$
מדיה

המציאות היכתה בהם

המשבר הכלכלי השפיע גם על הכנסות הסוכנים האישיים של כוכבי הטלוויזיה. צמצום שכר הטאלנטים וביטול פרויקטים פגע להם בעמלות, ופריחת הריאליטי הוכיחה שאפשר להשיג רייטינג גבוה גם בלי כוכבים במשכורות עתק

רון גרנות 09:4317.02.09

המשבר הכלכלי שהחל לתת את אותותיו במחצית השנייה של 2008, השפיע על זכייני הטלוויזיה שקיצצו בין היתר במשכורות של הכוכבים הבולטים שלהם. אבל הסוכנים האישיים של הכוכבים אותם אנו רואים על המסך מדווחים על ירידה בהיקף העבודה ובהכנסות לעומת השנה שעברה שנובעת דווקא משינוי בתמהיל השידורים על המסך. "ז'אנר הריאליטי הוריד את השוק באופן משמעותי", אומר אחד הסוכנים הוותיקים ומוסיף: "היום כבר לא צריך טאלנטים בשביל להעלות את הרייטינג. מספיק פורמט מנצח, מתמודדים צבעוניים - ויש 30% רייטינג. נגמרו הימים שדודו טופז כבש את המסך. וכשפוחת השימוש בטאלנטים גם הרווחיות של הסוכנים יורדת".

 

אלי יצפאן אלי יצפאן צילום: צביקה טישלר

גורם בכיר בתעשייה הוסיף ואמר ל"כלכליסט": "יש השפעה משמעותית בכל תחומי הטלוויזיה בעקבות המשבר. נאלצנו להתרגל למספרים אחרים ולהתפשר בחוזים של הטאלנטים שלנו מול הזכיינים".

 

מותו של סוכן השחקנים עובד מחפוד בשבוע שעבר, כמו גם תקיפתו של הסוכן בועז בן ציון בפתח ביתו בצפון תל אביב לפני כחודש חשפו את היצרים המבעבעים בשוק הסוכנים האישיים בישראל. מתברר שזהו שוק לא פחות גועש מזה שבו פועלים לקוחות הסוכנים - השחקנים ואנשי הבמה. על אחת כמה וכמה כשמדובר בתקופת משבר. אלא שהסוכנים המובילים מעדיפים להשאיר את אור הזרקורים למיוצגים שלהם, וזו גם הסיבה שהם לא מיהרו לשתף פעולה בהכנת הכתבה.

 

אין אחידות בגובה העמלות

 

חיים סלוצקי, המפיק והבעלים של HOT בידור ישראלי, מייצג כמה טאלנטים בטלוויזיה, בהם אושרת קוטלר וגדי סוקניק, עימו צילם לאחרונה פיילוט לתוכנית אירוח ברשת, המיועדת לשידור בשעות הפרה־פריים. בהתייחסו למשבר אמר סלוצקי: "כל צמצום הוא משמעותי. יש פחות פרויקטים, פחות סרטים דוקומנטריים וערוץ 1 עם סימן שאלה גדול. זה בהחלט שוק לא ברור. צריכים לשבת ולראות לאן פני השוק ולוודא שהזכיינים עומדים בהתחייבויות". סלוצקי הוסיף כי "הטאלנטים צריכים לקחת חלק קטן במעמסה, לא מעבר לזה".

 

בועז בן ציון, מבעלי מסוכנות האמנים הגדולה בישראל "ייצוג 1", חתום על כמה מהחוזים הגדולים בשוק, בהם ההתקשרות הטרייה בין אלי יצפאן לבין תה ויסוצקי. על פי הערכות בענף, יצפאן יקבל תמורת הקמפיין 3 מיליון שקל בשלוש השנים הקרובות. אם נוסיף את שכרו מהופעותיו בטלוויזיה, בהצגה "הזוג המוזר" בתיאטרון הבימה, בהצגת הבידור עם מאיר סוויסה ובמופע הסטנד־אפ באירועים של ועדי עובדים - גוזר בן ציון קופון של מאות אלפי שקלים רק מיצפאן.

 

גם את החוזה של יאיר לפיד כמגיש "אולפן שישי", המקבל על פי הערכות 9,000-8,000 דולר לכל מהדורה, סגר בן ציון מול חברת החדשות לפני שנה וחצי. בן ציון אף חתום על החוזה של מיקי חיימוביץ' מול חדשות ערוץ 10. על פי הפרסומים, חיימוביץ' מרוויחה כ־130 אלף שקל בחודש לאחר הקיצוץ בשכרה, מה שמשאיר לבן ציון בערך 15 אלף שקל מדי חודש. השלושה, כמו שאר המיוצגים בייצוג 1, מפרישים למשרדו של בן ציון עמלה חודשית של 12%.

 

יאיר לפיד יאיר לפיד צילום: ערוץ 2

 

את אותו סכום גובה גם מאיר קוטלר, עוד סוכן טאלנטים בולט, ממיוצגיו. ברשימה שלו אפשר למצוא את לינוי בר־גפן, אורלי וילנאי, גיא מרוז, דנה וייס, גל גבאי וגם עידו רוזנבלום, אורי גוטליב ויעל פוליאקוב. הסוכן שי נשר, המייצג את יעקב אילון, רינו צרור ומיקי רוזנטל, גובה אף הוא עמלה של 12%. יוצאת דופן היא מגישת המהדורה המרכזית של חברת החדשות של ערוץ 2 יונית לוי שבחרה לנהל את ענייניה הכספיים באמצעות עו"ד יוסי עבאדי.

 

בעוד בארצות הברית גובה העמלה מוגבל ל־4% בלבד, בארץ אין אחידות בכל הנוגע לגובה העמלות: השוק חופשי, וגובה העמלה יכול לנסוק ל־30% ואפילו 40% לסוכנים שמעניקים ניהול אישי לאמנים שהם מייצגים, כדוגמת הקשר שבין נינט טייב לסוכנת שלה, טמירה ירדני.

 

הפקות נתפרו למידות הטאלנטים

 

ובעידן שבו כוכבי הריאליטי האלמוניים מחליפים את הטאלנטים, הרווחיות של הסוכנים המובילים באה מהפקות טלוויזיה שנתפרו במיוחד למידותיהם של הטאלנטים שלהם, דוגמת תוכנית התחקירים "בולדוזר" שהופקה עבור קשת על ידי שי נשר ללקוח שלו, מיקי רוזנטל.

 

יוצא דופן בהתנהלותו הוא המפיק אביב גלעדי, שהוא גם בעל מניות בערוץ הספורט, בערוץ 8 ובזכיינית רשת. גלעדי הכניס לשותפות כמה מהמיוצגים שלו, בעקבות איסור לייצגם בשל קונפליקט הנובע מבעלותו בערוצים. גלעדי אף שותף בבעלות בתוכנית "ערב טוב עם גיא פינס" ומופקת בעלות של 3 מיליון דולר לעונה. כך מחזיק גלעדי באינטרס עסקי דרך חברה משותפת הנושאת את שמם של הטאלנטים, "פינס גלעדי תקשורת", ובפועל מעניקה רווחים לשני הצדדים.

 

"בשלוש השנים האחרונות ירדו הכנסות הסוכנים ביותר מ־60% בגלל התכווצות התעשייה", מבהיר גורם בכיר, "חלק מהעניין זה המשבר הכלכלי, אבל לא רק. השיא היה כשערוץ 10 נתן לארז טל מיליון דולר בשביל לשבת בבית - זה היה שיא הטיפשות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x