סגור
קרסו טרייד מגרש מכירת מכוניות
מגרש מכירת מכוניות של קרסו (צילום: אוראל כהן)

קרסו מוטורס מציגה: איך למכור הרבה פחות מכוניות ועדיין להרוויח יותר

מסירות רנו, ניסאן ודאצ'יה חדשות צללו ב-63% ברבעון השני, אבל הרווח הנקי של היבואנית גדל ב-13% ל-90 מיליון שקל בזכות ביטול מבצעים והנחות, וכן רווחיות משופרת בליסינג

קרסו מוטורס, יבואנית קבוצת רנו ניסאן, הציגה עלייה ברווח הרבעוני למרות צלילה במכירות הרכב. הרווח הנקי של החברה טיפס ב-13% ברבעון השני של 2022 לעומת הרבעון המקביל ב-2021 והגיע ל-89.7 מיליון שקל.
רוב מותגי קרסו הציגו ירידה משמעותית: ניסאן מסרה ללקוחות רק 1,126 מכוניות חדשות, ירידה של 70.5%, רנו איבדה 64% ומסרה רק 935 מכוניות, ודאצ'יה הציגה ירידה מתונה יותר, בשיעור של 23%, ל-345 מכוניות.
רק מותג היוקרה אינפיניטי זינק ב-200%, אך כאן המספרים קטנים מכדי להשפיע, עם מסירות של 30 מכוניות, והרבה פחות משל מותגי היוקרה הגרמניים המובילים את השוק. גם מסירות כלי הציוד המכני וההנדסי שמייבאת קרסו, כמו מחפרים ומעמיסים של קייס, ירדו ב-50% ל-49 יחידות. נתח השוק של קרסו קרס מ-7.8% ברבעון השני של 2021 ל-3% בלבד השנה. בחישוב לפי מחצית, הירידה היתה מעט יותר קטנה, מ-7.4% ל-3.1%.
בקרסו מסבירים את הירידה בבעיות אספקה חריפות מהיצרנים בחו"ל בגלל משבר השבבים ובעיות אספקת רכיבים וחומרי גלם מאוקראינה ורוסיה בעקבות הפלישה הרוסית. עם זאת יצוין כי הירידה במסירות קרסו היתה גבוהה משמעותית מאשר בשאר השוק. בזמן שמסירות הרכב בארץ ירדו במחצית הראשונה ב-14.4%, אלה של קרסו ירדו ב-55%, ל-5,620 יחידות.
אולם הירידה במכירות לא תורגמה לירידה זהה בהכנסות, וההכנסות ירדו רק ב-37.7% ל-804 מיליון שקל. זאת משום שלקרסו, כמו ליבואנים אחרים, יש פעילויות אחרות שלא מושפעות מידית מקצב מסירות הרכב, כמו מכירת חלפים ושירותי מוסך ופעילות ליסינג.
ההכנסות ממגזר הליסינג, שבו פועלת קרסו באמצעות ליס4יו וקל אוטו, ירדו ברבעון לכ-371.6 מיליון שקל, לעומת כ-450 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021, אבל הרווח התפעולי זינק ב-59.5% ל-78.4 מיליון שקל הודות למכירת רכב משומש במחירים גבוהים מהצפוי, העלאת תעריפי הליסינג בעסקאות חדשות וניצול גבוה יותר של הצי הקיים.
ההכנסות ממגזרי שירות, מימון וביטוח ברבעון אף היו גבוהות ב-2% מאשר ברבעון המקביל והגיעו ל-99.2 מיליון שקל, עם רווח תפעולי שגדל ב-32.1% ל-39.7 מיליון שקל.
קרסו תחלק בספטמבר דיבידנד בסך 170 מיליון שקל, בהמשך ל-100 מיליון שקל שחילקה באפריל.
ברבעון הנוכחי תשיק קרסו את פעילות מותג הרכב הסיני צ'רי, מה שאמור לשפר עבורה את זמינות מלאי הרכב החדש. במקביל השיקה קרסו בשבוע שעבר ג'יפון היברידי ראשון, רנו ארקנה, עם פוטנציאל מכירות גבוה, אם כי לא ברור אם לחברה יהיה מלאי לספק את הביקושים הפוטנציאליים עבורו.