"מחירי העגבניות והמלפפונים יעלו ב־50% לפני החג"
"מחירי העגבניות והמלפפונים יעלו ב־50% לפני החג"
מנכ”ל ביכורי השדה אילן שבע מתנגד לרפורמת היבוא בענף, ובמקביל צופה ייקור משמעותי. מכירות החברה הסיטונאית הצטמקו ב־6% בין היתר בשל צמצום סניפי רשת ביתן
"אנחנו פחות מחודש מערב ראש השנה, וכבר יש מחסור בעגבניות ומלפפונים בגלל הפגיעה שהסב החום הכבד לחממות. התחלנו לייבא, אבל המחיר יעלה בשלב הראשון ב־20%־30%, וככל שנתקרב לחג והביקושים יעלו, המחיר יזנק ב־50%", אמר ל”כלכליסט” אילן שבע, מנכ"ל ומבעלי השליטה (78.4%) בביכורי שדה, סיטונאית הפירות והירקות הגדולה בישראל, לאחר פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני.
למרות הזינוק הצפוי במחירים, שבע, שלצד פעילות כמשווק סיטונאי, מחזיק בשותפויות עם מגדלים ברחבי הארץ, טוען כי הרפורמה שמקדם משרד האוצר בענף החקלאות תחסל את החקלאות המקומית: "כמשווק, הרפורמה תשפר לי את התוצאות, כי אוכל להביא את כל מגוון הפירות לאורך כל השנה והמכירות יגדלו, אבל זה יפגע קשות בחקלאים, כי אם יגיע שפע של פירות "קיץ" בחורף, זה יוריד מחירים לפירות המקומיים. אז בטווח הקצר המחירים לצרכן ירדו, אבל בטווח הארוך, החקלאים ייפגעו ויצאו מהענף. לכן אני מתנגד לרפורמה שתעשה תוהו ובוהו". לטענתו, לא קיים מתווה שיאפשר הורדת מחירים לצרכן והגנה על המגדלים המקומיים: "אין שביל זהב שאפשר לצעוד בו. ברגע שיגיע יבוא, החקלאי המקומי יצטרך לחתוך את המחיר, ולא ישתלם לו להמשיך לגדל".
אלא שטרם הזינוק הצפוי במכירות לקראת חגי תשרי, התמודדה ביכורי שדה עם ירידה במכירות בעקבות החזרה החלקית לשגרה. החברה — שמשווקת פירות וירקות בסיטונאות, מפעילה רשת קמעונאית בת 16 סניפים "שוק העיר", והיא גם בעלת פעילות מצומצמת בתחום האשראי החוץ־בנקאי — רשמה ברבעון השני ירידה בהכנסות אך עלייה ברווח הנקי.
בפעילות הסיטונאות ובמכירות רשת שוק העיר חתמה החברה את הרבעון עם עלייה של 18.5% ברווח הנקי, שהסתכם ב־15.1 מיליון שקל, בזכות רכישת השליטה בביכורי שדה דרום במאי אשתקד.
הזינוק ברווח הנקי הושג אף שמכירות שוק העיר ירדו ב־3.75%, למרות פתיחת שלוש חנויות חדשות וחיזוק זרוע האונליין, והן הסתכמו ב־126.5 מיליון שקל. הירידה חלה בהשוואה למכירות השיא שנרשמו בתקופה המקבילה אשתקד, בעיצומו של משבר הקורונה.
לצד הירידה המתונה במכירות, ספגה הרשת ירידה של 43% ברווח לפני מס, שהסתכם ב־3.7 מיליון שקל לעומת 6.5 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. בחברה מסבירים את הפגיעה ברווח בהעמקת מבצעי הוזלות לצורך הגדלת נתח שוק.
ליבת הפעילות של סיטונאית הירקות והפירות — המשווקת תוצרת חקלאית לרשת יינות ביתן למסעדות, לרשתות בתי מלון ולגופים מוסדיים נוספים — נפגעה אף היא ברבעון, למרות חזרה חלקית לשגרה, וזאת בשל צמצום מספר הסניפים ברשת יינות ביתן, שמהווה לקוח מהותי של החברה.
ביתן, שמכרה בשנה שעברה סניפים למתחרים בניסיון להיחלץ ממחנק האשראי שאליו נקלעה, היתה אחראית ברבעון השני לכ־18.5% מהכנסות החברה, לעומת 23.7% בשנת 2020. על רקע זאת ירדו מכירות זרוע שיווק הירקות והפירות ברבעון ב־6% והסתכמו ב־303.8 מיליון שקל. מנגד, נהנתה ביכורי שדה מירידה במחירי הקנייה, כך שהרווח לפני מס ברבעון עלה ב־41.5% לסכום של 14.3 מיליון שקל.
הרווח הגולמי של החברה, שבשליטת האחים אילן וששי שבע, עלה ב־4.8% והסתכם ב־104.3 מיליון שקל, מה שהעלה את הרווחיות הגולמית ל־25.1% לעומת 22.8% ברבעון המקביל אשתקד.
עלייה של 4.3% בהוצאות מכירה ושיווק ושל 9.6% בהוצאות הנהלה וכלליות לא פגעה ביכולתה של החברה לשפר את הרווח והרווחיות התפעולית שעלתה ל-4.7% מהמכירות לעומת 4% בתקופה המקבילה אשתקד.
לדברי שבע, הירידה במכירות ברבעון השני היתה נקודתית ונבלמה: "ביולי ובאוגוסט נרשמו ביקושים גבוהים מאוד בבתי המלון ובמסעדות, כך שהירידה שנרשמה ברבעון השני צפויה להיבלם בהמשך השנה".