$
הבריף

האיש הירוק

האיש הירוק של ימינו הוא לא האיש הירוק מהעבר. האיש הירוק בן זמננו לא מחבק עצים, לא נאבק למען פרפרים ולא קושר את עצמו בשרשראות למנופים. הוא לובש חליפה עסקית ועוסק בטכנולוגיות ירוקות

ד"ר אורי אורן 11:1604.09.08

בישראל מדברים היום על איכות הסביבה הרבה יותר מאשר בעבר. בין 1997 ל-2007 חלה עליה של 300% במספר העמודים בעיתונות שהוקדשו לאיכות הסביבה (יפעת, מחקרי מדיה מתקדמים). משפחות מדברות, חברים מדברים, זוגות מדברים, הורים מדברים עם ילדיהם. לא רק הציבור מדבר, גם המשק הישראלי מדבר

כיום על הסביבה הרבה יותר מבעבר.

 

לעיתים, הדיונים הסביבתיים במגזר העסקי דומים להפליא לשיחות המתקיימות בחברה הישראלית. קובעי המדיניות במשק, בדומה לציבור הישראלי, שואלים את עצמם שאלות דומות. לאן זה צועד? האם זה לא עוד טרנד שיחלוף בקרוב? כיצד זה קשור אלינו? ומה שווה לנו לעשות, אם בכלל?

 

וישנה עוד נקודת דמיון מעניינת בין שני המגזרים. במגזר העסקי, כמו גם בחברה הישראלית, כל דיון סביבתי מעלה מן האוב את חובב הטבע המושבע (המורעל) שהכרנו בבית הספר. הילד המשונה הזה, שהיה מביא חיות (משונות) לבית הספר, שהפך לימים לפעיל סביבה "מחבק עצים", היוצא להפגנות למען איריס הגלבוע עם עוד 14 לוחמי סביבה כמותו. כל אחד מאתנו מכיר באופן ישיר או עקיף את דמותו ותדמיתו של האיש הירוק הזה. הוא בדרך כלל לא ממש סקסי, הוא עוסק בדברים שוליים והוא מדבר על דברים לא מפה. האיש הירוק הזה, הצרוב בזיכרון של רבים מאתנו, מעורר בנו סוג של התפכחות סביבתית ודוחף אותנו לצאת בהכרזות מהסוג: "הטרנד הירוק הזה יחלוף, הוא שולי והוא ישוב למקומו הטבעי בשוליים". הדמות הירוקה הזו מייצרת הרבה מאוד בלגן בדיונים סביבתיים וגורמת לרבים מאתנו להסס ולאבד אמון בכוחו של הטרנד הירוק. הרי לא הגיוני שהעולם באמת ובתמים צועד לעבר האג'נדות השוליות של האיש הירוק הזה. זה לא יתכן, חייבים להתפכח!

 

רבותי, אכן הגיע הזמן להתפכח ולעשות סוויץ' גדול בראש. האיש הירוק של ימינו הוא לא האיש הירוק מהעבר. האיש הירוק בן זמננו לא מחבק עצים, לא נאבק למען פרפרים ולא קושר את עצמו בשרשראות למנופים. האיש הירוק של ימינו לובש חליפה עסקית וחייו משיקים לכלכלה העולמית. האיש הירוק של ימינו הוא איש היי-טק העוסק בטכנולוגיות ירוקות; הוא עו"ד המתמחה בחקיקה סביבתית; הוא איש פיננסים הבקי במיסוי ירוק; הוא יועץ לחברות ותאגידים; הוא אנליסט; הוא אסטרטג; הוא איש תקשורת; הוא פרסומאי. האיש הירוק של ימינו מכיר היטב את הביטוי "Follow the money" ומודע היטב לאמת הגלובלית העומדת מאחוריו. האיש הירוק של ימינו יודע שמחירי הנפט חצו את רף מאה הדולר לחבית ושמחיר הנפט עלה ב-500% בחמש השנים האחרונות. האיש הירוק החדש מודע להתפתחות המהירה בהודו ובסין והוא יודע היטב שלא דוב הקוטב הוא שהעלה את הסביבה לראש סדר היום העולמי.

 

בפעם הבאה שאתם נקלעים לדיון (עסקי או ציבורי) על איכות הסביבה, תשאלו את עצמכם האם זה נשמע לכם הגיוני, שמרבית חברות הרכב הגדולות בעולם משקיעות הון בפיתוח מכוניות ידידותיות לסביבה, בגלל שהמנהלים שלהן נמנים על מחבקי העצים וחובבי הפרפרים. אל תשכחו את האיש (הילד) הירוק מהעבר. הוא חביב וערכי וראוי, אבל לא הוא זה שמניע את הכלכלה העולמית. Follow the money, זו הדרך הנכונה להבין את עוצמתו של הטרנד הירוק.

 

הכותב הוא קריאטיב פלנר בשלמור אבנון עמיחי Y&R, מרצה למיתוג סביבתי באוניברסיטת תל-אביב

 

לקריאת טורי "הבריף" הקודמים לחצו כאן

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x