אניבום יוצאת לסבב גיוס שלישי
החברה שינתה את המודל העסקי בפעם השלישית בארבע שנים, ונכנסת להפקות אנימציה מבוזרות. שנער: לכולם ברור שהחזון שלנו יתממש; אני לא חושב לעזוב את החברה, גם לא לרשת
ארבע שנים לאחר שנוסדה, אניבום עדיין מחפשת את דרכה באפלה הצבעונית של עולם האנימציה - אבל העומד בראשה, אורי שנער, עדיין מדבר עליה בתור הדבר הבא בענף, כאילו רק אתמול נוסדה. "לכולם ברור שהחזון של אניבום יתממש", הוא מצהיר. זה לא מפריע לשנער לשנות את המיקוד העסקי של החברה בפעם השלישית - וגם לצאת לסבב גיוס שלישי, שיממן את השינוי הזה.
עד כה גייסה אניבום 14 מיליון דולר בשני סבבים. "מלכתחילה תכננו לגייס הון ב־2011", אומר שנער. "לפני כמה שבועות התחלנו לאתר הון נוסף, לאו דווקא ממשקיעים פיננסיים".
בשנה האחרונה משמש שנער, לשעבר מנכ"ל ונשיא קשת, כיועץ אסטרטגי לעופר מדיה, בעלת השליטה ברשת. בחודשים האחרונים דובר על מגעים למינויו ליו"ר רשת, ועל כך שיחזיק בה מניות. שני הצדדים הכחישו את הפרסומים, ושנער שב והודף אותם גם כעת, עם שובו לישראל. "אם הייתי חושב לעזוב את אניבום, היית רואה את הניצוץ שיש לי בעיניים כשאני מדבר על החברה?", הוא שואל בשיחה עם "כלכליסט".
אניבום נוסדה כאתר וידיאו המתמקד בסרטוני האנימציה, וקיוותה להרוויח מפרסום על גבי הסרטונים, ומאוחר יותר ממכירת זכויות על פורמטים. כעת היא משיקה מודל עסקי חדש. "חברה טובה נבחנת בשינוי המודל העסקי שלה", מסביר שנער כעת. "באניבום עברנו שלוש פאזות: הפכנו את עצמנו לבית של האנימטורים בעולם, וכיום הגענו לקהילה של 10,000 אנימטורים עם ספריית אנימציה המכילה 23 אלף סרטונים. אחר כך סייענו לאולפנים הגדולים למצוא פורמטים חדשניים מתוך מאגר הסרטים שלנו, בניסיון לשבור את הדרך שבה אולפנים מאתרים רעיונות לסדרות חדשות, ולחשוף את מנהלי האולפנים למאות כישרונות שמביאים רעיונות מצוינים לסדרות חדשות. עבדנו עם פוקס, מארוול, סאטצ'י אנד סאטצ'י ולהקת רדיוהד, אבל עם פריצת המשבר הכלכלי האולפנים חדלו לקנות רעיונות חדשים להפקה, ורכשו רק סדרות מוכנות מהמדף. כתוצאה מכך, החלטנו להיכנס לעולם ההפקה".
המודל העסקי החדש של אניבום ייחודי כמו קודמיו: אניבום מנצלת את בסיס קהילת האנימטורים שלה ליצירת סרטים באורך מלא או פרקי סדרות אנימציה. לפי המודל החדש, אניבום תבצע מיקור־חוץ לסרטים שהיא מפיקה, וכל חבר עצמאי בקהילת האנימטורים יקבל על עצמו הנפשה של שניות ספורות מתוך הסרט כולו. ההפקה תחבר את הקטעים השונים ותרכיב אותן לכדי סרט שלם. "עבודה בצורה כזו יכולה להוריד כ־30% מתקורות העבודה באולפני האנימציה", מסביר שנער, המגלה כי החברה השלימה פיילוט של סרטון לאולפני סוני בעזרת 132 אנימטורים עצמאים מהעולם, והחלה להפיק שתי סדרות בשיתוף אולפנים בהוליווד שאת שמם אינו חושף.
אלא שבשביל לממן את המודל החדש, על אניבום לגייס הון נוסף ובמהירות. החברה עדיין איננה רווחית, ולפי מקורות בתעשייה, רק בימים אלה היא מתחילה להראות הכנסות משמעותיות.
שנער הזים בשיחה את הדיווחים כאילו החברה פיטרה עובדים. "נזדקק לאורך נשימה", הוא אומר. "אני מקווה שיהיו לנו מספיק משאבים ואנרגיה כדי שנוכל לבצע את המהפכה הזו".