אפל חוצה את התהום
לפי הפרסומות לאייפד, אפל התבגרה, למדה איך להתמודד עם מעמד של מובילה בשוק, וכבר לא מפחדת ללכת על הכסף הגדול
מחזור אימוץ הטכנולוגיה מציג חמישה שלבים עיקריים, והמעבר המשמעותי הוא מה־Early Market אל ה־Main Market. מעבר זה נחשב לתהום, וזהו השלב שבו חברות רבות נכשלות, ומוצרים שמצליחים בקרב קהל של חובבי טכנולוגיה וגיקים לא מצליחים בקרב אמהות או אנשי עסקים. האם אפל תצליח לחצות את
הפרסומת הראשונה בטלוויזיה לאייפד שודרה לפני כחודשיים בטקס חלוקת פרסי האוסקר ה־82, וכ־40 מיליון צופים צפו בפרסומת. אותה פרסומת בעצם הודיעה רשמית על תאריך תחילת המכירה של האייפד. הצפייה בה מלמדת אותנו משהו נוסף: חברת אפל מתבגרת ועוברת לשלב הבא, אל ה־Main Market, היכן שהכסף הגדול נמצא.
הפרסומת לאייפד נראית מתאימה מאוד לקהל לקוחות רחב. השימושים שמוצגים שם הם בסיסיים ומתאימים לכולם. לפני כמה ימים שידרה אפל פרסומת חדשה למכשיר החדש, ?iPad? What is iPad, וגם פרסומת זו פונה אל ה־Mass Market באמצעות הצגה של ילדים משתמשים במכשיר, הורים למשפחה, שולחן קפה בסלון וריהוט ביתי בורגני.
אפל מציגה שינוי בגישתה לשוק ומנסה להגיע למחזורי מכירות גבוהים יותר. אני מניח שאפל חושבת שהיא תוכל לחדור עם האייפד היישר אל הקהלים המרכזיים משום שהאייפון וטכנולוגיית המגע מוכרים ואין צורך לעבור את כל שלבי אימוץ הטכנולוגיה.
נקודה מעניינת נוספת היא שכאשר משווקים ל־Mass Market לא ניתן לשווק מסר של קהל איכותי ומצומצם, כפי שאפל שיווקה עד כה לקהל לקוחותיה ויצרה תחושה שהם סוג של כת. בפרסומת הידועה למקינטוש ב־1984 נראתה בחורה שמנסה לפרוץ את תודעת ההמונים השבויה בקונספציה מסוימת: היא רצה אל עבר המסך הגדול וזורקת פטיש. החדשנות של אפל לוותה אז במסר של "אל תהיה כמו כולם, תחשוב אחרת".
בפרסומת לאייפד, מוצר שיוצר קטגוריה חדשה, אפל לא יכולה לשווק את המסר "אל תהיה כמו כולם" אלא מעבירה מסר של "תצטרף לכולם שקונים אייפד". יש סיכוי גדול שבגלל המיקוד של אפל ב־Mass Market מלכתחילה, עוצמת המהפכה תהיה הגדולה ביותר שחווינו ובזמן הקצר ביותר. אפל עומדת לשנות לתמיד את הדרך שבה אנחנו צורכים תוכן, וזה ממש מעבר לפינה, או מעבר לתהום.
הכותב הוא משנה למנכ"ל דורי מדיה ספייק. כותב בלוג בנושא טכנולוגיה ושיווק, tech-mar.blogspot.com