$
הבריף

כתום דורס

החדירה של פרטנר לשירותי האינטרנט והטלפון הקווי היא צעד נוסף לגיבוש קבוצות תקשורת. לא בטוח שהצרכנים ירוויחו מזה

אמיר טייג 08:5806.01.09

ביום שלישי לפני שבוע טלטלה פרטנר את שוק התקשורת, לאחר שנתיים של יציבות נוחה. חברת הסלולר הכתומה השיקה שירותי גישה לאינטרנט וטלפון קווי (VOB) אשר מתחרים ישירות בנטוויז'ן, בזק בינלאומי ו־012 סמייל. המהלך של פרטנר נראה תמים לכאורה: על פי תמחור השירות לא נראה שהחברה מתכוונת

לכבוש בסערה את תחום הפעילות החדש. עם זאת, כאשר פרטנר, בעלת תזרים מזומנים שנתי של כמעט 2 מיליארד שקל, נכנסת לשוק שנשלט בידי חברות שתזרים המזומנים שלהן מגיע לכדי עשירית מכך, אפשר להיות בטוחים שהשוק הזה עומד להשתנות דרמטית.

 

ערן יעקובי, אנליסט התקשורת של לידר שוקי הון, מעריך שכניסתה של פרטנר תזרז תהליך של מיזוגים בענף. "אנחנו מאמינים שדווקא המהלך הזה, ולא משרד התקשורת, הוא שייצר מבנה שוק המכיל שלוש קבוצות גדולות וחזקות שיתחרו על הצרכן", הוא אומר. "התחרות הזו תתרחש, כנראה, בהיבטי השירותים והתוכן, ולא בהיבט המחיר - בדיוק כפי שקורה כיום בענף הסלולר". במילים אחרות, יעקובי צופה שהתחרות בשוק התקשורת כולו תהיה זהה לתחרות שקיימת כיום בשוק הסלולר. האם מבנה ענף כזה ייטיב עם הצרכן?

 

גישתו של משרד התקשורת בשנים האחרונות (ובמיוחד לאחר דו"ח גרונאו) היא כי אין להילחם במגמת התגבשות שוק התקשורת לכדי תחרות בין מעטים. העקרונות הכלכליים שמנחים את המשרד הם יעילות וניידות: איחוד רשתות תקשורת יגרום לקבוצת תקשורת לייצר את אותם שירותים בעלות נמוכה יותר. מצד שני, כדי לשמור על תחרות יש לאפשר לצרכן ניידות קלה בין החברות, כלומר לצמצם זמן התחייבות וניידות מספרים. בצורה זו, מאמינים במשרד, יישמר כוחו היחסי של הצרכן, וקבוצות התקשורת ייאלצו לחלוק עמו את פירות ההתייעלות שלהן.

 

אבל משוק הסלולר נשקפת תמונה שונה: הניידות לא חיזקה מהותית את הצרכנים, ולאורך שנים זרם עיקר ההתייעלות של חברות הסלולר לכיסם של בעלי המניות. כניסתה של פרטנר לתחום חדש מעוררת חשש ששוק התקשרות כולו ישקע למצב של תחרות נמוכה בין מעטים. מאחר שפרטנר הקימה את פעילות האינטרנט בעצמה, ללא הפרדה מבנית, אין לה בעיה לבצע סבסוד צולב בין זרועותיה: ברצותה, תוכל לדרוס את המתחרים בשוק האינטרנט כדי לשמור על מקור הכנסתה העיקרי, שוק הסלולר. איום זה לא יותיר ברירה לנטוויז'ן ולבזק בינלאומי, שייאלצו להתמזג עם סלקום ופלאפון, בהתאמה.

 

היעד הבא של פרטנר ושל הקבוצות שמתחרות בה, כפי שהוא מסתמן כרגע, יהיה שוק הטלוויזיה הרב־ערוצית. "החברות העשירות והחזקות ביותר בתחום התקשורת המקומי יכולות היום להיכנס לכל תחום של השוק ולעשות בו כרצונן", אמר ל"כלכליסט" בכיר באחת החברות הללו. "מדוע אין הפרדה מבנית בתחום הסלולר, כפי שקיימת בתחום הקווי? אם משרד התקשורת רוצה תחרות בשוק, הוא חייב להחיל על חברות הסלולר הפרדה מבנית, לשנות את מדיניות ההסדרה שלו ולמנוע התגבשות של קבוצות תקשורת בישראל".

 

ברור כי הבכיר מדבר מהפוזיציה, אך דבריו עדיין מבהילים. משרד התקשורת מתקשה זה שנים להתמודד מול כוחן המתעצם של חברות הסלולר. נכון, רפורמת המפעילים הווירטואליים יצאה לדרך, אך לא ברור אם ביכולתה לחולל מהפכה בשוק. אם המשרד ידבק בתמיכה בקבוצות תקשורת, הוא ייאלץ לסגל לעצמו סמכויות אכיפה אפקטיביות יותר, שכן אלו הקיימות היום כבר הוכיחו את אוזלת ידן. ללא יכולת אכיפה ימצא עצמו הלקוח הישראלי כבול לחברה אחת שתספק לו שירות טוב, אך במחיר גבוה יחסית.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x