סגור
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום השנתי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (רויטרס)

הבנק של רוסיה הקפיץ את הריבית ב-2% - לשיא של 21%

זוהי הרמה הגבוהה ביותר של הריבית מאז פירוק בריה"מ ב-1991; התחזיות היו להעלאה "מתונה" יותר של 1% והבנק נימק את הצעד החריף בצורך לבלום את האינפלציה, שעמדה באוקטובר על 8.6%: "נדרש עוד הידוק מוניטארי כדי להבטיח חזרה של האינפלציה ליעד הבנק" 

הבנק המרכזי של רוסיה הקפיץ את הריבית ב-2%, מ-19% ל-21%, רמתה הגבוהה ביותר מאז פירוק ברית המועצות ב-1991 – התחזיות היו להעלאת ריבית של 1%.
"ציפיות האינפלציה ממשיכות לגדול ונדרש עוד הידוק מוניטארי כדי להבטיח חזרה של האינפלציה ליעד הבנק ולהורדה של ציפיות האינפלציה", נאמר בהודעת הבנק המרכזי.
"העלייה בביקושים המקומיים היא עדיין גבוהה יותר מהיכולת להרחיב את ההיצע של המוצרים והשירותים", נאמר עוד בהודעה. עוד ציין הבנק כי תיתכן העלאה נוספת בפגישה הבאה שלו, שתיערך כבר ב-6 בנובמבר.
השיא הקודם של הריבית ברוסיה נרשם ב-2022, אז הקפיץ אותה הבנק המרכזי ל-20% - ההעלאה החדה ההיא נעשתה בניסיון לבלום את הנפילה שנרשמה טס ברובל, בעקבות הסנקציות שהטיל המערב בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה.
את הבנק הרוסי מובילה הכלכלנית אלווירה נביולינה (Elvira Nabiullina), המכהנת כנגידת הבנק מיוני 2013.
האינפלציה ברוסיה עמדה באוקטובר על 8.6% בחישוב שנתי (התחזיות היו ל-8.5%), לאחר נתון של 9.1% בספטמבר ובאוגוסט. יעד הבנק המרכזי הרוסי עומד על 4% אינפלציה שנתית.
נכון לנתוני הרבעון השני רשמה רוסיה צמיחה של 4.4%, עם שיעור אבטלה נמוך מאד של 2.4%. הנשיא ולדימיר פוטין אמר לאחרונה כי המדינה תשקיע 9% מהתוצר שלה בביטחון - השיעור הגבוה ביותר מאז ימי ברית המועצות.