מכירת מניות בית שמש שופכת אור על הניסיון של פימי לשנות את תקנון החברה
מכירת מניות בית שמש שופכת אור על הניסיון של פימי לשנות את תקנון החברה
קרן פימי מכרה לפני 3 ימים למוסדיים מניות של יצרנית החלקים למנועי סילון ב-180 מיליון שקל, וירדה להחזקה של 25%; במאי ניסתה פימי לקדם מהלך שיקל עליה לאשר שינויים בתקנון, בו נקבע שבשביל לאשר בו שינויים חייבים רוב של 66%, ולכן ניסתה להוריד את הרף שנדרש ל-51%, אך המהלך נכשל
קרן פימי ניצלה השבוע את נסיקתה מעלה של מניית מנועי בית שמש על מנת לממש חלק מהחזקתה בה. פימי מכרה, בהפצה למוסדיים (בהם כלל, מור, מיטב וילין לפידות), נתח של 9.9% ממניות החברה שמייצרת ומשפצת חלקי מנועי סילון למטוסים, ועובדת, בין היתר, עם משרד הביטחון.
תמורת המכירה הסתכמה ב-179 מיליון שקל. היא בוצעה במחיר של 201 שקל למניה, 11% פחות ממחיר המניה בבוקר המהלך. אולם, אחרי קפיצה של 176% במחירה בשנה שקדמה לכך.
בעקבות המהלך נותרה פימי כבעלת השליטה בחברה, עם החזקה של 25%, באמצעות שתיים מהקרנות שלה, פימי חמש (9%) ופימי 6 (16%) - קרנות שאותן השיקה כבר ב-2012 ו-2016 ולפיכך נדרשות להניב למחזיקיהן באמצעות מימושים.
המימוש מסביר מהלך קודם שפימי, כבעלת השליטה בבית שמש, ניסתה לקדם בחודש מאי, אך כשלה בו, לשינוי תקנון החברה. בית שמש, שהיו"ר שלה הוא גילון בק, שותף בכיר בפימי, ביקשה מאספת בעלי המניות שלה להוריד את הרף הנדרש לאישור שינויים בתקנון מ-66% ל-50.1% מבעלי המניות המשתתפים בהצבעה.
החברה נימקה זאת בכך שמדובר בשריד מהתקנון הישן שלה שפוגע בעקרון שלטון הרוב, וכי תיקונו תואם את הסטנדרט המקובל בחברות ציבוריות כיום. בפועל השינוי היה מאפשר לפימי להוביל שינויים בתקנון בקלות רבה יותר, ותוך גיוס פחות שותפים לכך משאר בעלי המניות, אף לאחר קיטון בהיקף החזקותיה – המהלך שקרה כעת. אולם הגופים המוסדיים שהשתתפו בהצבעה התנגדו, וההצעה לא אושרה.
במקביל אישרה האספה, ברוב מוחלט, עדכון אחר לתקנון, לפיו "לא תועבר השליטה בחברה ולא יחזיק אדם אמצעי שליטה בחברה בשיעור של 10% או יותר מבלי לקבל אישור מראש ובכתב של משרד הביטחון". זאת, על מנת להבטיח את האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה, לאור התקשרויותיה עם מערכת הביטחון ומערכות שהיא מפתחת ומייצרת עבורה - כשהגבלה זו תקשה על מכירה עתידית של מניות בית שמש לגורמים זרים.
פימי, קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל שנוסדה ומנוהלת על ידי ישי דוידי, הפכה לבעלת השליטה במנועי בית שמש ב-2016 כשרכשה מידי כלל תעשיות של לן בלווטניק 40% ממניותיה בתמורה ל-125 מיליון שקל, בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 313 מיליון שקל. שלוש שנים מאוחר יותר מכרה פימי לגופים מוסדיים 7.5% מהמניות ב-100 מיליון שקל, מחיר ששיקף לה כבר שווי של 1.25 מיליארד שקל.
מנועי בית שמש נסחרת כיום לפי שווי של 1.9 מיליארד שקל, ושווי החזקתה הנוכחי של פימי בה מגיע ל-476 מיליון שקל. לצד המימושים בסך מצטבר של 279 מיליון שקל, חלקה בדיבידנדים שבית שמש חילקה מגיע ל-71 מיליון שקל.
לאחר צניחה במכירות ב-2020 ו-2021, החל מ-2022 בית שמש נהנית מעלייה בביקושים בשוק התעופה האזרחית ובמגזר הצבאי. במחצית הראשונה של 2024 מכירותיה הגיעו ל-125 מיליון דולר, תוך שיפור של 29% מהיקפן במחצית המקבילה אשתקד. הרווח הנקי המיוחס לבעלי מניותיה עלה ביותר מפי שלוש ל-16 מיליון דולר. ב-2023 מכירותיה הגיעו לשיא של 210 מיליון דולר והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-60 מיליון דולר.