סגור
מטה בזק ב חולון
מטה בזק בחולון (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

בזק מסיימת את 2022 עם עלייה קלה בהכנסות לצד צניחה ברווח הנקי

ההכנסות אשתקד עלו ב-1.9% ל-8.99 מיליארד שקל, ואולם עלייה בהוצאות התפעוליות, בהוצאות השכר ובפחת הביאה לירידה של 20.1% ברווח הנקי שעמד על 849 מיליון שקל; בתחום המנויים לסיבים אופטיים - בסוף 2022 היו לבזק 267 אלף מנויים – צמיחה שנתית של 217.9%

קבוצת התקשורת בזק מסיימת את 2022 עם עלייה בהכנסות וברווח הנקי המתואם – כך לפי הדו"ח השנתי שפרסמה החברה הבוקר.
לפי הדו"ח השנתי של קבוצת התקשורת, ההכנסות של בזק בשנה שעברה עלו ב-1.9% לעומת 2023, והסתכמו ב-8.99 מיליארד שקל. הרווח הנקי, מנגד, ירד ב-15.5% ועמד על מיליארד דולר. הרווח התפעולי ירד ב-12.5% ועמד על 1.64 מיליארד שקל. עם זאת, מרבית הירידה היא תוצאה של הוצאות חד-פעמיות, והרווח הנקי המתואם רשם עלייה של 3.6% ל-1.2 מיליארד שקל.


לירידה ברווח הנקי ב-2022 אחראיות פעילות התקשורת הנייחת, בזק בינלאומי והטלוויזיה הרב ערוצית. פעילות התקשורת הנייחת רשמה גידול של 3% ל-4.31 מיליארד שקל, כאשר זינוק משמעותי בהכנסות משירותי אינטרנט (10.2% ל-1.79 מיליארד שקל), וצמיחה יציבה של הכנסות מתקשורת נתונים, שירותי תמסורת לעסקים ואחרים (5.9% ל-1.41 מיליארד שקל), וכן משירותי ענן (4.1% ל-331 מיליון שקל), יותר מקיזזו ירידה של 14.5% בהכנסות מהטלפוניה הקווית שעמדו על 780 מיליון שקל. ואולם עלייה בהוצאות התפעוליות, בהוצאות השכר ובפחת (בעיקר בגלל גידול בקצב פריסת הסיבים האופטיים וגיוס המנויים), הביאה לירידה של 20.1% ברווח הנקי שעמד על 849 מיליון שקל.
בנקודה זו בולטת הפעילות החזקה של החברה בתחום הסיבים האופטיים, שבסוף 2022 היו לה 267 אלף מנויים – צמיחה של 217.9% לעומת סוף 2021.
הכנסות בזק בינלאומי, שממוקדת כיום במתן שירותים למגזר העסקי, עלו בשנחה שחלפה רק ב-0.2% ל-1.24 מיליארד שקל. ואולם, עלייה בהוצאות הפעלה עקב איחוד שירותים עסקיים והוצאות על תוכני פרישה מרצון העבירו את החטיבה מרווח נקי של 8 מיליון ב-2021 להפסד של 32 מיליון בשנה שחלפה.
הפעילות בטלוויזיה הרב-ערוצית, יס, שלמרות גידול סמלי בהכנסות של 0.6% ל-1.28 מיליארד שקל (לדברי החברה, כתוצאה מגידול בהכנסות ממכירת תכנים לגופים חיצוניים, שקיזזה את הגידול במנויי דיסקאונט לעומת ירידה במנויי פרימיום), רשמה צניחה של 75% ברווח הנקי ל-8 מיליון שקל. זאת, על רקע גידול בהוצאות שכר עבודה ופחת על נכסים כמו ממירים. מספר המנויים רשם בשנה שחלפה גידול של 2.8% להגיע ל-579 אלף איש, 4,000 מהם נוספו במהלך הרבעון הרביעי. מרבית המנויים, 329 אלף, הם מנויי IP (יס+ או סטינג TV) – גידול של 45.6% לעומת 2021.
פלאפון אמנם רשמה עלייה של 9.1% בהכנסות משירותים ל-1.79 מיליארד שקל, אך ההכנסות ממכירת ציוד קצה ירדו ב-6% ל-608 מיליון שקל. מדובר בנתון מאכזב במיוחד על רקע כך שהיריבה סלקום רשמה ב-2022 גידול של 1.5% בהכנסות ממכירת ציוד קצה במגזר הנייד ל-928 מיליון שקל בסך הכל. עם זאת, ירידה בהוצאות התפעול ובהוצאות על פחת אפשרה לחטיבה לרשום גידול של 157.8% ברווח הנקי ל-165 מיליון שקל.
בשנה הנוכחית צופה הקבוצה רווח מתואם של 1.2 מיליארד שקל ו-EBITDA מתואם של 3.8 מיליארד שקל. היקף פריסת הסיבים של החברה צפוי להגיע לכ-2 מיליןו משקי בית פוטנציאליים.
"אנחנו הגדרנו אסטרטגיה חדשה לקבוצה לפני שנה וחצי, כשהכותרת שלה היתה מעבר לצמיחה", אמר ל"כלכליסט" יו"ר קבוצת בזק, גיל שרון, לאחר פרסום הדו"ח השנתי. "אפשר לומר בברור ששנתיים ברציפות הקבוצה במגמת צמיחה בהכנסות. זה מפנה מול שנים רצופות של ירידה בהכנסות. הקבוצה צומחת בכמעט 2%. במונחים של חבורת טלקום זה מאוד משמעותי. הצמיחה היא במקומות הנכונים, בתחומי הליבה – פלאפון ובזק קווי, שמתרחשת גם כאשר הכנסות הטלפוניה יורדות. הקבוצה ממשיכה להוריד את החוב, שקטן ב-500 מיליון שקל. היום יחסי הכיסוי שלנו מאוד טובים, מהטובים בענף ברמה עולמית. זה אפשר לנו לעדכן את מדיניות הדיבידניד לחלוקה של 60% מהרווח הנקי".