סגור
הבורסה לניירות ערך ב ניו יורק נאסד"ק
בורסת נאסד"ק (צילום: בלומברג)

נאסד"ק כבר לא מחכה לפוםוום: הסכם המיזוג לספאק בוטל, המניה צנחה ב-34.5%

מפתחת פיתרנות הצילום הדיגיטליים לפארקי שעשועים ציינה כי הביטול נעשה "בשל השינוי בתנאי השוק הגלובלי"; בסוף 2023 התקשרה בהסכם מיזוג עם ספאק, שהנפיק השר לשעבר יזהר שי, שהיה צפוי להביא אותה להיסחר בנאסד"ק; המניה צונחת בת"א ב-35%

מניית פוםוום צנחה ב-34.5% במסחר בתל אביב לאחר ביטול הסכם המיזוג שהיה אמור להוביל אותה לנאסד"ק.
פוםוום (PomVom) שמפתחת פתרונות צילום דיגיטליים לפארקי שעשועים התקשרה בסוף 2023 במכתב כוונות לא מחייב להסכם מיזוג עם הספאק (SPAC) שהנפיק השר לשעבר יזהר שי בנאסד"ק בתחילת 2023, שעונה לשם Israel Acquisitio Corp.
המיזוג היה אמור להתבצע לפי שווי של 125 מיליון דולר (כ-500 מיליון שקל) לפוםוום, שנסחרה בבורסת ת"א טרם ההודעה על המיזוג לפי שווי שוק של 41.5 מיליון שקל בלבד.
שווי זה היה רחוק מאוד משווי השיא של החברה וכן מהשווי שלפיו החלה להיסחר בבורסת ת"א. החברה, שבעל המניות הגדול בה הוא בית ההשקעות מור (18.5%), החלה להיסחר בבורסת ת"א במרץ 2021, בעיצומו של גל ההנפקות הגדול, לפי שווי של 135 מיליון שקל, זאת לאחר שגייסה בהנפקה 38 מיליון לפי שווי של 97 מיליון שקל.
בהמשך החברה הגיעה לשווי שיא של 454 מיליון שקל, שהחל לרדת במהירות עם עליית הריבית שנועדה להילחם באינפלציה.
בעקבות התקדמות בהליכים לקראת המיזוג בפברואר הגיע שווי החברה ל-124 מיליון שקל. אך מאז צנח השווי עד ל-61 מיליון שקל אתמול (והיום ל-35 מיליון שקל). וזאת אף שבאפריל פוםוום עדכנה על התקדמות נוספת לקראתו.
בדיווח על ביטול המיזוג הסבירה פוםוום כי זה נעשה, "בשל השינוי בתנאי השוק הגלובלי, ועל מנת למנוע הוצאות נוספות למי מהצדדים להסכם המיזוג".
פוםוום, שהחלה לפעול ב-2015, מספקת את הפתרונות שלה ל-51 פארקי שעשועים באירופה, ארה"ב ויפן. בין היתר, היא מספקת את הפתרונות לפארקים של רשת Six Flags ורשת וורנר ברוס, שכוללת גם פארק הארי פוטר בלונדון.
ב-2023 הסתכמו הכנסותיה ב-218 מיליון שקל, תוך שיפור של 13% מקודמתה. אך היא סיימה את השנה עם הפסד תפעולי של יותר מ-22 מיליון שקל.
ספאק, ראשי תיבות של Special Purpose Acquisition Company, היא למעשה חברה שמונפקת ומגייסת כסף מהציבור במטרה למזג לתוכה חברה בעלת פעילות קיימת, לרוב פרטית, וזאת בתוך פרק זמן מוגדר של לרוב שנתיים. אם לאחר פרק הזמן הזה היא לא מצליחה לבצע מיזוג, היא מחזירה את הכסף למשקיעים בתוספת ריבית.
הספאק של שי הונפק, כאמור, בתחילת 2023, וגייס 143 מיליון דולר. בספאק מעורבים שמות מוכרים נוספים כמו המנכ"ל זיו אלול, דניאל רקנאטי, רועי זיסאפל, מנכ"ל חברת רדוור שבבעלות משפחתו, ושרון ברזיק-כהן, סמנכ"לית הכספים של קרן ההון סיכון הישראלית קומרה.
מפוםוום מסרו: "לנוכח התנודתיות בשוק ההון העולמי והאמריקאי בפרט הודיעה החברה על ביטול עסקת הספאק.
"לחברה התקשרויות עם גופים בינלאומיים מובילים בתחום ואנחנו ממשיכים בעשייה מקצועית ובגיוס ההון הנדרש לחברה שמבטיח את המשך צמיחתה והתרחבותה".