הריבית והחורף שהתארך קיצצו בביקושים לרובוטים לניקוי בריכות של מיטרוניקס
הריבית והחורף שהתארך קיצצו בביקושים לרובוטים לניקוי בריכות של מיטרוניקס
מיטרוניקס מקיבוץ יזרעאל סיכמה את הרבעון השלישי עם ירידה של 19.4% בהכנסות ומעבר להפסד של 700 אלף שקל - לעומת רווח של 35 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. שווי החברה נחתך בחצי תוך שנתיים
מנכ״ל מיטרוניקס שרון גולדנברג סוגר שנתיים בתפקיד במקביל לפרסום דוחות כספיים חלשים לרבעון השלישי. המניה הגיבה לדוחות בירידה חדה של 5.2% בבורסה בת"א. מאז כניסתו לתפקיד איבדה מניית מיטרוניקס יותר מ-50% - מדד ת"א 125 רשם בתקופה האמורה ירידה של 8%.
יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות סיימה את הרבעון עם ירידה של 19% בהכנסות (ביחס לרבעון המקביל), שהסתכמו ב-332 מיליון שקל. בעקבות זאת, ובשילוב עליה של 10% בהוצאות המכירה והשיווק, נפל הרווח התפעולי ב-71% ל-12.6 מיליון שקל.
בשורה התחתונה עברה מיטרוניקס להפסד נקי של 700 אלף שקל, לעומת רווח נקי של 35 מיליון ברבעון המקביל.
מגזר הפעילות העיקרי של מיטרוניקס הרובוטים לניקוי בריכות פרטיות (69% מההכנסות ברבעון), שבו היא נחשבת כמובילה עולמית (48% מנתח השוק ב-2022); ולצידו רובוטים לניקוי בריכות ציבוריות; ואמצעים להגנת הרוחצים מטביעה ומוצרים נלווים אחרים.
משבר הקורונה גרם לשינויים בתחומי חיים שונים, ובין היתר הוביל להטיה של צרכנים רבים, בעיקר בארה"ב, להשקיע בסביבתם הביתית - מגמה שתרמה לעלייה בביקוש לרובוטים של מיטרוניקס. הריבית הנמוכה תרמה גם היא לעלייה במכירות כיוון שדחפה את היקפי הבנייה למגורים ובמסגרת זאת גם בבניית בריכות פרטיות. היא גם הקלה על מפיצים וספקים, לקוחותיה העיקריים של החברה, להצטייד במלאים בהיקפים גדולים.
אולם דעיכת המגיפה, האינפלציה שהחלה להשתולל והריבית שהועלתה בעקבותיה, כמו גם מלחמת רוסיה – אוקראינה שגרמה לעליית מחירי חומרי גלם ועלויות ההובלה, הובילו להיפוך מגמות.
"אלה היו שנתיים מטלטלות, בתפקיד ובשוק בכלל", אמר גולדנברג בשיחה עם כלכליסט. "הקורונה סיפקה לנו רוח גבית חזקה שנמשכה גם ב-2022, אבל המאקרו השפיעה לכיוון ההפוך. הצטברו מלאים גדולים בשרשראות האספקה ולקח למפיצים זמן רב למכור אותם, היבט שהוביל לקיטון ברכישות שלהם, כיוון שלא רצו לממן החזקת מלאים בזמן שהריבית עולה".
בנוסף על רצונם של הספקים לצמצם את רמות המלאי העודפות, הסבירו במיטרוניקס כי אלה עברו להצטיידות בהיקפים נמוכים יותר בניסיון להתמודד עם הריבית הגבוהה. כשבנוסף ציינו את מזג האוויר הקשה ששרר השנה בארה"ב ובאירופה כגורם מפריע כיוון שהוביל לאיחור בפתיחת עונת הבריכות, מאפריל–מאי בשנה רגילה ליוני–יולי השנה.
איבדנו מכך מחזור מכירות חוזרות שלם. עד שהמפיצים סיימו את המלאי שהיה להם, הם כבר לא רצו לחדש אותו כי התקרבו לסוף העונה", אמר גולדנברג.
החברה התמודדה גם עם תחרות גוברת. זאת משום ששיצרניות אחרות נקטו במהלכים שיווקיים אגרסיביים יחסית בניסיון לצמצם מצאים ולהגדיל תזרים ולצידן עלתה התחרות מצד יצרנים סיניים.
מיטרוניקס בקושי פועלת בישראל (98% ממכירותיה ב-2022 היו בחו"ל), ולכן היחלשות השקל הייתה אחד המשתנים החיוביים החשובים מבחינתה, כשתרמה לעלייה של 29 מיליון שקל במכירות ברבעון (9% מהמחזור) ושל 10 מיליון ברווח התפעולי.