סגור
עמוס לוזון
עמוס לוזון בעל האחזקה הגדולה בטריא (עמית שעל)

מאחדות כוחות: נאוי וטריא יקימו חברה משותפת למשכנתאות

חברות האשראי החוץ בנקאי חתמו על מסמך עקרונות; המשכנתאות יינתנו ליחידים וקבוצות רכישה; שוק המשכנתאות נשלט על ידי הבנקים שמחזיקים ב־95% ממנו; מימון ישיר היא חברת האשראי החוץ בנקאי הראשונה שנכנסה לענף המשכנתאות, ב-2022, ופעילותה נחשבת להצלחה

קבוצת נאוי (האחים נאוי לשעבר) נכנסת לתחום המשכנתאות. החברה חתמה עם חברת האשראי החוץ בנקאי טריא על מסמך עקרונות במסגרתו יקימו חברה משותפת לחלוקת משכנתאות לטווח העולה על שלוש שנים. המשכנתאות יינתנו ליחידים וקבוצות רכישה.
במסגרת ההסכם בין החברות תעמיד נאוי הלוואת בעלים בהיקף של 120 מיליון שקל כחוב נחות ובנוסף תפעל להשגת מסגרות אשראי לחברה המשותפת מתאגידים בנקאיים כחוב בכיר.
טריא, תהיה אחראית על הניהול השוטף של חברת המשכנתאות. בראש החברה המשותפת יעמוד יו"ר נאוי גרופ, שחר אושרי, ומנכ"ל החברה המשותפת יהיה אייל אלחיאני, מייסד ומנכ"ל טריא. טריא ונאוי יחזיקו 45% מהחברה המשותפת ו-10% נוספים יוחזקו על ידי אושרי.
בעל השליטה בנאוי גרופ, דורי נאוי (69.9%), מחפש להגדיל את פעילות החברה לאחר ההחלטה העקרונית לצאת מעולם ניכיון הצ'קים. בתוך כך, בשנים האחרונות ההתמקדות של נאוי הייתה במימון מיזמי נדל"ן. עתה כאמור תעבור גם לענף המשכנתאות.
שוק המשכנתאות נשלט על ידי הבנקים, שמחזיקים בכ־95% ממנו, כשביתרה מחזיקות חברות אשראי חוץ־בנקאי. אם כי חברות האשראי החוץ בנקאי יכולות להגדיל את הפעילות בענף ולהיעזר ברגולציה מקלה למול הבנקים וביצוע הליכי חיתום מהירים יותר.
בתוך כך, נאוי גרופ היא חברת האשראי החוץ בנקאי הציבורית השנייה שנכנסת לתחום המשכנתאות לאחר שמימון ישיר נכנסה לענף בשנת 2022, תחת המנכ"ל הקודם ערן וולף. הפעילות של מימון ישיר בענף המשכנתאות נחשבת כהצלחה בעוד שלאורך פעילותה חילקה משכנתאות בהיקף של יותר מ-1.4 מיליארד שקל בתוך שנתיים. מימון ישיר שואפת להגיע לנתח שוק של 3% משוק המשכנתאות ולהעמיד משכנתאות חדשות ב־2.5 מיליארד שקל מדי שנה.
טריא היא חברת אשראי שפיתחה פלטפורמה להלוואות P2P, כלומר חיבור בין לווים פרטיים לבין מלווים פרטיים. בעלי השליטה בחברה הם לוזון גרופ (21%), אלחיאני (10.6%), ורדה לוסטהויז שמחזיקה ב-10.4%, גבריאל אלי ב-7.5%, אסף שלוש ב-4.9% ופייר בסנינו ב-7.6%. כל אלו חתומים על הסכם בעלי מניות ולכן נחשבים יחד לבעלי השליטה בחברה.
לאורך קיומה פיתחה טריא התמחות גם בליווי ומימון קבוצות רכישה. בשנה וחצי האחרונות החברה מתמודדת עם קושי בנזילות, בעקבות בקשות משיכה של לווים במערכת בשל העלאת הריבית במשק.