סגור

שינוי כיוון: הדולר מטפס ל-3.78 שקלים

הדולר היציג היום עמד על 3.759 שקלים; היורו עולה ל-4.20, היציג על 4.194 שקלים; הדולר מתאושש מול הליש"ט, מוקדם יותר הבנק המרכזי של אנגליה הותיר כצפוי את הריבית על 5%, והמטבע הבריטי זינק לשיא ממרץ 2022 על 1.33 דולר; נסחר עתה ב-1.32 דולר; הפד הוריד אמש את הריבית ב-0.5% ל-5%

הדולר מטפס ל-3.78 שקלים, היציג היום עמד על 3.759 שקלים. היורו עולה ל-4.20, היציג על 4.194 שקלים.
בשווקים הבינלאומיים הדולר מתאושש מול הליש"ט אחרי שהבנק המרכזי של אנגליה הותיר כצפוי את הריבית על 5%, והמטבע הבריטי זינק מוקדם לשיא ממרץ 2022 על 1.33 דולר, ונסחר עתה ב-1.32 דולר.
ניתוח של חואקין ת'ול, כלכלן ב-EFG Asset Management. "לאחר הורדת הריבית על ידי הפד, הבנק המרכזי של אנגליה (BoE) משאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 5%. זאת בעקבות החלטת הבנק הפדרלי בארצות הברית להוריד את הריבית ב-0.5% במטרה לחזק את שוק העבודה, שהראה סימנים של האטה. הוועדה למדיניות מוניטרית (MPC) של ה-BoE הצביעה ברוב של 8 מול 1 להותיר את הריבית כפי שהיא, בהתאם לציפיות השוק".
חואקין ת'ול, כלכלן ב-EFG Asset Management, מסביר בניתוחו כי "ה-MPC הדגיש את מחויבותו לפעול בגישה הדרגתית להקלת המדיניות המוניטרית, תוך שמירה על ריבית מגבילה מספיק כדי להבטיח שהאינפלציה תחזור ליעד של 2%.
"אף על פי שמסלול האינפלציה הראה האטה וה-BoE סבור שההשפעה של זעזועים קודמים מתפוגגת, הלחצים נמשכים, במיוחד בתחום מחירי השירותים, שהאיצו באוגוסט ל-5.6% לעומת עלייה שנתית של 5.2% בחודש הקודם.
"האינפלציה הממוצעת השנתית עמדה על 2.2% באוגוסט, מה ששמר על קצב הצמיחה מהחודש הקודם. האינפלציה הכללית ואינפלציית השירותים היו רכות יותר ממה שציפה הבנק המרכזי, דבר שנראה כאות חיובי לחברי הוועדה.
"בנוגע לצמיחה בשכר, למרות שהתמתנה ל-4.9% לעומת השנה, היא נותרה גבוהה. שיעור האבטלה עומד על 4.1%, מה שמעיד על עוצמת שוק העבודה, אף על פי שחלק מהאינדיקטורים הראו הידרדרות. בהתחשב בכל אלה, אין זה מפתיע שחברי ה-MPC שמרו על גישה זהירה והצביעו בעד השארת הריבית.
"עיניהם של השווקים נשואות כעת לפגישת ה-MPC בנובמבר, אז יהיו לפקידי ה-BoE נתונים חדשים. אם נתוני האינפלציה והשכר בשירותים ימשיכו להאט כצפוי, ניתן לצפות להורדת ריבית נוספת של 0.25% בפגישה הבאה".
ביפן הדולר עולה ב-0.4% לסביבת 142.9 ין - לקראת הודעת הריבית מחר. הדולר אינדקס ללא תנועה מהותית, עומד על 100.5 נקודות (האינדקס תנודתי מאד מאז הודעת הפד - עבר מירידות אתמול לעליות הבוקר ובהמשך התייצב).
הפד הודיע אתמול על הורדה של 50 נקודות בסיס בריבית, מ-5.50% ל-5.00% (בפועל - לטווח של 5.00%-4.75%). "ההורדה הזו, של חצי אחוז, משקפת את הביטחון שלנו בכך שהאינפלציה תמשיך להיות נמוכה", אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה.
ועדת השוק החופשי של הפד, הקובעת את גובה הריבית, צופה הורדה נוספת של 50 נקודות בסיס בריבית עד לסוף השנה - כלומר עד 4.50% - בדומה להערכות בשוק. כמו כן צופה הוועדה כי הריבית תרד באחוז שלם נוסף (100 נ"ב) עד לסוף 2025 ובחצי אחוז נוסף ב-2026.
הפד עדכן את התחזיות שלו, ביחס לתחזית האחרונה שפרסם בישיבה של יוני – התחזית לשיעור אבטלה שונתה ל-4.4% בסוף השנה, מול תחזית של 4.1% ביוני. תחזית האינפלציה עודכנה לרמה של 2.3%, מול 2.6% בתחזית שהוציא ביוני.
"הנאום של פאוול התחיל בלא מעט אמירות לגבי זה שהאינפלציה כבר לא מאיימת בעיני הוועדה ולגבי זה שהם מצפים שהיא תרד ליעד בודאות ממש גבוהה. פאוול אפילו קצת נסחף ואמר ש'שוק העבודה הוא לא מקור ללחצי אינפלציה משמעותיים', אמר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי באגם לידרים.
"לפי פאוול הפחתות הריבית המתוכננות בהמשך יאפשרו לייצב את שוק העבודה באופן הדרגתי ומבלי לפגוע בחזרת האינפלציה ליעד", הוסיף גרינפלד.