תופעת העשור - ריאליטי
הצופים פיתחו רעב למציאות והתעשייה מתחה את גבולות הז'אנר. במקביל התייצב לו התוכן השיווקי במרכז הבמה, בלי להתבייש
זה היה עשור של מתיחת גבולות - לטוב ולרע, לאיכות ולרדידות. בעוד שרשת האינטרנט מתפתחת ומציעה חדשות, תוכניות אירוח, ערוצי רדיו וסדרות דרמה במקביל לשידורן בטלוויזיה, עמדה הטלוויזיה למבחן, ולא ממש עמדה בקצב.
ז'אנר השעשועונים, שפרח בשנות השמונים והתשעים, קמל, ואלה ירדו לאטם מהמסך או נדחקו משעות הפריים טיים, הסיטקומים הפסיקו להצחיק, ובמקומם התמסדו מגמות חדשות. הראשונה שבהן היא עליית קרנם של ערוצי איכות קטנים, והדוגמה הבולטת לכך היא ערוץ הכבלים HBO, שהפך לתרנגולת זהב שהטילה סדרות פורצות גבולות כמו "אוז", "סקס והעיר הגדולה" ו"עמוק באדמה", וגם את "הסמויה", "הפמליה" ו"בטיפול" הישראלית. דוגמה נוספת היא רשת Showtime המרדנית, שהפיקה, בין השאר, את הסדרות "שובר שורות" ו"העשב של השכן", ולימדה את אמריקה השמרנית שיש משהו מצחיק אפילו בסמים.
בעשור שמסתיים התייצב לו התוכן השיווקי - בלי להתבייש - במרכז הבמה, ואיפשר לאופרה ווינפרי, למשל, לחלק שעונים ואפילו מכוניות, בעוד קארי בראדשו מקלידה על לפטופ האפל שלה תהיות קיומיות מחיי הרווקות הניו־יורקית ב"סקס והעיר הגדולה". אל מול איום האינטרנט החליטו במחלקות המחקר של רשתות הטלוויזיה שאם אי אפשר לנצח אותם, עדיף להצטרף, ולכן החלו להעלות פרומואים וטיזרים ליוטיוב ופרקים בסדרות לפייסבוק, וכך לקבל פידבק מקבוצות מיקוד גדולות במיוחד.
אבל המגמה ששינתה הן את פני הטלוויזיה והן את חוויית הצופים היא זו שזכתה לא אחת להגדרה "ניסוי בבני אדם". תוכניות הריאליטי השתלטו על כל משבצת שידור, הומצאו פורמטים חדשים יותר ונועזים יותר, ולנגד עשרות מצלמות - שלא עוצמות עדשה - השתנו בני אדם, משפחות ובתים. מתמודדים, זוכים ושופטים זכו לפתע במעמד חדש, וכל המדבר בשפה בוטה הרי זה משובח. ב"האח הגדול" בבריטניה היתה זו ג'ייד גודי הפרובוקטיבית, ב"אמריקן איידול" השופט המזלזל והעוקצני סיימון קאוול.
מחקר שערכו ד"ר מוטי נייגר ואבישי יוסמן במכון חיים הרצוג לתקשורת, חברה ופוליטיקה, באוניברסיטת תל אביב, העלה כי תוכניות המציאות מספקות לצופה אשליה של השתתפות. הצופים לוקחים חלק בהחלטה מי יזכה, ובתוך קשת המשתתפים הם תמיד ימצאו דמות אחת לפחות שיוכלו להזדהות איתה. מדורת השבט כבר אינה רק הצפייה בטלוויזיה, אלא עצם ההשתתפות בהבערתה ובשמירה על הגחלת. הזדהיתי עם דמות? משמע אני קיים.
בחודש יוני האחרון הכתיר המגזין "אנטרטיינמנט וויקלי" (EW) את "הישרדות" כתוכנית הריאליטי המובילה בכל הזמנים. השבוע ירדה מהמסך העונה ה־19, והעונה ה־20 תיכנס בקרוב לחדר העריכה. אף שהיא רק אחת משלוש תוכניות המציאות שמשדרת CBS, לצד "האח הגדול" ו"המירוץ למיליון", מדובר בתוכנית המובילה והמזוהה ביותר עם הז'אנר בעולם כולו, ומי שמזוהה איתה יותר מכל הוא מארק ברנט, מיוצרי הפורמט והמפיק המיתולוגי של "הישרדות". ברנט אמנם מפיק תוכניות ריאליטי רבות - את "המתמחה", למשל, הפיק
בארצות הברית וגם בבריטניה - אך 31 מתוך 51 המועמדויות שלו לפרסי אמי הוא חב ל"הישרדות", וגם את שתי הזכיות בפרס החשוב.