כלכלה אקולוגית - הסיפור החם של העשור הבא
העולם לומד את מגבלות הצרכנות ומגבלות משאבי הסביבה. המומחים העולמיים עוברים לדבר על כלכלה מתחשבת - כלכלה אקולוגית. בכל משבר יש הזדמנות... (בתנאי שאתה לא דינוזאור)
היקף ההשקעה העולמי בתחום איכות הסביבה (מוצרים ושירותים) עמד על סכום של כ-570 מיליארד דולר לשנה (2007). השוק הענק הזה גדול פי 14 משוק הביוטכנולוגיה וגדול פי 15 משוק הננו-טכנולוגיה. אלא שאז פרץ המשבר הכלכלי...
פחד גדול ירד על הציבור ופחד ענק ירד על הירוקים; הסביבה
אנשי סביבה יקרים אנא, בלי היסטריה! אין צורך בהספדים ואין מקום לייאוש, רק קצת סבלנות. המציאות הסביבתית העגומה של כדור הארץ שלובה וקשורה במהודק למציאות הכלכלית שנוצרה. נושאי סביבה מסוימים יעוכבו - זה נכון - וחלק אף יופסקו בעקבות המשבר, אבל הסביבה תשוב עד מהרה למקומה הראוי בסדר העדיפויות. הסביבה והכלכלה של ימינו שזורות זו בזו לכדי גוף חי אחד.
כלכלה, בדומה לגוף חי, סוגרת איברים משניים בשעת משבר. זה מה שהכלכלה העולמית עושה כרגע. היא ממקדת את מירב כוחותיה בשמירה על הלב והמוח (שאינם יכולים לעצור ולו לרגע קל). כך טבעי לכלכלה חפצת חיים לפעול. עם זאת, ראוי שבזמן המפחיד הזה, בו מערכות שלמות נכנסות לשיתוק, המוח (וקצת גם הלב) יחשבו היטב על הגורמים שהביאו עלינו את המשבר. אם הם יעשו חושבים (והיום הם עושים הרבה) הם יגיעו למסקנה שהמשבר הנוכחי נובע, בין היתר, מהתייחסות מחפירה למשאבי הסביבה (אם כל העולם היה צורך כמו האמריקאי הממוצע, האנושות הייתה זקוקה ל-5 כדורי ארץ).
כבר עכשיו ניתן לשמוע התפכחות, כמעט קולקטיבית, של מומחי כלכלה בעלי שם עולמי, המדברים על נחיצותו של מודל כלכלי חדש. המשבר הנוכחי עשוי בסופו של יום להתגלות כמשבר מחונן, שיצעיד את כלכלת העולם לעבר מחוזות מאוזנים יותר -כלכלה אקולוגית.
ולמי שזקוק ל-Data נוסף בכדי לראות לאן הרוח נושבת:
1. אובמה, בשיא הקמפיין שלו שידר 7,700 פרסומות ביום, פי שניים ממקיין. פרסומות הטלוויזיה של שני המועמדים התמקדו בשני נושאים עיקריים: מסים ושוק העבודה מצד אחד ואנרגיה וסביבה מצד שני.
2. קונצרן הרכב ג'נרל מוטורס מציג שלוש מכוניות ידידותיות לסביבה בתערוכת דטרויט, עם מסר "ירוק" של חזון המכונית הלא מזהמת. הקונצרן הענק הזה, שנקלע לקשיים נוראיים, מצפה שרכביו הסביבתיים יוציאו אותו מהמשבר (הוא כנראה כבר איחר את הרכבת).
אנרגיה וסביבה הולכים להיות הסיפור החם בעשורים הקרובים. העולם (כולל ג'נרל מוטורס) לומד את מגבלות הצרכנות ומגבלות משאבי הסביבה. המומחים (העולמיים) עוברים לדבר על כלכלה מתחשבת - כלכלה אקולוגית. בכל משבר יש הזדמנות... (בתנאי שאתה לא דינוזאור).
הכותב הוא קריאטיב פלנר בשלמור אבנון עמיחי Y&Rומרצה למיתוג סביבתי באוניברסיטת תל-אביב.