גוגל היא המותג החזק ביותר בעולם
ענקית האינטרנט עקפה את וול־מארט, ופותחת שורה של חברות הייטק בצמרת. קוקה־קולה כבר לא בעשירייה הפותחת, נוקיה קורסת
המותג גוגל הוא המותג החזק ביותר בעולם, ושוויו מוערך ב־44 מיליארד דולר - כך קובעת חברת ברנד פייננס, שפרסמה אתמול את רשימת 500 המותגים העולמיים שהיא עורכת. גוגל הדיחה מהצמרת את רשת הסופרמרקטים וול־מארט, שירדה למקום השלישי, לאחר שספגה ירידה של 5.1 מיליארד דולר בשווי המותג.
הנפילה הדרמטית בצמרת היא זו של קוקה־קולה, אחד המותגים הקלאסיים, שצנחה מהמקום השלישי ל־16 בדירוג, ואיבדה 9 מיליארד דולר משווי המותג שלה. קוקה־קולה יצאה לראשונה מרשימת עשרת המותגים המובילים - הן כיוון שהצרכנים בוחרים משקאות בריאים יותר והן כיוון שחברות טכנולוגיה חדשות נהנות מעלייה בשווי המותג שלהן.
עם זאת, הירידה הגדולה ביותר בשווי המותג הייתה לנוקיה, שצנחה מהמקום ה־21 למקום ה־94. מנכ"ל ברנד פייננס סטיבן אלופ הגדיר את נוקיה כמי ש"יושבת על אסדה בוערת".
הדימוי ממחיש את ההשתלטות של אנדרואיד, מערכת ההפעלה של גוגל, ושל האייפון של אפל על השוק. אפל עלתה ב־12 מקומות, העלייה השנייה בגודלה, והתייצבה במקום השמיני עם שווי מותג של 29.5 מיליארד דולר. עוד חברת הייטק שמככבת היא מיקרוסופט, עם שווי מותג של 42 מיליארד דולר. המתחרה הגדולה של גוגל, פייסבוק, נכנסה לדירוג לראשונה בתולדותיה - ובניגוד להייפ המבטיח, התייצבה על המקום ה־281, עם שווי מותג של 3.6 מיליארד דולר.
רק מותג בריטי אחד, וודאפון, נמצא בעשירייה הפותחת, לאחר ש־HSBC יצאה ממנה. וודאפון דורגה במקום השביעי, עם שווי מותג של 30.6 מיליארד דולר, הודות להשקעה באפריקה ובאוסטרליה. 13 מתוך 20 החברות המובילות הן אמריקאיות. הסקר משקף את השפעת דליפת הנפט במפרץ מקסיקו על BP, שצנחה ב־53 מקומות עקב הפסד של 3.4 מיליארד דולר בשווי המותג.
בתוך כך, גוגל הפכה גם לחברה הנחשקת ביותר בקרב מבקשי העבודה: על פי סקר שערכה חברת הייעוץ התעסוקתי יוניברסום, אחד מבין כל ארבעה אנשי מקצוע מעוניין לעבוד בענקית האינטרנט. אפל דורגה במקום השני, אך בהפרש ניכר מגוגל. מספר המעוניינים לעבוד בה נמוך במחצית כמעט ממספרם של המעוניינים להתקבל לעבודה בגוגל. במקום השלישי מדורגת חברת וולט דיסני, ואחריה בחמישייה הפותחת משרד החוץ האמריקאי והרשת המקוונת אמזון.