$
מדיה

HOT ו-yes מקדימות תרופה למכה: יציעו חבילה צרה באופן וולונטרי

למרות ההתנגדות שהביעו החברות להכללת הנושא בחוק ההסדרים, הודיעו היום על גיבוש מודל לחבילה צרה

מיכל תוסייה כהן 12:3603.08.10

חברת HOTהודיעה היום (ג') כי תציע ללקוחותיה חבילה צרה באופן וולנטרי. זאת למרות שהנושא הוצא לפני כשבוע מחוק ההסדרים. בכך נענתה החברה לבקשת שר התקשורת משה כחלון ויו"ר מועצת הכבלים והלווין, ניצן חן, להציע חבילה צרה באופן יזום ולא להמתין לחקיקה, שייתכן ותגיע בהמשך. HOT הודיעה כי בימים אלו היא בוחנת את המודל

המתאים לחבילה הצרה והיא צפויה להציג את הצעתה בפני השר כחלון ומועצת הכבלים והלוויין כבר בשבועות הקרובים. זמן קצר לאחר הודעתה של HOT הכריזה גם yes כי בכוונתה לפנות למועצת הכבלים והלווין על מנת לקבל את אישורה להציע חבילות צרות.

 

ככל הנראה, המהלך של החברות מהווה צעד אסטרטגי במסגרת המלחמה ב-DTT, הממיר שמאפשר לצפות ב- 5 ערוצים בחינם  ופוגע במספר המנויים של שתי החברות. החברות חטפו היום מכה נוספת - ועדת הכלכלה אישרה סבסוד ממירי DTT למעוטי יכולת - מחיר הממיר יקטן בכ- 50% ממחירו בשוק שעומד היום על כ-450 שקל. הזכאים לסיוע ישלמו עד 225 שקל לכל היותר עבור רכישת הממיר.

 

החבילה הצרה מאפשרת ללקוחות החברה לבחור מספר ערוצים שהם מעוניינים לראותם ולשלם עבורם סכום מופחת. זאת לעומת המצב כיום, בו חברות הכבלים והלווין מאפשרות לרכוש רק חבילת ערוצים מלאה, גם אם הצרכנים אינם צופים ברובם, תמורת תשלום של כ-200 שקל ומעלה, פי 2 מהמחיר המוערך של החבילה הצרה - כ-100 שקל.

 

ההצעה של HOT ו-yes מגיעה באופן מפתיע אחרי תקופה ארוכה ורוויית מאבקים, בה התנגדו חברות הכבלים והלווין לרעיון החבילה הצרה, ובסופו של דבר הצליחו להוציא אותה מחוק ההסדרים. בראשית הדיונים על חוק ההסדרים הציע משרד האוצר כי חברות הכבלים והלווין יציעו חבילה צרה לצרכנים וכדי לקזז הפסדים צפויים מהירידה במחיר חבילת

הערוץ, יאפשרו לחברות לשדר פרסומות. חברות הכבלים והלווין התנגדו נחרצות וטענו כי גם עם הכנסה משידור פרסומות הם יפסידו כסף כתוצאה מהחבילה הצרה. גם זכייניות הטלוויזיה המסחרית, קשת, רשת וערוץ 10 התנגדו למהלך של שידור פרסומות בכבלים והלווין בטענה כי שוק הפרסום בארץ אינו גדול דיו ובמידה וחלק מתקציב הפרסום בטלוויזיה יופנה לכבלים והלווין, הן יתמוטטו כלכלית. בנוסף התנגד למהלך יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס, כיוון  שהתנגדות הזכייניות וחברות הכבלים והלווין תקעה את החלק הראשון של הרפורמה בשוק התקשורת, מעבר של זכייניות הטלוויזיה המסחרית משיטת הזכיונות לשיטת הרישיונות.

 

כעת לא ברור כיצד HOT ו-yes יציעו חבילה צרה מבלי להיגרר להפסדים, כפי שטענו כי הדבר יגרום, ומה יהיה המחיר של החבילה לצרכן.

 

השר כחלון מסר בתגובה להצהרות על מתן חבילה צרה: "אני מברך על המגמה, לאחר שנבחן את התנאים בהם החבילה תשווק, ונוודא שהם אכן מביאים בשורה לצרכנים גם במגוון הערוצים וגם במחיר סביר, נוכל לברך על המוגמר".

 

ארגון אמון הציבור הגיב גם הוא להחלטה ומסר כי "כארגון שמקדם את המאבק לאפשר לצרכן לבחור עבור אלו ערוצים הוא משלם, אנו מברכים על התבטאויות אלו. יחד עם זאת, יש להבחין בעובדה כי לחברות הכבלים והלווין אין אינטרס ממשי ביצירת חבילה צרה וזולה. אנו חוששים כי מטרתן בפרסום ההודעה הנ"ל היא דחיית הקץ והורדת הלחץ מעל גבם לעשיית צדק חברתי. אמון הציבור פונה לשר התקשורת בדרישה לקצוב לוח זמנים מוגדר וקצר ליישום הדברים".

 

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, התייחס לאישור סבסוד הממירים ומסר כי "אישור הצו  מהווה מהלך חשוב המשליםמהלך חברתי צרכני של הענקת שידורי טלוויזיה איכותיים של הערוצים הפתוחים בישראל לכלל האוכלוסייה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x