אמנות הפרסום
כאשר האמן או הפרסומאי מצליח לייצר חיבור בין הסיפור לפענוח שלו, כולם מרוויחים: הצופה נהנה מהסיפוק שבפענוח, המלווה בליטוף עצמי לאגו והאמן זוכה בכמה דקות של קשב
פרסומת היא היכולת לספר סיפור. זה נשמע אולי מעט פשטני - מי לא יודע לספר סיפור - אבל החוכמה היא לספר אותו טוב. ופרסומת טובה היא סיפור טוב. איפה מוצאים אותו? בכל מקום. צריך רק לזהות אחד כזה בתוך ערימות התובנה הנמצאות סביבנו ולדעת להגיש אותו בצורה מרתקת, כך שהצופה יזדהה מיד.
כשסיימתי ללמוד בבצלאל, אמרתי לאחד המורים שלי שאני חושבת לעבוד בפרסום. הוא הביע זעזוע עמוק וטען שאני אתקלקל, כי אעבוד ב"אמנות מגויסת". להבדיל אלף אלפי הבדלות, בזמנים עברו עבדו כל האמנים באמנות מגויסת: הכנסייה הזמינה ציור, הכתיבה את הנושא וביקשה להגדיל או להקטין, והאמן יצר סקיצה. כשהיא אושרה, הוא הפך אותה ליצירה. החירות האמנותית של האמנים הגדולים ביותר היתה נתונה תמיד בתוך מסגרת של תקציב, נושא ולוחות זמנים, וה"סטודיו" של האמן היה מורכב מהרבה "ביצועיסטים", שהוציאו לפועל את חזונו של האמן. כמעט כמו ההתנהלות היומיומית של מחלקת קריאייטיב במשרד פרסום.
מעניין מה היו לוחות הזמנים שהגדירה כנסיית "גולדסטאר" לאמנים של מקאן אריקסון, כשירד הבריף למודעה חדשה. בכל מקרה, התוצאה הייתה נפלאה. הסיפור הוא אותו סיפור ישן ומוכר - גברים ממאדים, נשים מנוגה – אבל הטיפול הוא כמעט "מדעי". המודעה חושפת בפנינו באופן קר ואכזרי את נפתולי הנפש הנשית והתחבטויותיה, מול החשיבה הגברית ה... נו... ליניארית יותר.
בלי לצעוק "תסתכלו עלי", העבודה הזו גורמת לצופה להיעצר, להתבונן, להזדהות ולבלות איתה כמה דקות יקרות, תוך ניסיון להפוך את האייקונים הפשוטים ל"תסריט". ובסרט הזה, כולנו היינו.
הנה דוגמא נוספת לסוג כזה של פענוח, הפעם מעולם האמנות. "הרכלנים", של הצייר האמריקאי הנודע נורמן רוקוול, היא יצירה המזמינה את הצופה להפוך לחלק בלתי נפרד ממנה, בניסיון להבין מי אומר מה, ולמי הוא מספר את זה. גם כאן, הקסם מתרחש באותן דקות בהן מתקיים החיבור בין הסיפור לבין הפענוח שלו.
כאשר האמן או הפרסומאי (או האמן-הפרסומאי) מצליח לייצר חיבור מהסוג הזה, כולם מרוויחים: הצופה נהנה מהסיפוק שבפענוח, המלווה בליטוף עצמי לאגו ובמספר תובנות קטנות וחכמות, והאמן זוכה בכמה דקות של קשב, שהן מצרך נדיר ויקר ערך בעולמנו.
או כמו שאומרת הסיסמה הידועה של איקאה העולמית: "אנחנו נעשה את שלנו, אתם תעשו את שלכם וביחד נחסוך לכם כסף". במיוחד היום, כשבחוץ סוער וכולם צועקים כדי שנשמע אותם, יש משהו מענג באמירה המאופקת, המעניקה ללקוח כבוד וחופש בחירה.
הכותבת היא מנהלת הקריאייטיב של פרסום אזימוט מקבוצת באומן-בר-ריבנאי.