קורבנות אופנה
הגדלת אחזקותיה של קרן פימי בחברת קונספט שיווק המפעילה את לי קופר מעידה על כך שהרשת חיפשה מימון לשרוד את הימים הקשים. כניסת גאפ ו־H&M לישראל תגבה ככל הנראה עוד קורבנות
הידיעה על הזרמת כספים לקונספט שיווק בעסקה שהעלתה את אחזקתו של ישי דוידי, מבעלי קרן פימי, מ־25% ל־55% תמורת 6 מיליון שקל, לא הפתיעה. גידי גודלפינגר, מנכ"ל ומבעלי קונספט שיווק, המפעילה את רשתות האופנה לי קופר ובלו בירד, אמר כבר לפני שנה וחצי בראיון ל"כלכליסט" כי 2007
לאחר מכן יצאה לי קופר בקמפיין הגדול ביותר בתולדות רשת הג'ינסים, והודיעה שהסקיני ג'ינס מת, אך את הלקוחות ככל הנראה הדבר לא שכנע. המיתון בוודאי לא עזר, גם בארץ וגם במזרח אירופה. והחברה נזקקה באופן כה דחוף לתזרים, שגולדפינגר נאלץ להסכים להכניס עוד מנהלת לצדו שתטפל בצד הכספי. הוא גם הסכים לוותר, לפחות על הנייר, על השליטה בחברה שייסד. חשוב לציין שהחברה אינה סוגרת סניפים, לפחות בינתיים, ונראה שהיא בעיקר מחפשת מימון לשרוד את הימים הקשים. השאלה מה יהיה אחרי המשבר.
גם גולדפינגר עצמו יודע שאי אפשר להאשים רק את המשבר. בראיון הוא הצביע על עוד גורם שמשפיע על תעשיית האופנה הישראלית: התחרות הגוברת מצד הרשתות הבינלאומיות. "שחקנים בינלאומיים כמו זארה, פול אנד בר ומנגו מתחזקים, אחרי שלקח להם זמן לחמם מנועים", אמר אז. לי קופר, יש לזכור, הוא מותג בינלאומי גם אם הוא מעוצב בישראל ובינלאומיות היא אחד הנכסים שלו.
בזירה הזו יש רק בשורות רעות לחברות האופנה הישראליות. השנים הבאות עומדות להיות קשות הרבה יותר ותחרותיות הרבה יותר. לשחקניות הספרדיות שקנו להן כאן מקום של כבוד יצטרפו H&M השבדית וגאפ האמריקאית. שתיהן מציעות אופנת קז'ואל במחירים סבירים, ומאחוריהן ניצבים גופים עם גב כלכלי רחב שרשתות ישראליות יכולות רק לחלום עליו. מאחורי H&M עומדת משפחת חורש, יבואנית טויוטה, ומאחורי גאפ אלביט הדמיה של מוטי זיסר, שמוכיח בשנים האחרונות שהוא אינו מפחד להפסיד בקמעונות בשביל לבנות את מנגו כמותג.
המיתון חושף מיהן הרשתות החזקות בישראל, הן מבחינה פיננסית והן מבחינת חוזק המותגים, וגובה קורבנות. כניסת המותגים הבינלאומיים תעשה זאת עוד פעם. מי שישרדו יהיו אלה שישכילו להציע לצרכנים הצעת ערך אמיתית ומבודלת. במקרה של לי קופר מציאת אותה הצעה נראית דחופה במיוחד, אבל היא ודאי לא הרשת היחידה שצריכה לעשות זאת.