מי תהיה פייסבוק הבאה?
הניסיון להעתיק את ה־Like, הצנזורה הבלתי רשמית של צוקרברג והאייפון הסמוי מהעין. מה קורה היום ברשת
1 .1+ לפייסבוק
השבוע נזכרתי בבדיחה: איך מרצה למתמטיקה בינארית מקללת את בעלה? אפס אחד! נזכרתי בבדיחה הזו כשראיתי את ההמצאה החדשה מבית גוגל: +1. זאת הדרך של גוגל להתחרות בלייק של פייסבוק, זהו כפתור שיתווסף ליד תוצאות החיפוש ויאפשר לגולש לתייג בעזרתו את האתר. בעוד
למעשה זה מבטא הכי טוב את העובדה שגוגל היא מיקרוסופט החדשה. מיקרוסופט של שנות השמונים והתשעים היתה הענקית האכזרית שקונה או מחקה כל פיתוח טכנולוגי חדש שהיא מזהה, תוך שהיא דורסת את מתחרותיה. בסוף שנות התשעים הופיעה גוגל והפכה מיד לדבר הכי מגניב בסביבה. מאז פייסבוק תפסה לה את הנישה, ובתוך שנה־שנתיים חברה צעירה יותר, זריזה יותר וחדשנית יותר תחליף גם אותה בצמרת.
2. האינתיפאדה ה־3
ב־15 במאי היתה אמורה לפרוץ האינתיפאדה השלישית. התאריך כנראה לא התאים לפייסבוק אז הם החליטו לבטל אותה. מזל שכולם שם יהודים. למי שאינו מעורה, קבוצה פלסטינית החליטה לפתוח עמוד בפייסבוק שצבר בתוך שבועות ספורים 350 אלף אוהדים, ובו הוכרזה האינתיפאדה השלישית. מובן שמנגד נפתחו עמודים ישראליים, ואפילו השר לענייני הסברה יולי אדלשטיין שלח מכתב למייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג וביקש להסיר את העמוד. באופן רשמי פייסבוק דחתה את בקשת השר, אבל נראה שאחד המתכנתים בא בלילה והוריד את השלטר, ובכך כתב את ההיסטוריה מחדש: לא תהיה אינתיפאדה שלישית (לפחות לא ב־15 במאי).
3. האייפון 5 יהיה בלתי נראה
בשבועות האחרונים הולכת וגוברת חרושת השמועות סביב השקת האייפון 5. האינטרנט מתמלא בבלוגים של אנשים שכל אחד מהם מכיר מישהו שמכיר מישהו שמכיר את השכן של סטיב ג'ובס, וכך הם יכולים לדווח במדויק איך הולך להיראות האייפון החדש וכמה הוא יעלה. כולם מדברים על כך שבאייפון 5 יהיה מעבד עם ליבה כפולה ויכולות גרפיות משופרות, זיכרון גדול יותר, מסך OLED וחיי בטרייה ארוכים יותר. אבל התכונה המהפכנית ביותר מוצגת בסרטון פארודי שחצה כבר את 1.5 מיליון הצפיות, ובו נטען שאייפון 5 יהיה למעשה מכשיר בלתי נראה.
4. אובמה משיק
השבוע השיק ברק אובמה את קמפיין הבחירות של 2012 בעמוד הפייסבוק שלו. אם מישהו דואג שזו לא במה מספיק רחבה אז אפשר להפסיק לדאוג. יש לו שם 19 מיליון חברים. המומחים צופים שיגייס תרומות בהיקף של יותר ממיליארד דולר באמצעות המדיה החברתית. האמת, היום זה נראה די מובן מאליו. את המהפכה האמיתית הוא עשה בקמפיין הבחירות הקודם ב־2008, כשגייס את המדיה החברתית כדי לזכות בבחירות.
הכותב הוא שותף־מנהל בפובליסיס ישראל וממייסדי אידיאולוג'יק