ירידה ברווחיות התפעולית של ריטיילורס - על אף המשך הצמיחה בחנויות נייקי
ירידה ברווחיות התפעולית של ריטיילורס - על אף המשך הצמיחה בחנויות נייקי
הגדלת שטחי המסחר של נייקי תרמה לצמיחה של 26.7% בהכנסות השנתיות של ריטיילורס מקבוצת פוקס. בה בעת, הגבלת הפעילות ברבעון הרביעי וסגירת רשת דרים ספורט קיצצו את הרווחיות התפעולית ל-9.4%, מול 12% בשנת 2022
ריטיילורס מסכמת את 2023 עם עלייה בהכנסות וברווח הנקי, לצד שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית. החברה הבת של קבוצת פוקס תחלק דיבידנד בסך 61 מיליון שקל, סכום המשקף 100% מהרווח הנקי במחצית השנייה של שנת הדוח.
החברה שמקבצת את פעילות מותגי הספורט בקבוצה, המשיכה גם השנה להשקיע במותג הספורט נייקי, עם פתיחת חנויות בטריטוריות חדשות. לאחרונה חתמה על הסכם לכניסה לפעילות עם חנויות נייקי לאוסטרליה וניו זילנד וקודם לכן הרחיבה פעילות בקנדה (באמצעות רכישת זכיין של המותג). הגדלת שטחי המסחר הובילה לצמיחה של 26.7% בהכנסות השנתיות, שהסתכמו ב-1.9 מיליארד שקל.
מלחמת חרבות ברזל הובילה לירידה בהכנסות הפעילות ברבעון הרביעי של השנה החולפת - בשל סגירה זמנית של החנויות וירידה בתנועות הקונים בקניונים. בחנויות מותג נייקי בישראל נרשמה ירידה רבעונית של 17.5% ובפוט לוקר של 15.8%.
מותג הספורט קונברס, שאותו מפיצה החברה מ-2022 בסיטונאות ומפעילה חנות אחת שלו בתל אביב, תרם 53 מיליון שקל לשורת ההכנסות. הפעילות של קונברס הכניסה את ריטיילורס לראשונה לתחום השיווק והפצה סיטונאית והיא מוכרת את המותג לחנויות ספורט שאינן בבעלותה. במרץ 2023 היא קיבלה את ההפצה גם של מותג הספורט צ'מפיון שתרומתו עדיין שולית (7 מיליון שקל).
לריטיילורס 179 חנויות בישראל, קנדה ואירופה. החברה מפעילה 117 חנויות בישראל, מתוכן 26 חנויות נייקי, 79 חנויות פוט לוקר, 11 חנויות דרים ספורט וחנות אחת של קונברס.
בקנדה היא מפעילה 15 חנויות נייקי, ובאירופה 47 חנויות של המותג. סך הכל לקבוצה 88 חנויות נייקי, והיעד שהציבה הוא 100-80 חנויות עד סוף שנת 2025. עד דצמבר 2022 הפעילה ריטיילורס גם 23 חנויות של המותג פוט לוקר באירופה, אך מכרה את הפעילות לפוטלוקר אירופה וכיום היא פועלת עם הרשת רק בישראל.
הרווח הגולמי השנתי של ריטיילורס עלה ב-23% ל-984 מיליון שקל אבל שיעורו מהמכירות נשחק ל-50.9% לעומת 52.4% בשנה קודמת. זאת בשל שיעור הנחה גדול יותר שהציעה החברה ללקוחות, בעיקר ברבעון הרביעי שנפגע מהמלחמה.
השפעה שלילית נוספת על התוצאות הגיעה מרשת הספורט דרים ספורט ההפסדית, שצפויה להיסגר - מחודש ינואר החלה הקבוצה בסגירה הדרגתית שלהן. ההכנסות השנתיות בדרים ספורט עמדו על 89 מיליון שקל אך הפעילות היתה הפסדית.
דרים ספורט רשמה ברבעון הרביעי הפרשה של 12 מיליון שקל בשל סגירת הפעילות ובמקביל החלה לבצע מכירות חיסול בחנויות. בשל אירועים אלה, רשמה הרשת הפסד תפעולי של 43.6 מיליון שקל בסיכום השנה.
ההפרשה שרשמה הקבוצה בשל סגירת חנויות דרים ספורט, לצד הגדלת ההוצאות (בשל פעילות נייקי באוסטרליה ובקנדה), הרחיבו את הוצאות המכירה והשיווק של ריטיילורס ב-31%, ל-768 מיליון שקל.
הרווח התפעולי של רייטיילורס עמד על 182 מיליון שקל, בדומה לנתון ב-2022, ואולם שיעורו מההכנסות נחתך ל-9.4%, בהשוואה ל-12% ב-2022.
בשורה תחתונה חתמה החברה את השנה עם עלייה של 23.6% ברווח הנקי שהסתכם ב-130 מיליון שקל.
המותג נייקי ממשיך להוות הקטר של הקבוצה, ובשנת 2023 הכנסותיו זינקו בקרוב ל-40% והגיעו ל-1.3 מיליארד שקל. עיקר ההכנסות, שיעור של 72% (מעל 940 מיליון שקל), הגיע מהחנויות בחו"ל, ורק 28% הגיע מחנויות נייקי בישראל.
הנתח של נייקי בתוך פעילות החברה צומח מדי שנה, בשל הרחבת שטחי המסחר בחו"ל. בשנת 2022 ו-2021 כ-62% ו-51% מהכנסות נייקי, בהתאמה, היה מפעילות בחו"ל , ו-38% ו-49% הגיעו מפעילות המותג בישראל.
אבל גם בנייקי ההנחות והמבצעים פגעו בשיעורי הרווחיות. הרשת הציגה עליה של 37% ברווח הגולמי שעמד על 709 מיליון שקל אבל שיעור הרווח הגולמי נשחק ב-0.9% ל-54.2% ממחזור המכירות. העליה במכירות נייקי שורשרה לרווח התפעולי שצמח ב-15% ל-189 מיליון שקל אך שיעורו מהמכירות נשחק ב-3% ועמד על 14.5%.
קבוצת פוקס מציינת בדו"ח כי נייקי העולמית דיווחה למשקיעים בדצמבר האחרון שיש אינדיקציות להתנהגות צרכנים זהירה יותר בעולם, ושזו להערכתה תלווה את המותג במחצית הראשונה של שנת 2024.
פוט לוקר סבלה מירידה בהכנסות וברווחים. הרשת סיימה את השנה עם ירידה של 4.2% בהכנסות ל-507.6 מיליון שקל, בשל סגירת הפעילות באירופה וירידה במכירות החנויות הזהות. הרווח הגולמי ירד ב-8.4% ל-235 מיליון שקל והרווח התפעולי ירד ב-9.9% ל-29 מיליון שקל.