ביקור האפיפיור: "תמונה אחת שווה קמפיין של 10 מיליון דולר"
אמנם הוא אינו פופולרי כמו קודמו, אך שבועיים לפני ביקור האפיפיור בנדיקטוס ה־16 רבים מחכים לתמונה אחת שלו, שהשפעתה התדמיתית תימשך שנים. בכיר במשרד התיירות: "מדובר בדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לישראל"
האפיפיור בנדיקטוס ה־16, שיבקר בישראל ב־15-11 במאי, יביא עמו עוד 15–20 אלף צליינים שילוו את ביקורו. במשרד התיירות מעריכים כי 200 אלף צליינים נוספים יגיעו אחריו במהלך 2009. "ביקור כזה מהווה נקודת אור, בעיקר במצב הכלכלי הנוכחי שפוגע בענף התיירות", מסביר סמנכ"ל בכיר וראש מינהל השיווק במשרד התיירות אורן דרורי, "אלא שהמטרה שלנו היא לראות כיצד הביקור ישפיע חודשים ואפילו שנים לאחר מכן".
למרות האופטימיות, גורמים בענף התיירות טוענים שהכריזמה של האפיפיור הנוכחי, בנדיקטוס ה־16, אינה דומה לזו של קודמו, יוחנן פאולוס השני, שביקר בישראל במרץ 2000. באותה שנה נרשם מספר שיא של תיירים נכנסים לישראל: 2.7 מיליון. "האפיפיור הנוכחי אינו מניע את הקהל באותה התלהבות של קודמו", אומר גורם בענף התיירות, "נראה שמעשיו פחות משפיעים על המאמינים".
גורם אחר בענף העריך שביקור כזה, אם ימונף היטב באמצעי התקשורת ברחבי העולם, כולל הזמנה של עיתונאים זרים רבים וקריאה של האפיפיור למאמיניו לבוא ולבקר בישראל, יהיה שווה ערך לקמפיין תדמית לישראל בשווי של 10 מיליון דולר. הבעיה היא שהקריאה המיוחלת עדיין אינה נשמעת. "יוחנן פאולוס השני, עוד לפני ביקורו בארץ, קרא לכל מאמיני הנצרות הקתולית לבוא בעקבותיו. בנדיקטוס ה־16 עדיין לא עשה זאת", אומר מנהל אגף אירופה במשרד התיירות, צבי לוטן, "הוא אמנם הגדיר את הביקור כצעד לקירוב לבבות ולקידום השלום, וזה מבורך, אבל חסרה הקריאה הבסיסית ליותר ממיליארד מאמינים קתולים: 'בואו אחריי'". עם זאת מבהיר לוטן: "הביקור הוא הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לישראל ולאזור כולו".
"משתמשים בביקור האפיפיור הקודם"
שיא המבקרים שנרשם בעת ביקור האפיפיור הקודם ב־2000 נשבר רק ב־2008, עם 3 מיליון מבקרים. מתוכם יותר ממיליון הגדירו את עצמם כצליינים שבאו כדי לעלות לרגל למקומות הקדושים. "הביקור הקודם במידה רבה נקטע באבו", מסביר דרורי, "אבל למרות הירידה בתנועה שנרשמה לקראת סוף 2000 בעקבות פרוץ האינתיפאדה, עד היום אנו עושים שימוש באותו ביקור: סרטונים, עדויות, קטעי די.וי.די. האפיפיור הקודם עדיין נותן את אותותיו".
גם הפעם דרורי מחכה למשפט שיאמר האפיפיור שאפשר יהיה לשכפל ולהפיץ כאקט שיווקי: "אני חיובי, אך עם זאת צריך להבין שבעקבות הביקור לא צפויים להגיע לארץ מיליוני קתולים. מעבר לסיוע במשיכת תיירים לארץ, ביקור כזה עוזר ליצור תדמית שקשה למדוד. זה חלק ממארג, אי אפשר להסתכל על זה בצורה פשטנית".
עוד גורם בענף הסביר: "אנחנו בונים על תמונות הביקור שישודרו בעולם, של המיסה ההמונית, ואז אנשים יראו פנים אחרות של ישראל. המטרה היא לתפוס 'תמונה מנצחת' מהביקור הזה, ולהפיצה בכל אמצעי התקשורת". דני למפל, סמנכ"ל השיווק של חברת אינטרנשיונל - נסיעות וכנסים, אופטימי: "אני מעריך שמדובר ב־30–40 אלף איש, לעומת 50–55 אלף שהגיעו ב־2000". גם לדעתו הסיקור התקשורתי חשוב מהביקור: "כמות האנשים שתבוא היא כמעט חסרת משמעות לעומת התהודה שייצור הביקור".