האם אורגניק מרקט היא באמת מנוע הצמיחה ששופרסל צריכה?
רשת אורגניק מרקט מעולם לא הרוויחה שקל. זה לא מרתיע את שופרסל, שמתעתדת לרכוש אותה תמורת 31 מיליון שקל. האם זה עוד פרק בטרנד האורגני השוטף את רשתות המזון, או שיש קשר גם לעובדה שאורגניק מרקט שייכת להולי לב, אחותו של מתיו ברונפמן, מהשותפים בשופרסל?
בסוף חודש מרץ יתבקש ציבור בעלי מניות שופרסל לאשר את עסקת רכישת אורגניק מרקט תמורת 31.3 מיליון שקל - עסקה שהצליחה להרים לא מעט גבות בענף. בלב העסקה עומד גם קשר משפחתי. מתיו ברונפמן, מהשותפים בשופרסל, הוא אחיה של הולי לב, בעלת השליטה באורגניק מרקט.
סימני השאלה בענף ביחס לעסקה התגברו לאחר ששופרסל חשפה לבורסה את הנתונים הכספיים של הרשת הנרכשת ואת הערכת השווי, המנמקת מדוע נכון לשלם על רשת החנויות האורגניות הקטנה סכום שכזה.
בשופרסל מן הסתם יודעים להציב הסברים מפורטים להיגיון הרכישה והחיוניות שלה לרשת, אך רבים בענף טוענים כי קיימים גם אינטרסים זרים בעסקת הרכישה. לדבריהם, את המטרות של שופרסל היה ניתן להשיג בהשקעה נמוכה יותר, בפיתוח עצמי ובפתרונות אחרים, כאשר כלל לא ברור מדוע היתה צריכה שופרסל הגדולה לרכוש את הרשת
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
הקטנה, ולא להסתפק בהסכם שלפיו רשת אורגניק מרקט תנהל את התחום האורגני בשופרסל.
ההיסטוריה חוזרת
רשת אורגניק מרקט מחפשת קונה לפעילותה זה זמן רב. הרשת הציעה את עצמה לכמה גורמים בשוק, וכמה גורמים בחנו את רכישתה אך החליטו שלא לבצע את המהלך בסופו של דבר. אחד הגורמים האלה הוא לא אחר מאשר אפי רוזנהויז, נשיא ומנכ"ל שופרסל, שהשיב כבר לפני כשנתיים לאחות מבית ברונפמן כי אינו מעוניין לרכוש את הרשת.
מה השתנה בינתיים? לרשת הצטרף ריצ'י הנטר, מנהל צעיר ונמרץ שניהל קודם לכן את נטוויז'ן מקבוצת אי.די.בי, ונחשב לאחד הכוחות העולים בקבוצתו של נוחי דנקנר. לאחר כניסת הנטר הודיעה הרשת על תוכנית אסטרטגית חדשה שבמסגרתה תמחוק הרשת את המותג שופרסל ביג, ותשקיע רבות בתחום האורגני וכן בסניפי שופרסל אקספרס במרכזי הערים. במקביל, רבוע כחול הגבירה את חדירתה לתחום האורגני עם רכישת עדן טבע מרקט. עם זאת, בענף יש גורמים שמעריכים כי אם זה היה תלוי רק ברוזנהויז, גם כיום שופרסל לא היתה רוכשת את אורגניק מרקט.
התחום האורגני מהווה עבור שופרסל נקודת כניסה לפעילות בצמיחה גבוהה, אך עדיין הפסדית, שכן אורגניק מרקט לא הרוויחה שקל אחד מיום הקמתה.
חנות הדגל נעלמה
הערכת השווי שפרסמה שופרסל למשקיעים נועדה להצדיק את המחיר שהיא עומדת לשלם. ואכן, מעריכי השווי ממשרד פרלמן ושות' הגיעו למסקנה כי השווי של אורגניק מרקט נע בין 31.3 מיליון שקל ל־35.4 מיליון שקל.
כך, המחיר שתשלם שופרסל עומד ברף התחתון של הערכת השווי. עם זאת, בשורה הבאה מציינים מעריכי השווי כי השווי המאזני של הרשת נכון לסוף 2009 - הפער בין ההתחייבויות לשווי הנכסים - עומד על 9.9 מיליון שקל בלבד. הבדל חשבונאי קטן.
בנוסף, כאשר חישבו מעריכי השווי את המכירות למ"ר ברשת אורגניק מרקט, הם השמיטו את החנות של הרשת בתנובות - החנות הגדולה ביותר שלה, על שטח של 480 מ"ר. לשם השוואה, שאר סניפי הרשת תופסים שטח שנע בין 65 ל־230 מ"ר. חנות גדולה כל כך, במיקום לא מרכזי, מכבידה מאוד על שורת המכירות למ"ר, המהווה את אחד הפרמטרים החשובים לבחינת פעילותה של רשת קמעונאית.
כך, ללא החנות בתנובות, מסכמים מעריכי השווי את המכירות למ"ר בשנת 2010 ב־2,233 שקל בחודש - צמיחה יפה של 11% לעומת שנת 2009. הוספת החנות בתנובות תגלה כי המכירות למ"ר בשנת 2010 דווקא ירדו ב־13.2%, נתון שנעדר מהערכת השווי.
מעריכי השווי טוענים כי "הסניף בתנובות נוטרל מהמכירות למ"ר כיוון שהוא צמוד למחסן (המרלו"ג). אם ייתנו את המטראז' של כל המחסן, זה יעוות את המכירות למ"ר". עם זאת, גם בהערכת השווי מתייחסים המעריכים לחנות כיישות נפרדת, ומציינים כי היא הוקמה "בסמוך למרלו"ג ולמשרדי החברה שבתנובות". כלומר, אותם 480 מ"ר הם חנות בלבד.
משחקים חשבונאיים
היעלמותה של חנות הענק בתנובות אינה הנקודה הבעייתית היחידה בהערכת השווי. סקירת התוצאות הפיננסיות של רשת אורגניק מרקט בהערכת השווי כוללת הנחות יסוד לצמיחה מואצת בשנתיים הבאות - מהן בעיקר נגזר השווי העודף על השווי המאזני.
גורמים אחרים שקראו את הערכת השווי אמנם מציינים כי אין בעיה במתודולוגיה שלפיה נערכה הערכת השווי, אך מציינים כי בכל הקשור לעלויות פתיחת הסניפים החדשים ולשיעורי הרווחיות שלהם - נלקחו מספרים "אגרסיביים". מעריך שווי אחר אמר ל"כלכליסט" כי באותה מתודולוגיה, אך עם מספרים שמרניים יותר, היה השווי של אורגניק מרקט נחתך ב־50%.
מכפיל המכירות שלפיו קונה שופרסל את הרשת חושב על פי מכירות החברה הצפויות לשנת 2011 - שבה כבר ירחיבו הסניפים החדשים (שטרם נפתחו) את המכירות של אורגניק מרקט. מכפיל המכירות שעליו מדווחים מעריכי השווי הוא 0.7 - לא נמוך אך גם לא שערורייתי, במיוחד כאשר משווים את הרכישה של שופרסל לרכישת עדן טבע מרקט על ידי רבוע כחול בשנת 2007. גם רכישה זו נחשבת בענף לעסקה לא מוצלחת, כאשר עדן טבע מרקט עדיין מפסידה; וכאשר לא ברור אם היתרונות ששאבה ממנה רבוע כחול היו שווים את סכומי העתק שהושקעו ברכישה עצמה ובהפסדי הרשת בשנים האחרונות.
כאשר מחשבים את מכפיל המכירות ברכישת אורגניק לפי מכירות הרשת ב־2010 (כלומר לפי הפעילות כיום), מגיעים למכפיל מכירות של 0.8. עדיין נמוך מעסקת עדן־רבוע שהתבצעה לפי מכפיל 0.9, אך כבר גבוה מהעסקה שלפיה רכשו ב־2009 קובי לוי ואליצור כהן את רשת טבע קסטל המתחרה. עסקה זו התבצעה לפי מכפיל מכירות של 0.5–0.6.
עוד דגים בים
בענף יודעים לספר כי רכישת אורגניק מרקט היא לא החלופה היחידה שעמדה בפני שופרסל. כאשר בוחנים רשתות אחרות מוצאים גם את טבע קסטל וניצת הדובדבן, המתחזקות רשתות בעלות סדר גודל דומה ונתחי שוק דומים לאורגניק מרקט. בכירים בענף מציינים כי גם רשתות אלה מחפשות קונה או שותף, והיו יכולות להציע לשופרסל מחזור מכירות גדול יותר במחיר זול יותר.
בשופרסל עצמה לא מכחישים כי אכן יש עוד רשתות על המדף, וכי אורגניק עצמה נמצאת על המדף תקופה ארוכה. בתגובה לפניית "כלכליסט" אמר הנטר כי "בדקנו את המתחרים הנוספים, אורגניק זה הפורמט היחיד שהתאים לנו. היתה רק אופציה אחת - לעשות לבד או לעשות איתם - בחנו את הנושא במשך שנתיים והגענו למסקנה שלא נוכל לעשות את זה לבד. חסר לנו ידע וחסר לנו פוקוס על התחום".
על המחיר שתשלם שופרסל על הרשת הוסיף הנטר כי "יש גם עסקה פחות טובה בשוק הישראלי - רכישת עדן טבע מרקט על ידי הרבוע".
על בחינת רכישת הרשת לפני שנתיים על ידי אפי רוזנהויז, מסרו בשופרסל כי "שופרסל בחנה את נושא הבריאות לעומק ובדקה כמה חברות בשנתיים האחרונות, ביניהן אורגניק מרקט שנרכשה".