$
פרסום ושיווק

בלעדי ל"כלכליסט" - רשת שילב נחשפת: רווח של 11 מיליון שקל ב-2009

על רקע המגעים למכירתה נחשפים הנתונים של רשת מוצרי התינוקות הגדולה בישראל. התחזית ל־2010 - הכנסות של 170 מיליון שקל ורווח נקי של 14 מיליון שקל. בין הרוכשים הפוטנציאליים: מוטי זיסר זכיין גאפ, ג'ורג' חורש זכיין H&M וגבי ואתי רוטר בעלי רשת קסטרו

גולן חזני 06:5611.07.10

רשת מוצרי התינוקות שילב עברה לרווח נקי דו־ספרתי רק בשנתיים האחרונות, לאחר שנים ארוכות שדשדשה סביב רווח חד־ספרתי נמוך. הרווח הנקי של שילב ב־2009 עמד על כ־11 מיליון שקל, עלייה של 10% לעומת 2008. כך עולה מנתונים על הרשת שהגיעו לידי "כלכליסט", בעקבות עמידתה למכירה.

 

שילב נוסדה ב־1974 על ידי איציק ושושי אורן, בני זוג מאשדוד. הרשת מונה 47 סניפים בכל רחבי הארץ - 11 מתוכם בידי זכייניות ואילו השאר מופעלים על ידי שילב עצמה. בסניפי שילב נמכר כל הציוד הנדרש לתינוקות - מעגלות, ביגוד וריהוט ועד מוצרים משלימים אחרים, כמו צעצועים.

 

לא משחק ילדים: המספרים של שילב נחשפים

 

העמדתה של שילב על המדף בפעם הראשונה זה 36 שנה היא הפתעה מסוימת. עם זאת, טייני לאב, רשת הצעצועים ההתפתחותיים שבני הזוג אורן הקימו ב־1993, איננה עומדת למכירה. ל"כלכליסט" נודע כי המחיר המבוקש עבור 100% ממניות שילב הוא שש פעמים EBITDA (רווח תפעולי בניכוי הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) משוערת לשנת 2010, כלומר כ־150 מיליון שקל. מדובר במכפיל רווח (מספר השנים שיעברו עד החזרת ההשקעה בחברה) של פי 15.

 

איציק אורן. ההון העצמי של שילב מסתכם ב-34 מיליון שקל בלבד איציק אורן. ההון העצמי של שילב מסתכם ב-34 מיליון שקל בלבד צילום: אוראל כהן

 

ההון העצמי של שילב מסתכם ב־34 מיליון שקל בלבד, הון עצמי נמוך משמעותית בהשוואה לחברות דומות בענף. כלומר, בעלי המניות מבקשים למכור את החברה בסכום חריג הגבוה פי חמישה מההון העצמי שלה. גורמים שבחנו את הרשת אמרו כי המחיר הסביר עבור חברה בסדר הגודל של שילב ובתעשייה שבה היא פועלת הוא מכפיל 10 על הרווח הנקי - כלומר כ־100 מיליון שקל.

 

ל"כלכליסט" נודע כי בין הגורמים המתעניינים ברכישה נמצאים אלביט הדמיה של מוטי זיסר, יבואן גאפ; ג'ורג' חורש, הזכיין של H&M בישראל; וחברת קסטרו עצמה - המשנה למנכ"ל של קסטרו נפגשה בשבוע שעבר עם נציגי המוכרים. עוד מתעניינים: קרנות פרייבט אקוויטי שונות וחברות אחזקה בעלות נתח בחברות קמעונאות. את המכירה מרכז לאומי פרטנרס, שמנהל ירון בלוך.

 

במצגת שהוצגה לרוכשים הפוטנציאליים נאמר כי הכנסות החברה ב־2009 עמדו על 220 מיליון שקל - גידול של 10% לעומת 2008, שבה עמדו ההכנסות על כ־200 מיליון שקל. עם זאת, ההכנסות של הרשת הקמעונאית עומדות על 158.5 מיליון שקל ב־2009 ו־146 מיליון ב־2008. ההפרש מול 220 מיליון השקלים ככל הנראה נובע מכך שמצגת החברה כללה גם את הסניפים שבזכיינות. בימים אלה נמצאת החברה בתהליך של רכישת הזיכיונות. בשנים האחרונות נרכשו זיכיונות מחמש חנויות, ועד סוף 2011 מתכננת הרשת פתיחה של 6–8 חנויות נוספות.

 

חנות של שילב. ההכנסות ב-2009 גדלו ב-10% חנות של שילב. ההכנסות ב-2009 גדלו ב-10% צילום: רועי ברקוביץ
פחות מקסטרו ומפוקס

 

למרות העלייה ברווח הנקי בשנים האחרונות, שיעור הרווח של שילב נמוך יותר משל רשתות הלבשה ישראליות אחרות ומאפיין יותר חברות קמעונאות בתחום המזון. שילב אמנם נהנית משולי רווח גולמי נאים של 46%-48%, אבל לא מצליחה להביא את הרווחיות הזו אל שורת הרווח התפעולי, ה־EBITDA, והרווח הנקי. ה־EBITDA של החברה עמד ב־2009 על כ־19 מיליון שקל, וב־2008 על כ־16 מיליון שקל. הרווח הנקי עמד ב־2008 על 9.8 מיליון שקל.

 

אם כן, שולי הרווח הנקי של שילב עומדים אם כן על כ־4.6%. עם זאת, ההכנסות מחנויות הרשת בלבד עומדות, כאמור, על 158.5 מיליון שקל, כך שמהבחינה הזאת שיעורי הרווחיות גבוהים יותר ועומדים על 6.9%. ב־2009 רשמה שילב גם לראשונה הוצאות מימון של כ־700 אלף שקל, לאחר שבשנים הקודמות רשמה הוצאות מימון של 2–3 מיליון שקל. כמו כן, לשילב חוב של 12 מיליון שקל, התחיבויות לזמן קצר לבנקים המממנים את הפעילות השוטפת שלה.

 

אם להשוות לחברות אחרות בענף, הרווח הנקי של קסטרו ב־2009 עמד על 52 מיליון שקל, ואילו שולי הרווח הנקי של החברה היו 8.3%. עם זאת, הרווח הנקי לא מייצג את הפעילות של קסטרו, משום שב־2009 הוא כלל הכנסות אחרות והכנסות ממוניטין בסכום של כ־20 מיליון שקל. קסטרו נסחרת לפי 284 מיליון שקל — מכפיל 5.5 בלבד על הרווח הנקי ומכפיל 5 על ה־EBITDA, שהוא הנתון המשמעותי יותר לפעילות החברה.

 

הרווח הנקי של פוקס, שגם היא משווקת בגדים לתינוקות ולילדים, עמד ב־2009 על 30 מיליון שקל. ה־EBITDA היוותה 22% מההכנסות. גם רשת גולף מציגה שיעורי רווחיות גבוהים בהרבה מ־20% בשיעורי ה־EBITDA. מכפיל הרווח הנקי של פוקס עומד על 5.7 ואילו מכפיל הרווח של גולף עומד על 12.8, זאת לעומת מכפיל רווח של פי 15 שמבקשים בעלי שילב. בניגוד לקסטרו, פוקס וגולף, שילב היא חברה פרטית, כך שאין כל מידע לגבי דמי הניהול שמושכים הבעלים מהחברה.

 

מרכז חדש וחנויות קונספט

 

הסיבות לשיעור הרווח הנמוך של שילב מגוונות: חלק גדול מהחנויות נמצא בפריים לוקיישן, דבר שדורש הוצאות ניכרות עבור שכירות ומסים. כמו כן, החברה מעסיקה מספר רב של עובדים בסניפים כדי לשמור על רמת שירות גבוהה. כמו כן, בשנים האחרונות סובלת שילב מהתגברות התחרות בשוק התינוקות - רשתות זולות כמו "ד"ר בייבי" ו"מוצצים" התפשטו במהירות ומרכזות כיום כ־30 סניפים ברחבי הארץ.

 

בשנים האחרונות ביצעו בעלי שילב השקעות בחברה, והמרכז הלוגיסטי החדש מהווה את מוקד הגאווה של הבעלים. לפני שנה עברה הרשת מבני ברק למרכז חדש ומודרני באיירפורט סיטי, שהוקם בהשקעה של 40 מיליון שקל, כולל המעבר. המרכז פועל ללא מגע יד אדם, ומעביר מדי יום לחנויות את האספקה השוטפת הנדרשת. כמו כן, בשנים האחרונות נפתחו סניפים נוספים, כולל חנות קונספט באזור התעשייה בדרום נתניה ב־2006. ל"כלכליסט" נודע כי החברה עומדת לפתוח בקרוב חנות קונספט נוספת במתחם G בראשון לציון.

 

הבעלים של שילב מבקשים גם תשלומים עתידיים נוספים בכפוף לתוצאות העתידיות של החברה. בעלי החברה טענו באוזני המתעניינים כי ברגע שמביאים בחשבון חנויות נוספות שעומדות להיפתח, אחרות שעומדות להתרחב ואת המרכז הלוגיסטי, השווי שהם מבקשים הוא ריאלי, מאחר שרווחי החברה צפויים לגדול. לדבריהם, המרכז הלוגיסטי מפחית עלויות ומגדיל את רווחיות החברה. התחזית היא שהרווח הנקי של שילב יעמוד על 14 מיליון שקל ב־2010, ואילו ההכנסות יגיעו ל־170 מיליון שקל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x