מי צריך עוד סופרמרקט?
התוכנית האסטרטגית של המשביר לצרכן עשויה לגרום בסופו של דבר לקריסה של רשת מזון. וכשרשת כזו מתרסקת זה כואב לא רק לעובדים שמאבדים את פרנסתם, אלא גם לשרשרת ארוכה של ספקים שנאלצים לרוץ אחר כספם בבית המשפט
מגה בעיר, מגה, שופרסל דיל ושופרסל ביג, טיב טעם, חצי חינם, רמי לוי, מחסני חביב, יינות ביתן, מיסטר זול ועוד ועוד. רשימת הסופרמרקטים בישראל ארוכה לפחות כמו רשימה של לקוח שמגיע לקניות שבועיות. אבל יש כאלו שחושבים שזה לא מספיק.
המהלך של רמי שביט, הבעלים של המשביר לצרכן, שהודיע כי הרשת תשקיע 50 מיליון דולר בהקמת רשת סופרמרקטים חדשה בת 20 סניפים שתקום תוך שלוש שנים, מעלה תהיות. נכון, מדובר בחלק מתוכנית אסטרטגית של המשביר, שבמסגרתה היא הופכת לחברת אחזקות. נכון, הכוונה בהקמת רשת המזון היא לעבות את האופציות שמעניק כרטיס המועדון של המשביר, קלאב 365. אבל עדיין לא ברור מדוע שביט רוצה להיכנס לתחום המזון התחרותי והרווי, ועם שתי רשתות דומיננטיות וחזקות כמו שופרסל ורבוע כחול. מעבר לכך, שביט עוד לא גמר ללקק את הפצעים של ג'אמפ ואירית, וגם יש לו עוד עבודה רבה עם רשת ניו פארם שבבעלותו שעדיין לא מצליחה להוות איום משמעותי על סופר פארם.
קצת מספרים על שוק רשתות המזון, כדי לסבר את העין: בישראל יש, נכון להיום, כ1.3- מיליון מ"ר של חנויות סופרמרקט, לא כולל מינימרקטים, מכולות ושווקים פתוחים. מדובר בענף שמגלגל 47 מיליארד שקל בשנה. שוק רשתות המזון בישראל עתיר תחרות ומלחמות מחירים עם צפיפות בשטחי מסחר.
אם אכן התוכנית של המשביר תצא לפועל והיא תקים רשת סופרמרקטים, יש להניח שהיא ביצעה סקר שוק וראתה כי הציבור הישראלי קובע את מיקום הקנייה שלו בעיקר לפי רמת המחירים של החנות. מאפיינים אחרים כמו איכות המוצרים, טיב השירות ומבחר המותגים פחות חשובים לרוב הצרכנים. פריחת המותגים הפרטיים בשנה האחרונה, שנת המיתון, רק מאששת את הנחת העבודה הזו.
אמנם נראה כי לנו, כצרכנים, אין מה להלין על כך שרמי שביט ימכור לנו גם אוכל. התחרות הרי אמורה לעשות לחשבון הבנק שלנו רק טוב. השאלה היא אם התחרות העזה שתתגבר עוד יותר לא תגרום בסופו של דבר לרשת זו או אחרת לקרוס, בדיוק כמו שקרה לפני קצת יותר מארבע שנים לקלאבמרקט. וכשרשת מזון קורסת זה כואב לא רק לעובדים שמאבדים את פרנסתם, אלא גם לשרשרת ארוכה של ספקים שנאלצים לרוץ אחר כספם בבית המשפט. וכן, גם לציבור הצרכנים שבסופו של יום ימצאו את עצמם עם פחות חנויות ועם מחירים קצת יותר גבוהים.