משרד המשפטים מתנגד לעיקרי המלצות ועדת מרדכי
גם היועצת המשפטית של משרד התקשורת מביעה התנגדות להמלצה לתת לערוצים המסחריים רישינות קבועים החל מ-2012. תקופת הרישיון היא ל-15 שנה, כאשר אחת ל-5 שנים תבחן המדינה האם בעל הרישיון עומד בחובותיו
רישיונות קבועים לערוצים המסחריים החל מינואר 2012, כך ממליצה ועדת מרדכי שבחנה בחצי השנה האחרונה את ההסדרה של תחום השידורים בישראל. תקופת הרישיון היא ל-15 שנה, כאשר אחת ל-5 שנים תבחן המדינה האם בעל הרישיון עומד בחובותיו. בתום כל תקופה של 15 שנים יכול הערוץ לבקש הארכה
החלטה זו תפורה למידותיו של ערוץ 10, אשר זיכיונו יסתיים בינואר 2012. יש לציין כי מועצת הרשות השנייה המליצה כי המעבר מזיכיונות לרישיונות יעשה רק בשנת 2014, כאשר רשת וקשת מסיימות אף הן את זיכיונן. כזכור, עיקרי ההמלצות פורסמו לראשונה ב"כלכליסט" בשבוע שעבר.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", חובת הפקות התוכן של בעלי הרישיונות תהיה זהה לחובה הקיימת בחוק הרשות השנייה, כלומר הוצאה מינימאלית על שידורים של 220 מיליון שקל בשנה. מתוך הוצאה זו, כ-50 מיליון שקל או 17% מההכנסות, הגבוה מביניהם, יושקע בהפקות מסוגה עילית. כמו כן החליטה ועדת מרדכי כי כל עוד מספר בעלי הרישיונות אינו גבוה מ-4 יחויבו הערוצים בעלי הרישיון להקים ולתקצב חברת חדשות, אשר תפעל אף היא על פי הוראות חוק הרשות השנייה.
המעבר לרישיונות מעלה בעיה לגבי המותג של ערוץ 2, אשר נחלק כיום בין שני זכיינים רשת וקשת. על פי המלצות הוועדה, מותג ערוץ 2 ואפיק 22 יועמדו למכרז בין רשת וקשת, במסגרתו המרבה במחיר יזכה במותג. מותג ערוץ 10 יועמד אף הוא למכרז, במועד בו יבחר הערוץ להמיר את זיכיונו לרישיון קבוע.
עוד החליטה הוועדה לדחות את הרפורמה בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית כך שרק החל מינואר 2012 יוכלו חברות הכבלים והלוויין לשלב פרסום בשידוריהן. רפורמת החבילה הצרה, במסגרת מחויבות חברות הכבלים ולוויין לשווק חבילת ערוצים צרה במחיר מפוקח, תידחה לאוגוסט 2012. החל ממועד זה יבוטלו התמלוגים שמשלמות HOT ו-yes למדינה.
מאחר שהמלצות אלו נתפרו למידותיו של ערוץ 10, נוצרות מספר בעיות עבור ערוץ 2, אשר זיכיונו מסתיים בסוף אוקטובר 2015. המלצות הוועדה מנסות לתת מענה על מספר תרחישים. במקרה בו יחליטו רשת וקשת להמיר את זיכיונן ברישיון קבוע לפני תום הזיכיון, תערוך המדינה מכרז ביניהן על הבעלות במותג ערוץ 2 וחברת החדשות. אם רק אחד מהם יחליט לבקש רישיון לפני תום זיכיונו, יוכל הזכיין האחר לקחת את ימי השידור שיתפנו עד תום הזיכיון, בתנאי שהגדיל את חובות התוכן שלו באופן יחסי. הזכיין שימשיך לשדר יוכל לבחור האם להגדיל את חובות התוכן שלו על פי תנאי המכרז שלו, או לקחת את החובות על פי תנאי המכרז של בעל הזיכיון שוויתר עליו.
לגבי ערוץ 10, קובעת הוועדה כי יוכל לבקש רישיון קבוע רק אם עמד בכל חובותיו מהעבר וכן קיבל מהרשות השנייה הארכת זיכיון עד 2012. הארכת זיכיונו אמורה להגיע להכרעה בימים הקרובים. אם הרשות השנייה תחליט שלא להאריך את זיכיונו של ערוץ 10 וצאת למכרז מחודש, יקבע במכרז זה כי החל מ-2012 יוכל הערוץ הזוכה במכרז לעבור מזיכיון לרישיון קבוע בלבד שעמד בחובותיו. בכל מקרה, בעת המעבר לרישיון קבוע, תערוך המדינה מכרז על השימוש במותג ערוץ 10 ועל הבעלות בחברת החדשות של ערוץ.
עוד ממליצה הוועדה לאחד את גורמי ההסדרה בתחום הטלוויזיה, ולהקים רשות לאומית לתקשורת. במקרה בו הדבר לא יסתייע, נוכח האילוצים הפוליטיים, ממליצה הוועדה לאחד בין הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין, כשלב ראשון לקראת הקמת הרשות.
לגבי ערוץ 9 וערוץ 24, אשר יפגעו מהתרת פרסום בכבלים, קובעת הוועדה כי יוכלו לחליף את רישיונם ברישיון רגיל אשר יאפשר להם לגבות דמי מנוי עבור הערוץ.
התנגדויות מבית
עם זאת, משרד המשפטים והיועצת המשפטית של המשרד מתנגדים להמלצה העיקרית של הדו"ח שהיא מעבר מזכיונות לרשיונות קבועים. במסגרת הדו"ח הביעה נציגת משרד המשפטים בוועדה עמדת מיעוט במסגרתה התנגדה למעבר לרשיונות. כמו כן היום בבוקר הגישה נוגה רובינשטיין, היועצת המשפטית במשרד התקשורת, מסמך עמדה לשר במסגרתו הביעה עמדה דומה מאד לעמדה של משרד המשפטים בוועדה - כלומר התנגדות למעבר לרשיונות.
בנייר שהגישה כותבת רובינשטיין, כי המסקנה העיקרית של הדו"ח נשענת על "תשתית עובדתית כלכלית חסרה". "עמדתי היא, כי המלצות דעת הרוב גובשו בהתבסס על תשתית עובדתית חסרה, וכי הן מעוררות קשיים רבים מבחינה משפטית והסדרתית".
עוד כותבת רובינשטיין, כי "מבחינה משפטית, עמדתי היא שבהמלצות הוועדה יש כדי לפגוע בעיקרון השוויון ולהכביד על כניסתם של שחקנים חדשים לתחום שידורי הטלוויזיה המסחרית, ליתן הטבות לגורמים הפועלים היום בתחום הטלוויזיה המסחרית, בלא שבוססה ההצדקה לכך, וליטול מהרשות המסדירה כלי פיקוחי ואכיפתי משמעותי, הקיים בידיה כיום ביחס לערוצים מרכזיים".
להערכתה, מסקנות הוועדה התבססו על תחזיות אופטימיות מידי לגבי שוק הפרסום, אותם הציג נציג משרד האוצר, אורי ישראלי. נתונים אלו אינם עולים בקנה אחד, על-פי רובינשטיין, עם הנתונים של אגף הכלכלה במשרד, בראשו עומד הכלכלן אסף כהן.
ההערכות הן, כי ללא תמיכה של משרד המשפטים ושל היועצת המשפטית של משרד התקשרות, הסיכוי שהמלצות אלה ייושמו בסופו של דבר, אינו גבוה.
HOT: "גזירות בלתי אפשריות"
מחברת HOT נמסר בתגובה: "הטלוויזיה המסחרית זכתה להקלות נכבדות בעוד שאנו קיבלנו גזירות בלתי אפשריות המהולות בסוכריות קטנות. ברור שאיננו מתכוונים לעבור לסדר היום על החלטות הוועדה".
מערוץ 10 נמסר: "אנו מברכים על ההבנה שהמבנה הרגולטורי הנוכחי אינו עומד במבחן המציאות הכלכלית ובדומה לכל מדינות העולם המערבי גם מדינת ישראל תאפשר פתיחת תחרות מלאה בשוק הטלוויזיה המסחרי. הוועדה הבינה כי אין הצדקה טכנית או כלכלית להתייחס לערוצי הטלוויזיה כמשאב טבע מוגבל וצריך לפתוח תחרות מלאה וחופשית בין כל גורם שמעוניין בקבלת רישיון שידורים. אנו נידרש ללימוד מעמיק של הרפורמה המוצעת, אולם בכל מקרה אין בה פתרון מיידי למשבר הנוכחי בו מצוי הענף. אנו ממתינים למינוי של שר תקשורת חדש אשר יידרש להוביל את חילוץ התעשייה מהמשבר בו היא מצויה".