אל על לוועד העובדים: נידרש לפיטורים של 1,500 עובדים
אל על לוועד העובדים: נידרש לפיטורים של 1,500 עובדים
ההנהלה הציגה לוועד העובדים את דרישות הפתיחה שלה להבראת החברה, הכוללות בין היתר הפסקת חכירה או מכירה של 20 מטוסים וסגירה של סאן דור. לעומת זאת, ההנהלה לא הזכירה מה עומדת להיות תרומת הבעלים לתהליך
האם אל על בדרך לסבב נוסף של פיטורי ענק? אתמול קיימה הנהלת החברה פגישה עם נציגי ועדי העובדים ונציגי ההסתדרות, שבמהלכה הוצגו על ידי ההנהלה דרישות הפתיחה שלה להבראת החברה, הכוללות קיצוצים משמעותיים.
על פי עיקרי המתווה שהוצג בפני עובדי אל על, חברת התעופה סאן דור (שפעילותה בכל מקרה מצומצמת והיא טסה בין היתר בשבת) לא צפויה להמשיך לפעול, וזאת במסגרת מהלך שיכנס לתוקף בשנה הבאה.
ראשית, לפי הנתונים שהוצגו בפני העובדים נערכת החברה לפיטוריהם של כ-1,500 עובדים, מרביתם עובדים קבועים. עובדים אלה מגיעים מכל שכבות החברה, החל באנשי תחזוקה וכלה בדיילים, ולאחר המהלך אמורה אל על להישאר עם 2,800 עובדים.
ואולם, לדברי גורמים המקורבים לחברה, אל על לא צפויה להישאר בעתיד עם 2,800 עובדים, אלא לפנות למיקור חוץ כדי להשלים את מספר העובדים החסר לפעילותה.
שנית, לפי המתווה שהוצג לעובדים צפויה החברה למכור ולהחזיר לחברות ההחכרה 20 מטוסים, רובם מטוסי בואינג 737 (17 מהם חכורים). בעקבות זאת, צפויה החברה להגיע למצבת מצומצמת של 28 מטוסים, חלקם נמצאים בבעלותה וחלקם חכורים.
לטענת נציגי העובדים, עיקרי המתווה הראשוני שהציגה להם הנהלת אל על מהווים הפרה של הסכמי עבר מולם שנחתמו במסגרת סבב ההתייעלות הקודם שביצעה החברה, ובמסגרתו פוטרו 2,000 עובדים. בעקבות ההסכם אז הזרימה המדינה לאל על 210 מיליון דולר.
ההודעה לנציגי העובדים על הכוונה לבצע פיטורי ענק מגיעה יום לאחר שאל על דיווחה על הארכת החל"ת לכ-1,400 עובדים שחלקם הגדול מקבלים השלמת הכנסה עד ה-10 באוקטובר.
משפחת רוזנברג לא ממהרת להזרים הון
המתווה שנמסר לנציגי עובדי אל על לא מתייחס לנקודה חשובה אחת: הסכום שנדרשים בני משפחת רוזנברג להזרים לחברת התעופה.
לאחרונה דיווחה אל על כי משרד האוצר דורש ממנה שורה של צעדי התייעלות נוספים בתמורה להזרמת 50 מיליון דולר על ידי המדינה לחברת התעופה. להודעת האוצר לאל על היו כמובן גם סייגים אשר מיועדים לקצץ בעלויות התפעול של החברה ולהיפטר משומנים לא רצויים: אל על נדרה למכור חלק ניכר מפעילות מועדון הנוסע המתמיד שלה אשר מהווה נכס לחברה, להיפטר ממטוסים בחכירה ובבעלות וגם סעיף קריטי: להזרים לחברה הון בהיקף זהה להיקף הסיוע של מדינת ישראל (50 מיליון דולר) וגם לעמוד בהתחייבות להזרים לאל על 43 מיליון דולר בהלוואת בעלים נחותה.
גורמים המקורבים לחברה מביעים חשש מפני מצב, שבו הנהלת החברה מנסה להפעיל לחצים על משרד האוצר כדי שזה יצמצם את הדרישה להיקף הזרמת ההון מצד בעליה של אל על באמצעות איומים בפיטורי עובדים.
לדבריהם, "בהיקף העובדים שכביכול מתכוננים להשאיר בחברה, לא הגיוני להמשיך ולהפעיל את אל על. הבעלים יודע היטב שעם מספר מצומצם מאוד של עובדים ועם מספר מצומצם מאוד של מטוסים קשה להחזיק חברת תעופה. לא מדובר כאן בלואו קוסט ולא במצב של מיתוג מחדש. זו אל על, חברה שזקוקה לעובדיה ליום שבו הקטסטרופה של הקורונה תסתיים. ולכן מהלך כה נרחב של פיטורי עובדים אינו בהכרח הגיוני, משמע נצטרך לחיות ולראות מה יהיה והאם הדרישות האלה באמת ייצאו לפועל, או שמדובר אולי באוויר חם שמיועד גם להקל על רוזנברג ואולי להקל מעט את הדרישות הכספיות של האוצר כלפיו".
מאל על נמסר: "איננו מנהלים את יחסי העבודה באמצעות התקשורת".