בלי סקרנות אין שיווק
כאשר מגייסים אנשים לתפקידי שיווק, זוטרים או בכירים, אין ספק שלהשכלה אקדמית יש משקל. אבל מה שעושה את ההבדל בין איש השיווק הטוב למעולה הוא הסקרנות
אחד האתגרים הגדולים שעומדים לפני סמנכ"לי שיווק הוא בניית צוות שיווקי מבריק. לא אחת נשמעות תלונות מצד מומחים בנושא על כך שאנחנו רואים שיווק ממוצע שאינו מחדש או פורץ גבולות. אנשי השיווק אמנם עובדים קשה, משקיעים מאמצים ושעות עבודה רבות, אלא שהתוצאות אינן תמיד פורצות דרך
האשמה נעוצה במידה לא מועטה גם בנו, המנהלים. כאשר מגייסים אנשים לתפקידי שיווק, זוטרים או בכירים, אין ספק שלהשכלה אקדמית יש משקל חשוב: לימודי MBA מעניקים כלים לחשיבה ולניתוח בעיות, לחשיבה אסטרטגית עסקית ושיווקית, וכן כלים לניתוח פיננסי ועסקי, networking, ויכולת אבחנה בין עיקר וטפל. כל אלה נרכשים בלימודים ובמהלך החיים, ומהווים תנאי הכרחי לעבודה. אך לא כאן טמון ההבדל בין איש השיווק הטוב למעולה.
תכונה חשובה אחת עושה את ההבדל: סקרנות. סקרנות למין האנושי. מי שלא אוהב אנשים לא יכול להיות איש שיווק טוב. פוטנציאל לאנשי שיווק טובים גלום באנשים שיושבים בבית קפה ומקשיבים לשיחה שמקיימת בשולחן לידם, שעולם האסוציאציות שלהם עשיר, ושיש להם עולם תוכן רחב שלא כולל רק את העבודה, אלא גם תחומי עניין נוספים.
בקרב אותם אנשים שבהם ניכרת פתיחות למידע, רצון וכמיהה להבין תהליכים וחשיבה אנושית, ואפילו יצר מציצנות מפותח, קיימת היכולת לספק תובנות שיווקיות מעניינות וחדשניות.
השאלה היא כיצד מאתרים את אותה סקרנות. ראשית, ראיון העבודה הוא מפתח לכך. ראיונות עבודה הם כמו שיחה, וצריך להרגיש בבטן שמדובר באדם סקרן עם עולם פנימי עשיר. שנית, הסקרנות היא אמנם תכונה מולדת במרביתה, אך עלינו, כמנהלי שיווק, לפתח אותה בקרב הצוות. לפעמים כדאי לוותר על עוד ישיבת יעדים כזו או אחרת לטובת פעילות שאין לה שום קשר לתחום העיסוק הישיר של החברה, אך היא יכולה להעשיר, לפתח ולפתוח את המחשבה.
מה לעשות? על המנהלים למצוא הזדמנויות לתת לאנשים שעובדים איתם את האפשרות להקדיש זמן גם לדברים לא שגרתיים ולקבל מהם השראה. לדוגמה - לאפשר לעובדים ללמוד, לאפשר להם יציאה לחופש; בנוסף - גם כאשר שולחים מישהו מהצוות לחו"ל לשם עבודה, לפרגן לו עוד יומיים שבהם יסתובב ויספוג מאווירת המקום, כי מי יודע - אולי משם יבואו לו הרעיונות הבאים.
שיווק הוא לא מדע מדויק, את זה כולנו יודעים. תפקידנו כמנהלי שיווק להפוך את הבעיה להזדמנות ולעזור לעובדים ליצור סביבה מעוררת השראה שתתמוך באתגרים השיווקיים שעמם הם מתמודדים. ככל שההשראה תהיה גדולה יותר כך גם ייווצרו פתרונות שיווקיים ייחודיים, מקוריים ומוצלחים יותר.
הכותבת היא סמנכ"לית חטיבת הטיפוח ושירותי שיווק ביוניליוור ישראל