חשש למחסור עולמי: מחיר הניקל זינק ב-250% ביומיים
חשש למחסור עולמי: מחיר הניקל זינק ב-250% ביומיים
המלחמה באירופה מעלה חשש לסנקציות ומחסור במתכת שערכה כמעט שולש ב-48 שעות ונמצאת במחיר שיא של 100 אלף דולר לטונה; המתכת דרושה לסוללות במכוניות חשמליות, אך רוסיה אחראית ל-5%-6% מהאספקה בעולם, כך לפי Commonwealth Bank; ואיך השורטיסטים קשורים לנושא?
שווי הניקל כמעט ושילש את עצמו בתוך יומיים בעקבות המלחמה המתעצמת באירופה שמעלה חששות אצל המשקיעים למחסור במתכת הניקל.
לראשונה מחירה מטפס מעל ל-100 אלף דולר לטונה, כשהיום היא מזנקת ב-30% ואתמול ב-70%. מחירה הגיע עד ל-101,365 דולר לטונה. על כן נעצר המסחר בבורסת הסחורות של לונדון במתכת.
בחטיבת הסחורות של הבנק האוסטרלי Commonwealth Bank ציינו כי המשקיעים חוששים מהיום שבו הסנקציות מצד המערב יגיעו עד לאספקת המתכת מרוסיה, שאחראית ל-5%-6% מהאספקה בעולם והפקת 17% מניקל טהור המיועד לייצור סוללות לרכבים חשמליים.
בגלל העלייה המטאורית במחיר, משקיעים שלהם יש פוזיציות שורט על חוזים עתידיים של המתכת, מנסים לסגור את הפוזיציה באמצעות רכישה של החוזים במטרה לחתוך הפסדים בשל העלייה במחיר, ובכך מקפיצים עוד יותר את מחיר המתכת (גורמים לשורט-סקוויז על הסחורה), או את החוזים על המתכת. כך לפי הבנק האוסטרלי.
לפי דיווח בבלומברג, טייקון סיני עומד מאחורי השורט הגדול בניקל, וכעת הוא צפוי לספוג הפסדים של מיליארדי דולרים. "אנו רואים מצב שבו העלייה במחיר המתכת מיתרגמת גם לשוק ההון ולשורטיסטים, שמכסים על ההפסדים שלהם בגלל עליית המחירים וגורמים לשווי המתכת לזנק אף יותר באמצעות רכישות", כך אמרו בבנק.
עוד ציינו בבנק כי שוק המתכות, ובפרט הניקל, היה גם ככה תחת לחץ של מחסור, עוד הרבה לפני המלחמה, כשהמלאים במגמת ירידה מאז אפריל שעבר. למה משמש ניקל? 72% לפלדה יצוקה, 7% לסוללות, 20% לסגסוגות וציפוי ועוד 1% לשימושים אחרים.
עד כה השנה, העלייה במחירי המתכות (ניקל, ליתיום וקובלט) שקשורות לסוללות של רכבים חשמליים הקפיצו את מחיר הרכב החשמלי ב-1,800 דולר.