סגור
אסדת כריש 1
אסדת הגז כריש (צילום: אנרג׳יאן)

נעילה אדומה בבורסה: ת"א 35 מחק 2.3%; "חשש שהתלקחות הצפון תוביל להשבתת מאגרי הגז"

מדד ת"א נדל"ן צנח ב-3.8%, ת"א נפט וגז ירד ב-3.2%, תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים קפצו ב-15 נקודות בסיס ל-4.89%; רקטה ששיגר חיזבאללה למג'דל שמס הובילה להירצחם של 12 ילדים ונערים; הכלכלן רונן מנחם ממזרחי טפחות: "אירוע שישראל תתקשה מאוד להכיל והסיכוי להתעצמות המלחמה גדל"; צה"ל יירט ביום שישי כטב"ם של חיזבאללה, שלפי החשדות כוון לעבר אסדת הגז כריש

דיווח שוטף מהבורסה בת"א ברקע למלחמה בדרום: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים
אחרי המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חיזבאללה אתמול במג'דל שמס, מתחזקות ההערכות לתגובה חריפה מצד צה"ל שעשויה לחמם עוד יותר את הזירה הצפונית. המכה הקשה שספגה אתמול ישראל, עם הירצחם של 12 ילדים ונערים, והצפי להתגברות הלחימה מצד ישראל, מתדלקים את חוסר הוודאות הכבד של המשקיעים.
מניות הנפט והגז בלטו במגמה השלילית בבורסה ברקע חשש לניסיון פגיעה באסדת הגז כריש. חיל האוויר יירט ביום שישי כטב"ם של חיזבאללה ששוגר מלבנון ונכנס למים הטריטוריאליים של ישראל, ולפי ההערכות כוון לעבר האסדה. גורם נוסף שמשפיע על המגמה השלילית במניות האנרגיה הוא חשש מכך שהתחממות הזירה הצפונית עשויה להוביל להשבתה של מאגרי הגז, כפי שקרה בחודש הראשון למלחמה.
15:50 - הבורסה בתל אביב סיימה באדום כהה את יום המסחר הראשון של השבוע, ברקע האובדן הכבד שספגה אתמול ישראל מירי חיזבאללה על מג'דל שמס, שמחזק את ההערכות מכך שצה"ל יגיב בעוצמה.
המדדים ת"א 35 ות"א בנקים נפלו ב-2.3%, ת"א 125 איבד 2.4%, ת"א נדל"ן צנח ב-3.8% ות"א נפט וגז מחק 3.2%.
תשואת האג"ח הממשלתי לעשר שנים זינקה ב-15 נקודות בסיס ל-4.892%.
קבוצת דלק מחקה 4.7% ורשמה את הירידה החדה ביותר במדד ת"א 35, ישראל קנדה איבדה 7% בתחתית ת"א 90 ות"א 125.
14:40 - מדד ת"א 35 ממשיך להעמיק את הירידה ומוחק כעת 2.4% מערכו, מדד ת"א 125 נסוג ב-2.6%, ת"א בנקים נופל ב-3.1%, ת"א נדל"ן צונח ב-3.8% ות"א נפט וגז יורד ב-3.3%.
13:20 - הירידות בבורסה ממשיכות להתגבר ומגיעות ליותר מ-2% בכל המדדים המובילים. מדד ת"א 35 נופל ב-2.1%, ת"א 125 מאבד 2.3%, ת"א בנקים נסוג ב-2.7%, ת"א נפט וגז מוחק 3% ות"א נדל"ן מאבד 3.6%.
12:20 - חוסר הוודאות הביטחוני והחשש מהתחממות נוספת בצפון מזניקים את תשואות האג"ח הממשלתיות, שמשקפות במתאם שלילי את האמון ביציבות הכלכלית. תשואת האג"ח הממשלתיות לעשר שנים קופצת בעשר נקודות בסיס לרמה של 4.841%.
במקביל, מניות הנדל"ן מעמיקות את הירידות והמדד הענפי נופל ב-3.5%. בין המניות הבולטות היום בסקטור - ישראל קנדה צונחת ב-5.5%, סאמיט מוחקת 5.4%, קבוצת אשטרום מאבדת 4.6% ואלוני חץ נחלשת ב-3.4%.
10:40 - "כצפוי, הבורסה פותחת את שבוע המסחר בירידות חדות, שמשקפות את חששות השוק מהסלמה קשה בחזית הצפונית בעקבות הטבח במג'דל שמס", אמר הבוקר לכלכליסט רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות.
"לפי כל המומחים, מדובר באירוע שישראל תתקשה מאוד להכיל והסיכוי לעצימות מלחמתית אלימה ורחבה יותר גדל. אם כך יקרה, הדבר יפגע הן בפעילות הכלכלית והן בסנטימנט סביב שוק המניות, שדווקא החל להתאושש בתקופה האחרונה.
"כמו כן מדובר בעלייה של פרמיית הסיכון של המשק, משהו שישפיע לרעה גם על שוק איגרות החוב הממשלתיות, כשהחשש הוא מהוצאות גבוהות עוד יותר - ביטחוניות ואזרחיות - בגין המלחמה, הן ישירות לחימוש והצטיידות והן לצורך שיקום תשתיות.
"מניות הנפט והגז מגיבות חזק יותר בין השאר משום הדיווח על כטב"מ שככל הנראה עשה דרכו לכיוון מאגר הגז כריש ויורט. היותן של אסדות מטרה מועדפת של חיזבאללה הוא גורם סיכון שהמשק ער לו זה זמן. גם התוצאה של צורך להאריך עוד יותר את שהות המפונים מחוץ לבתיהם תשפיע כאן.
"בתוך כך, יש לזכור את המו"מ העקיף עם חמאס בקשר עם עסקת החטופים, כאשר דווח על הצעה מעודכנת שהעבירה ישראל דרך ארה"ב בסוף השבוע.
"במבט קדימה, השוק ימשיך להגיב לדינמיקה של ההתפתחות הצבאית מכאן ואילך. התנודתיות תהיה גבוהה, אך מוקדם להסיק כי גל ירידות לפנינו, משום שגם הלחצים המדיניים גדולים וכאמור יכולה להיות השפעה מכיוון ערוץ המגעים לקראת עסקת חטופים. מה שכן, לשאלה האם ובאיזו מידה יהיה חיבור בין שני המסלולים הללו תהייה חשיבות גבוהה לגבי הכיוון בימים הקרובים".
10:00 - יום המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בירידות חדות ברקע האירוע הקשה במג'דל שמס, שבו שיגר ארגון הטרור חיזבאללה רקטה כבדה לעבר מגרש כדורגל והרג 12 ילדים ונערים.
המדדים ת"א 35 ות"א 125 מאבדים 1.5% מערכם, ת"א בנקים נחלש ב-1.9%, ת"א נפט וגז מוחק 2.8%.
קמטק מאבדת 3.4% ורושמת את הירידה החדה ביותר במדד ת"א 35, ברקע פער ארביטראז' של 2.2% לאחר שנחלשה בסוף השבוע בוול סטריט. אחריה במדד מניות האנרגיה - ניו מד ואנרג'יאן מוחקות 3.3%, קבוצת דלק יורדת ב-3.2%.
לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי ב-BDO: "החשש מהתלקחות זירה צפונית משפיע על המגמה השלילית במניות האנרגיה. במצב זה עלולה להיות השבתה של מאגרי הגז, כפי שקרה בחודש הראשון למלחמה".
עוד ברקע לירידות במניות האנרגיה - ספינת קרב של חיל הים יירטה אתמול בלב ים כטב"ם ששיגר ארגון הטרור מלבנון ונכנס לתחום המים הכלכליים של ישראל. בצה"ל חושדים שהוא שוגר לעבר אסדת כריש, שנמצאת כ־90 ק"מ מחופי ישראל, ובבעלות אנרג'יאן הבריטית. בצה"ל פתחו בבדיקה אם שיגור כלי הטיס נועד לצלם את האסדה או לתקוף אותה.
8:30 - הבורסה בתל אביב תפתח את יומו הראשון של השבוע לאחר הירי של ארגון הטרור חיזבאללה לעבר מג'דל שמס אתמול, שבעקבותיו נרצחו 12 ילדים ונערים ונפצעו לפחות 40 נוספים. עשרות ילדים ונערים שיחקו במגרש הכדורגל בזמן שחיזבאללה שיגר רקטה כבדה מאזור שבעא בדרום לבנון, כשלפי צה"ל מדובר ברקטת "פג'ר 1" כבדה שהגיעה מאיראן.
בישראל מבטיחים כעת תגובה קשה, אך גורם ישראלי אמר אמש לסקיי ניוז כי אין כוונה להצית מלחמה של ממש. הרמטכ"ל הרצי הלוי הגיע הלילה לזירת הטבח במג'דל שמס, והבטיח "תגובה משמעותית מאוד". "המטרות שלנו מאוד ברורות: נפגע בחיזבאללה קשה, ניקח אותו אחורה, נחזיר את התושבים לבתים בצפון בבטחה. אנחנו מאוד נחושים לעשות את זה", אמר הלוי.
לצד זאת, הרמטכ"ל הזהיר כי חיזבאללה צפוי להגיב לתגובה הישראלית: "אני אומר לכל תושבי האזור - להקפיד מאוד על ההנחיות, כי אנחנו נגיב, צה"ל יגיב. הוא יודע להגיב חזק, התאזרו בסבלנות. אבל כשאנחנו מגיבים יכול להיות שיירו לפה יותר. צריך להקפיד מאוד על ההנחיות של פיקוד העורף כי אנחנו רוצים להכות קשה מאוד את חיזבאללה, אבל לא לקבל עוד נפגעים פה. נילחם בנחישות מול חיזבאללה, נמשיך לעשות את מה שצריך".
במקביל, צה"ל אישר הבוקר כי תקף בעומק ובדרום לבנון במהלך הלילה. לפי הצבא, הותקפו במקביל מצבורי אמל"ח ותשתיות טרור בשבעה אזורים. עוד הודיע הבוקר צה"ל על מותו של סמל יונתן אהרן גרינבלט בן ה-21 מבית שמש, לוחם בגדוד שקד שבחטיבת גבעתי, שנפטר מפצעיו לאחר שנפגע מירי טיל נ"ט ברפיח שבדרום רצועת עזה ב-20 ביולי.
המשקיעים צפויים לקבל קריאות כיוון גם מעבר לים, לאחר הנעילה החיובית שנרשמה ביום שישי בבורסות בניו יורק.
מדד דאו ג'ונס ננעל בעלייה של 1.6%, בעוד S&P 500 הוסיף לערכו 1.1% ונאסד"ק התחזק ב-1%. המניות קפצו לאחר פרסום הוצאות הצריכה הפרטית של יוני בארה"ב שהפיחו אופטימיות במשקיעים שאולי הפד יתחיל להוריד ריבית כבר בספטמבר. בסיכום שבועי, דאו ג'ונס עלה ב-0.8%, S&P 500 ירד ב-0.8% בעוד נאסד"ק הפחית מערכו 2.1%.
פערי הארביטראז' של המניות הדואליות יתרמו תוספת של 0.4% למדד ת"א 35 בפתיחת המסחר.
אלה הפערים שעימם חוזרות המניות הדואליות למדד הבכיר -
בצד החיובי - אורמת חוזרת בפער של 2.7%, איי.סי.אל שבה בפער של 2%, טבע חוזרת בפער 1.9%, סאפיינס שבה בפער של 1.8%, אנלייט אנרגיה עם פער של 1.6%, טאואר בפער של 1.2% ואלביט מערכות בפער של 1.1%.
בצד השלילי - קמטק שבה בפער של 2.2%-, נובה חוזרת בפער של 0.8%- ונייס בפער של 0.1%-.
הבורסה המקומית סיכמה את השבוע החולף בעליות קלות - מדד ת"א 35 עלה ב-0.3%, ת"א 125 הוסיף 0.4%. ת"א רשתות שיווק קפץ ב-2.4% בראש המדדים הענפיים, בעוד ת"א נפט וגז נחתך ב-0.9% בתחתית.
טאואר זינקה ב-6.3% בראש ת"א 35 השבוע, קמטק נסוגה ב-5.5% בתחתית מדד הדגל. מיטרוניקס זינקה ב-13.8% בראש ת"א 90, הכשרת היישוב ירדה ב-7.2% בתחתית.
המשקיעים ברחבי העולם ימתינו השבוע להחלטת הריבית של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, שתתפרסם ביום רביעי בערב (שעון ישראל). הפד צפוי להותיר את הריבית על כנה, ברמה של 5.5%.