$
פרסום ושיווק

אריק שור: "לייבא קוטג' מחו"ל? תנובה תדע להתמודד גם עם התחרות הזו"

מנכ"ל תנובה אמר במסגרת פאנל בכנס המזון כי "הקוטג' סוחב על גבו את כל מה שקורה בעולם" וקרא להתערבות רגולטור; גזי קפלן, מנכ"ל אסם: "אם יש מקום לשכלל את התחרות - בבקשה"

אורנה יפת 12:5719.06.11

אריק שור, מנכ"ל תנובה, נאם היום (א') במהלך כנס המזון, ובחר לפתוח את דבריו בהתייחסו למשבר הקוטג'. "אין ספק שעוברת עליי ועל קבוצת תנובה תקופה לא פשוטה. המותג הכי מוביל שנמצא בכל מקרר בישראל, הקוטג', סוחב על גבו את כל הסימבול של המאבק של עליות המחירים בשוק המזון, האנרגיה, הנדל"ן, הדלק ובכל דבר. אנו מקשיבים לצרכן. הוא הדבר הכי חשוב שיש ואיתו לא מתווכחים. אנו לומדים ורוצים לתת פתרון שהצרכן יקנה את הקוטג'.

 

"הניתוח שלנו לשאלה למה זה דווקא הקוטג' בא מהכיוון שזה שלנו, ישראלי, קשה לחקות אותו בעולם, הוא עשוי ללא חומר משמר ודווקא בו פתאום הצרכן מרגיש שפגעו בו. התפקיד של תנובה הוא לפתור את הבעיה, רק שאנו חושבים שהקוטג' סוחב על גבו את כל מה שקורה בעולם. אני קורא לרגולטור להיכנס ולבדוק את מחיר החלב הגולמי, מה קורה ברשתות השיווק ולבדוק את כל הגורמים. תנובה תשתף איתך פעולה לכל אורך הדרך. תיקח החלטה ומה שתגיד - אנחנו איתך בלי להתווכח. תגיד שמחיר החלב הגולמי גבוה מדי, בבקשה. תחליט להכניס את הקוטג' לפיקוח, בבקשה. תחליט לייבא קוטג' מחו"ל - תנובה תדע להתמודד גם עם התחרות הזו. רק בוא. כנס פנימה ותעשה את זה מהר. מבחינתו תוך שבועיים. תציע פתרון. תנובה תהיה שם כדי לתת פתרון לצרכן במחיר שנראה לרגולטור המחיר הנכון".

 

גדי לסין, מנכ"ל קבוצת שטראוס הוסיף כי "הורדנו פרופיל בימים האחרונים. חיכינו לוועדת הכלכלה בה נראה את כל הנתונים. תבדקו את התעשייה, את רווח החברות בארץ, תבדקו את התחרות הפרועה במדינה ולאחר מכן שכל הפוליטיקאים ידעו מה הם צריכים לעשות כי אנחנו לא נבחרים לכנסת".

 


"לא כולנו יודעים איך להתמודד עם הרשת"

 

בתגובה לשאלה איך הושפעו החברות מהמחאה ברשת, אמר גזי קפלן, מנכ"ל קבוצת אסם, כי "מחאת הצרכנים היא דבר מבורך והפייסבוק היא פלטפורמה שמאפשרת דברים שלא כולנו יודעים איך להתמודד איתה. אבל הפייסבוק מאפשר לחברות תקשורת דו כיוונית עם הצרכנים".

 

אריק שור הוסיף כי "ביצענו בדיקה של כל הטוקבקים ופעילות הצרכנים ברשת. הציבור הוציא זעם ואנחנו מכבדים אותו אבל זה לא היה נכון להגיב לכל מה שקורה ברשת כי כל עוד אין לנו פתרון מסודר, לא היה טעם לענות למחאת הצרכנים ברשת".

 

איציק תמיר, מנכ"ל קבוצת ישראל, החברה המרכזית למשקאות קלים, אמר כי "פייסבוק זה כלי שמאפשר בקלות להביע את מה שרוצים להביע. הוא לא כלי לפתור בעיות. הוא מביע דבר יותר עמוק וזה קצת מגוחך לכוון את כל הנושא הזה לכיוון הקוטג'. יש פה בעיה הרבה יותר עמוקה. הגענו למצב ששני בני זוג עובדים ומרוויחים יפה לא מסוגלים להתקיים במדינה. זו לא בעיה של החלב והקוטג'. זה יגיע לדברים אחרים. לא ייתכן שמשפחה משכילה ומרוויחה טוב לא יכולה להתקיים. זו הבעיה האמיתית".

 

איציק תמיר בכנס איציק תמיר בכנס צילום: עמית שעל

 

"אנחנו לא מרוויחים על הקוטג'"

 

במהלך הפאנל הוטח בפני המשתתפים כי הם אלה שהעלו את המחירים, ועל כן הם מקור הבעיה. תמיר אמר בתגובה כי החברה המרכזית למשקאות קלים "לא מרוויחה על קוטג'. חברה עסקית לא יכולה לעבוד בהפסד. תפקידה של הממשלה לסבסד לצרכן".

 

לדברי אריק שור, "עלות החלב הגולמי שתנובה קונה ב-2011 היא יותר מ-200 מיליון שקל. למרות שזה לא רווחי לה, כחברה ישראלית היא מייצרת שקיות וקרטוני חלב במטרה שהצרכן ישמח לקבל את הקוטג' שלנו. אבל לפתרון הבעיה הזאת שותפים כולם ולא רק חברות המזון".

 

אייל רביד במהלך הכנס אייל רביד במהלך הכנס צילום: עמית שעל

אייל רביד, מנכ"ל ובעלים של רשת השיווק אבא ויקטורי, נשאל לדעתו האם חברות החלב הגזימו עם עליות המחירים ואמר בתגובה כי "השנה עברו את כל הפסים. ב-2008 היתה שנת עליות מחיר, 2009 היה רגוע, 2010 גמגם וב-2011 רוב הספקים העלו מחירון - בד בבד הם באו ביוני עם עוד עליית מחיר. בשנה הזו עדיין יש מיתון. אם כרגע יצאה מחאה על קוטג' זה אומר שיש עוד מיתון. אני חושב שהמחירים צריכים לרדת. למה שלא יעלו מחירים? ישראל היא המדינה הכי נחותה בצריכה לנפש של מותגים פרטיים".

 

גדי לסין אמר בתגובה לכך כי "השאלה היא לא שאלה של מה מחיר המותג הפרטי. הצרכן נמצא בתחרות משוכללת על מותגים ומותגים פרטיים ורק הוא מחליט על מה הוא מוציא את הכסף. במקביל, אנחנו כחברה בינלאומית מתמודדים מול נסטלה בעולם. אני לא מכיר תחרות על ליבו של הצרכן יותר ממה שאנחנו רואים פה".

 

בתשובה לשאלה מדוע לא נרשמה ירידה במחירים ב-2009, ענה לסין כי "לא העלנו ב-2008 וב-2009 מחירים". עוד הוסיף כי "מחירי חומרי הגלם עלו ואנו ספגנו את העליות ונשחקנו ברווחיות הגולמית. לבסוף נאלצנו להעלות מחירים. יש לנו אינטרס שהמוצרים יהיו זולים כי הצריכה עולה".

 

"אם יש מקום לשכלל את התחרות - בבקשה"

 

גזי קפלן, מנכ"ל אסם, אמר בתגובה לשאלה אם צריך להבין את החברות, שכן הן אינן מחוייבו לדאוג לצרכנים, כי "כל מי שמעורב בענף הזה, המטרה שלו היא קודם כל לשרת צרכנים. אני לא מקבלל את ההמלצה של אריק שור לגלגל את זה לרגולטור. גם לנו יש אחריות. זו אחריות משותפת. זו שרשרת שאני קורא לכל מי שאוחז בתוכה לבחון אותה בצורה אחראית. כחקלאי, אני יודע שאין זכות קיום לחקלאות אם היא לא מתוכננת. אם התחרות לא משוכללת צריך לפתוח אותה. אני חושב שהענף מאד תחרותי אבל אם יש מקום לשכלל אותה אני אומר בבקשה. אנחנו צריכים להיות שותפים למציאת הפתרון. יש לנו אחריות כתעשיינים ואנשי עסקים כלפי הציבור וצרכנים אבל האחריות לא רק שלנו.

ענף המזון לא ייקר את המחירים שלו מעבר למדד. מחירי המזון לא עלו יותר מהמדד על פני שנים".

 

קפלן, בניגוד לגד פרופר, חושב שלא יהיה אחראי לאפשר יבוא של אבקת חלב מחו"ל. לדבריו, "אסור לאפשר ייבוא של אבקת חלב. אי אפשר לקיים את תעשיית החלב ללא תכנון מראש".

 

אייל רביד התייחס לדברי קפלן ונתן דוגמה מאסטרטגיה בה נקט זאב קלימי, מנכ"ל גלידות נסטלה מקבוצת אסם. לדברי רביד, קלימי "הוא הספק היחידי הוריד את מחירון הגלידה לפני שנתיים, ובעקבות הורדת המחיר מתחת לשטראוס לא שם את נסטלה כל היום בטלוויזיה אלא שם אותה על המדף יותר בזול - הוא לקח נתח שוק משטראוס".

 

גזי קפלן בכנס גזי קפלן בכנס צילום: עמית שעל

 

אריק שור אמר כי 80% מחומרי הגלם של תנובה נרכשים בישראל מהרפתנים, מגדלי העופות, מגדלי הביצים, מפטמי העגלים ומגדלי הירקות ותנובה מחוייבת להם. "תנובה תדע להתמודד עם המשבר", אמר שור. "תנובה לא העלתה את מחיר הקוטג' בעליית המחירים האחרונה ומחירו מנובמבר בשנה שעברה לא השתנה. ועדיין, אנחנו צריכים לטפל בנושא הזה".

 

איציק תמיר הוסיף כי "החברות צריכות להיות רגישות שהרווח שלהם יהיה רווח הוגן. להגיד שעליות המחירים עכשיו נובעות מזה שחברות המזון החליטו לחגוג על הצרכן, זה דמגוגי ולא נכון. הצרכן מפנה את כעסו המוצדק, מחוסר ידע או חוסר אונים, כלפי החברות. אבל הן לא מרוויחות רווחים מופרזים. כל עליית מחירים כרוכה בדיונים ארוכים. היצרנים לא אוהבים להעלות מחירים. זה אקט בעייתי מול הרשתות ומול הצרכנים".

 

אייל רביד יצא דווקא נגד היצרנים, שלטענתו מעלים מחירים, ואמר כי "יש גם חברות בשוק שעושות בדיקת נאותות צרכנים - כמה הם מוכנים לשלם על אותו מוצר. עושים סקר, בודקים כמה הצרכן מוכן לשלם על במבה למשל, ואם הצרכן מוכן לשלם - המחיר עולה. אחר כך מתחילים לעשות הנחות. התחרות צריכה להגיע מציבור הצרכנים. הצרכנים צריכים לקנות יותר מותג פרטי, שהוא כביכול יותר נחות. אני חושב שהציבור צריך לבחור דרך המחיר. מותג פרטי מהווה באירופה 40% במוצרי ברי קיימא. למה בארץ לא? כי היצרנים חזקים. צריכה להיות תחרות ולא רק באמצעות מותג פרטי".

 

איציק תמיר תקף את האמירה שאין תחרות בענף החלב ואמר כי "שני החברה שיושבים פה לצידי (גדי לסין משטראוס ואריק שור מתנובה – א"י), דבר ראשון שהם חושבים עליו כשהם קמים בבוקר זה איך לחסל את טרה. אז אין תחרות בענף החלב? זה מגוחך להגיד את זה".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x