$
מדיה

בלעדי ל"כלכליסט": משרד התקשורת שם סוף לחגיגת הטלוויזיה באינטרנט

צוות מיוחד יכריז כי פעילות הזכייניות וחברות הטלוויזיה הרב־ערוצית באינטרנט תוכפף לפיקוח. התוצאה: הגבלה צפויה על היקף התוכן השיווקי והפרסום הנהוג כיום. הרשות השנייה והמועצה לכבלים ולוויין יקבעו את הכללים המדויקים רק בהמשך

גילעד נס 07:0216.12.10

בשורה רעה לזכייניות הטלוויזיה המסחרית ולחברות הטלוויזיה הרב־ערוצית בישראל: משרד התקשורת צפוי להודיע בקרוב כי הוא מתכוון להחיל רגולציה על שידורי הטלוויזיה המועברים על גבי תשתית האינטרנט - כך נודע ל"כלכליסט". לפי ההחלטה המסתמנת, בכוונת הרגולטור לבצע הסדרה של תוכן טלוויזיוני המועבר ברשתות נתונים, ללא התייחסות פרטנית למכשיר הקצה שבאמצעותו צורך הצופה את התוכן.

 

באופן זה יוכל הרגולטור להשית כללים שיהיו רלבנטיים גם עבור צריכת תכנים באמצעות רשתות האינטרנט הקווי, האלחוטי והסלולרי - ללא הבדל אם הצפייה מוצעת או מתבצעת במחשב האישי, בטלפונים סלולריים, במחשבי טאבלט דוגמת האייפד או במחשבים המשדרים תוכן לטלוויזיה ועוד.

 

הרגולציה שואפת לסיים את המצב שבו נהנים גופי המדיה מהתעלמות ממיזמי האינטרנט שלהם, ומשלבים בהם לכאורה תוכן שיווקי מעל לכמות המותרת לו היה משודר בטלוויזיה, או פרסומות שאסורות לשידור בטלוויזיה.

 

עוד טוען משרד התקשורת, כי ההכנסות מהפעילות באינטרנט אינן משוקללות בתהליך קביעת אחוז הפקות המקור והתמלוגים שמשלמות החברות, עובדה המאפשרת להן להתחמק ממחויבויות הפקתיות ואף כספיות.

 

ניסוח הכללים לפיהם יתבצע הפיקוח יארך עוד זמן רב

 

החלטת משרד התקשורת באה לאחר שצוות, בראשות יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין ניצן חן ומנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל, מונה לבחון את הנושא כבר ביולי 2009. עם זאת, רק לאחרונה הגיעו חברי הצוות לגיבוש הנוסחה הכללית שלאורה צפויה לפעול הרגולציה.

 

בין השאר ביקש צוות העבודה מגופי המדיה השונים להבהיר את עמדותיהם בנושא. בנוסף, בחודשים האחרונים נבחנו מודלים המשמשים את האיחוד האירופי לרגולציה בתחום שידורי הטלוויזיה על גבי תשתית אינטרנט, ומידת התאמתם לשוק הישראלי, הנחשב יוצא דופן מבחינת מידת הרגולציה המוטלת עליו בתחומי הפקות המקור והתוכן השיווקי.

 

הצוות אמור היה להגיש את מסקנותיו חצי שנה לאחר מינויו, כלומר כבר במרץ 2010. התמשכות התהליך גררה ביקורת רבה בענף התוכן, שכן חוסר הבהירות בנושא מנע מגופים רבים לגבש אסטרטגיות בנושא שידור תוכן על גבי תשתיות שונות. בנוסף, הועלו תמיהות לגבי אי־שיתוף נציגים מהרשות השנייה, הגוף הרגולטורי המפקח על פעילות זכייניות ערוץ 2 ו־10, בתהליך.

 

אף שההצהרה הכללית תהיה כי הרגולטור מתכוון לפקח על שידורי הטלוויזיה באינטרנט, למועצת הכבלים והלוויין ולרשות השנייה תוענק הסמכות לגבש בעצמן ובאופן נפרד את הכללים שישיתו על התוכן המשויך לגופים שעליהם הן מפקחות. המשמעות היא שפרסום הכללים הפרטניים עלול עוד לארוך זמן רב, שכן ניסוח הכללים ידרוש דיון וככל הנראה תוענק לחברות אפשרות נוספת להציג את עמדתן בנושא.

 

בנוסף, בכוונת הצוות של חן ובר טל להטיל רגולציה בעיקר על ספקי התוכן הגדולים, דהיינו ערוצי הטלוויזיה הזוכים לצפייה משמעותית גם במדיום האינטרנטי. בדיוני ההמשך ייבחנו הדרכים לקביעת הקריטריונים בנוגע למידת הצפייה הדרושה כדי להכריז על כל גוף ככזה שיש להטיל עליו פיקוח.

 

 

מה שאסור לעשות בטלוויזיה עושים בגלוי באינטרנט

 

הגופים המפוקחים בידי הרשות השנייה והמועצה לכבלים ולוויין נדרשים לעמוד בשורה של מחויבויות כספיות מדי שנה. הם משלמים למדינה תמלוגים על הזכות לשימוש בתשתית שידורים ציבורית, מחויבים להשקיע חלק מהכנסותיהם בהפקות מקור, ומחויבים לרכוש כמות מסוימת של תכנים שנגזרת מאחוז הוצאותיהם.

 

בנוסף מוטלות על גופים אלו הגבלות באשר לסוג ולעיתוי התוכן המשודר. כך למשל, לא ניתן לשדר תוכניות מסוימות בשעות היום, היקף ומיקום הפרסומות מפוקחים, שילוב תוכן שיווקי בתוכניות זוכה לקנסות ועוד.

 

במקביל לפיקוח זה זוכים מיזמי הווידיאו האינטרנטיים של אותם גופים להתעלמות הרגולטור, ובאפשרותם לבצע לכאורה כל שיחפצו, ללא חשש מסנקציות. כתוצאה מכך, בשנה האחרונה התעצמה המגמה של גופי המדיה לשלב באתריהם "תוכן משלים" - קטעי וידיאו המשויכים למותג טלוויזיוני ידוע, דוגמת "לרדת בגדול" ו"היפה והחנון" של ערוץ 10, או "האח הגדול", "כוכב נולד" ותוכניות הבישול של קשת ורשת, המכילים תוכן נוסף שבו משולבת כמות גדולה של תוכן שיווקי.

 

כלי נוסף שבו משתמשים גופי המדיה הוא שילוב חסויות סביב התוכן המוצע באינטרנט במידה העולה על הכמות המותרת לו היה משודר בטלוויזיה. מעבר לכך, פרסומות שאינן מותרות לשידור בטלוויזיה או שמוגבלות בשעות השידור שלהן, כדוגמת פרסום משקאות אלכוהוליים או שירותי היכרות, משודרות ללא הפרעה בכל שעות היממה על גבי התוכן המוצג באתרי האינטרנט של חברות הטלוויזיה הרב־ערוצית וזכייניות הטלוויזיה המסחרית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x