנובה לעומת השבוע האחרון של אוגוסט; ירידה של 14.2% במכירות הגבינה הלבנה של תנובה; וירידה של 6.4% במכירות קוטג' תנובה.

 

מנגד, מכירות הקוטג' של שטראוס עלו ב־10.7%, ואילו מכירות הקוטג' של טרה הפתיעו בירידה של 14.6% בין השבוע השני לחרם על תנובה לבין השבוע האחרון של אוגוסט. השליטה בקטגוריית הקוטג' נותרה בידי תנובה גם בשבוע השני לחרם, אז רשם קוטג' תנובה מכירות כספיות של 7.9 מיליון שקל, לעומת כ־1.7 מיליון שקל לקוטג' של שטראוס ו־1.5 מיליון שקל לקוטג' של טרה.

 

נתוני סטורנקסט מראים כי מכירות שוק החלב בכללותו המשיכו להיפגע גם בשבוע השני לחרם הסטודנטים. לפי הנתונים, מכירות שוק החלב כולו עמדו בשבוע השני לחרם על 147 מיליון שקל מול כ־148 מיליון שקל בשבוע הראשון לו, ולעומת כ־157 מיליון שקל בשבוע האחרון של אוגוסט.

 

בתגובה לחרם יצאה תנובה במבצעים, שאת השפעתם ניתן לראות במכירות הכמותיות שלה. לפי נתוני נילסן, החברה רשמה עלייה של 2% במכירות הכמותיות של הקוטג' ושל 1% בגבינה הלבנה בין השבוע השני לחרם לבין השבוע האחרון של אוגוסט. עם זאת, העלייה במכירות הכמותיות של המתחרים מרשימה עוד יותר: זינוק של 17% במכירות הכמותיות של קוטג' שטראוס, עלייה של 12.1% במכירות חלב יטבתה, ושיפור של 8.2% במכירות חלב טרה.

 

הירידות הבולטות ביותר במכירות הכמותיות נרשמו בקוטג' טרה (14%־) ובשוקו שוק של תנובה (21.1%־).

 

תנובה המשיכה אתמול במאמצים לשיקום תדמיתה, לאחר התפטרותה של יו"ר החברה כהן שלשום. החברה יצאה בקמפיין מודעות המציג את כל מוצרי המזון שהורידה את מחיריהם ללקוחות, תוך שהיא מצהירה על "הורדת מחירים קבועה" בשיעור של עד 15% ל־50 מוצרים. נראה כי מדובר בסנונית ראשונה במאמץ לשיקום התדמיתי של ענקית המזון המושמצת.

 

 

הסטודנטים: נמשיך בחרם על תנובה

 

ארגוני הסטודנטים מצדם לא מסתפקים בהורדת המחירים שעליה הודיעה תנובה, וכבר מפנים ביקורת לעבר היו"ר החדש שלמה רודב. הסטודנטים שלחו אתמול חבילת שי לרודב, המורכבת ממוצרי תנובה שלא נכללו ברשימת המוצרים המוזלים המככבת כעת במסרים הפרסומיים של החברה.

 

הסטודנטים דורשים הורדת מחירים של מוצרים נוספים שמשווקת תנובה, לאו דווקא ממקרר החלב. עם המוצרים שעל מחיריהם מוחים הסטודנטים נמנים שעועית קפואה של סנפרוסט, קציצות עוף של מאמא עוף, פסטרמה הודו של טירת צבי, שוקו שוק, שמנת השף הלבן ושורה נוספת של מוצרי מזון.

 

במכתב שצורף לחבילה כתבו הסטודנטים לרודב: "אנחנו מאמינים שכיו"ר דירקטוריון תנובה תהיה קשוב לצרכנים ותוביל מדיניות אשר תטיב עמנו, שלא על חשבונם של הרפתנים והעובדים. כמו כן, אנו קוראים לך להידברות ונשמח להיות שותפיך במהלך. אנו מציעים כי נפנה יחד אל ממשלת ישראל ונגבש פתרון רחב לבעיית יוקר המחיה שלא באמצעות פיטורי עובדים, יבוא מסיבי או פגיעה ברפתנים. אנחנו מאמינים ששיתוף פעולה בינינו יכול להוביל להצלחה".

 

יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל־אביב אורי רשטיק מסר כי "הוזלות מחירי מוצרי החלב הן הישג גדול לצרכנים, אך ההישג הזה אינו מספק. אנחנו ממשיכים בחרם על חברת תנובה ומחר נקיים סיירות סופרמרקטים נוספות ברחבי הארץ. אנחנו קוראים לציבור להמשיך ולהימנע מקנייה של מוצרי תנובה. יחד נוכל להביא להוזלות מחירים קבועות של מוצרים רבים נוספים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x