סגור
בורסה מלחמת עזה חרבות ברזל
בורסת ת"א; מלחמת חרבות ברזל (צילומים: גטי , אוראל כהן)

שנה ל-7.10
לא דיפרסיה, גם לא מאניה: הבורסה בת"א מסכמת שנת מלחמה

על אף המצב המאתגר של הכלכלה הישראלית - הגירעון המזנק, הורדות הדירוג והאינפלציה העיקשת - המשקיעים המקומיים שמרו על אופטימיות זהירה: מדד ת"א 35 עלה ב-14% מאז ה-7 באוקטובר, מניות הבנקים והנדל"ן במיוחד סגרו שנה חיובית, והראלי החזק נרשם במניות הביטחוניות 

הדימוי המתאים לבורסה בת"א בשבעת ימי המסחר האחרונים של ספטמבר יכול להיות בת יענה שטומנת את הראש בחול. לאחר חודשים של ספיגה, צה"ל עבר באופן פתאומי למדי למתקפה חריפה בלבנון ששיאה בהתנקשות במנהיג חיזבאללה, והסיכון למלחמה בכמה חזיתות במקביל זינק בחדות.
הבורסה בינתיים הגיבה במקביל בשבעה ימי עליות רצופים – סדרה חיובית שהובילה לשורה של כתבות בתקשורת המקומית, עם ניסיונות להסביר את ההתנהלות החידתית של המשקיעים בשוק המקומי.
למעשה, הרצף האמור, המוזר לכאורה, הוא בסך הכול שיקוף של מה שקרה בבורסה של תל אביב ב-12 החודשים שחלפו מאז הטבח של ה-7 באוקטובר 2023. אחרי הירידות החזקות כתגובה ראשונית, באה התאוששות ובהמשך מעבר לעליות - לא ראלי חסר מעצורים, כי בכל זאת מלחמה, אבל כן אופטימיות זהירה. וזאת על אף ההשפעות השליליות של המצב על המשק.
מאז האסון ההוא, הגדול ביותר בתולדותיה, נמצאת מדינת ישראל במלחמה בדרום, שהתפתחה גם לצפון והתעצמה בשבועיים האחרונים, כולל התנגשות עם איראן.
הכלכלה המקומית משלמת מחיר כבד: הגירעון בשנה האחרונה קפץ ל-8.3%, בהשוואה ל-1.3% בשנה שקדמה למלחמה, וחברות הדירוג הבינלאומיות הוציאו במהלכה שורה של הורדות דירוג לישראל (פיץ' הורדה אחת, S&P שתיים, האחרונה שבהן בערב ראש השנה, וגם מודי'ס שתיים, האחרונה שבהן כפולה) עם תחזית שלילית.
לזאת יש להוסיף את הנתונים על ירידה בגיוסי ההון בהיי-טק הישראלי בחודשים האחרונים - הענף המהווה את קטר היצוא והצמיחה של ישראל, אף שהוא פחות מהותי בבורסה המקומית, מוטת הקמעונאות, הפיננסים והנדל"ן.
ואף על פי כן ולמרות הכול, המשקיעים בבורסה, סירבו להיבהל. בסיכום השנה שחלפה מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר עלה מדד ת"א 35 ב-14.1%, ת"א 125 רשם בתקופה זו עלייה של 12.2% (מדד ת"א 90 רשם עלייה של 8.5%).
לאופטימיות היחסית של המשקיעים אפשר להציע שני הסברים, הראשון פנימי, השני חיצוני. בזירה הפנימית, ניתן אולי לומר שעל אף המצב המאתגר מאד שבו מצויה ישראל - החיים החברתיים, הכלכליים והתרבותיים חזרו למסלולם בחלקים נרחבים של הארץ.
לנוכח העובדה שהפעילות הכלכלית השוטפת לא נפגעה באופן קיצוני – ולראיה למשל, נתוני השימוש בכרטיסי האשראי ופדיונות הקניונים, שחזרו לרמה שקדמה למלחמה – אין סיבה ממשית להיכנס לפאניקה בשוק. גם הירידה העקבית ברמת האינפלציה, גם אם לא בקצב המקווה, וההתאוששות בענף הנדל"ן, תורמות במידה לאופטימיות היחסית.
לכך יש להוסיף את העובדה שלמעט הרבעון הראשון שלאחר 7 באוקטובר, חלק ניכר מהחברות בבורסה חזרו להציג רווחיות דומה ואף גבוהה יותר מהרמות שקדמו למלחמה. עובדה נוספת, שתורמת לאורך שנים לתנודות חדות פחות בת"א 35, היא שמדובר במדד דפנסיבי מאד - וכולל בעיקר חברות מהענפים המסורתיים של פיננסים (5 בנקים, 2 חברות ביטוח) ונדל"ן-תשתיות (8 חברות).
בזווית החיצונית, ואולי החשובה יותר: לשווקים הזרים, ומעל כולם לשוק האמריקאי, שעלה חזק ב-12 החודשים שחלפו, יש השפעה מהותית על הזירה ההונית המקומית. במילים אחרות, כשהשוק בניו יורק עולה, הבורסה בת"א אולי לא עולה כמוהו, אך היא תתקשה להישאר יותר מדי מאחור. זאת לנוכח ההשפעה החזקה של הכלכלה האמריקאית והתאגידים שלה על החברות המקומיות - באופן ישיר ובאופן עקיף.
בסיכום 12 החודשים האחרונים עלה מדד S&P 500 ב-34%, דאו ג'ונס עלה ב-28% ונאסד"ק ב-36%. הבורסה בת"א כאמור עם עליות מתונות משמעותית, ולנוכח המצב המלחמתי בתמחור חסר – אך היא בהחלט שאבה כוח מהמדדים האמריקאים.
מדד ת"א בנקים, הכולל את חמשת הבנקים הגדולים במדינה, רשם ב-12 החודשים האחרונים עלייה דומה לזו של המדדים הבכירים, עם פלוס 9.3%. בענף הנדל"ן: ת"א נדל"ן רשם עלייה של 14.2%, ת"א בנייה של 14.7%, מניב ישראל של 12.3% ומניב חו"ל של 17.2%.
את המדדים הענפיים של הבורסה הוביל ת"א רשתות שיווק שקפץ ב-26.3% ב-12 החודשים האחרונים, בעיקר בזכות קפיצה של 93% במניית שופרסל, שהחליפה בעלים במהלך השנה (האחים אמיר נכנסו לשליטה בסוף חודש פברואר) - עד על כך בהמשך.

התנועות באגרות החוב

מחזורים גבוהים במיוחד נרשמו במהלך השנה בשוק אגרות החוב (אג"ח), שבמידה רבה סיפק תגובה נחרצת יותר למצב הכלכלי בעקבות המלחמה, לעומת שוק המניות. לכך יש להוסיף את העובדה שהאוצר נדרש להגדיל בעשרות אחוזים את הנפקות האג"ח שלו, כדי לנסות לכסות חלקית על העלייה האדירה בהוצאות הממשלה.
התוצאה היתה מחזור יומי ממוצע של כמעט 3.5 מיליארד שקל בשוק האג"ח הממשלתיות בשנה שחלפה מאז תחילת המלחמה - קפיצה של יותר מ-30% בהשוואה ל-12 החודשים שקדמו ל-7 באוקטובר 2023.
והתנועה בניירות היתה ברורה: נסיגה חדה בשווי האג"ח הממשלתיות, בעיקר בסדרות הארוכות, ובהתאם עלייה חדה בתשואות. זאת כביטוי לרמת הסיכון הגבוהה של מדינת ישראל, וכפועל יוצא מהסיכוי האפסי להורדת ריבית בחודשים הבאים. להסרת הורדת הריבית מסדר היום תרמה לא רק המדיניות התקציבית של הממשלה אלא גם האינפלציה העיקשת כאמור.
תשואת אג"ח ישראל ל-10 שנים עמדה בנעילת יום המסחר האחרון לפני הטבח, 5 באוקטובר 2023, על 4.26%. היא עומדת היום על 4.99% - קפיצה של 76 נקודות בסיס במהלך התקופה.
המגמה בארה"ב היתה הפוכה לחלוטין, לנוכח הירידה החזקה יותר ברמת האינפלציה והציפיות הגוברות והולכות להורדת ריבית ראשונה של הפד (שאכן בוצעה בישיבה האחרונה של הבנק האמריקאי). תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עמדה ביום שישי 6 באוקטובר לפני שנה על 4.80%. היא עומדת היום על 3.97% - ירידה של 83 נקודות בסיס.

שוק המט"ח רק נראה כאילו הוא מתרגש

אחד הפרמטרים שלהם מיוחסת רגישות גבוהה להתרחשויות במלחמה הוא שער הדולר לעומת שער השקל. לעתים נראה כי שוק המט"ח מגיב בעוצמה רבה להתפתחויות ביטחוניות - כמו למשל זינוק הדולר אל מול השקל בסוף השבוע האחרון לאחר מתקפת הטילים הבליסטיים של איראן על ישראל.
אך למעשה, המטבע האמריקאי לא רשם שינוי משמעותי בערכו לעומת המטבע הישראלי בשנה החולפת. בשבועות הראשונים של המלחמה נרשם פיחות חד בשקל, עם עליית הדולר ליותר מארבעה שקלים, אך הפיחות החד לא נותר על כנו זמן רב.
הדולר נסחר כיום בסביבות 3.82 שקלים - רמה דומה לרמתו בראשית אוקטובר 2023. זאת למרות המלחמה וברקע אירועים כלכליים משמעותיים שקרו השנה - בהם הורדות הריבית מצד הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, כולל הפדרל ריזרב ובנק ישראל.

הגדולה מכולן לא צלחה, כל השאר (כמעט) כן - מה קרה ל"מניות המלחמה"?

ראשונה ומעל כולן בסקטור הביטחוניות היא אלביט מערכות, יצרנית מערכות הנשק והציוד הצבאי שבשליטת משפחת פדרמן.
אלביט מערכות שנסחרת בשווי שוק של 34 מיליארד שקל היא החברה הביטחונית הגדולה בבורסת ת"א והשישית בגודלה בשווי, ונסחרת גם בוול סטריט. אך המניה ירדה בת"א ב-2.8% בשנת המלחמה (מה-7 באוקטובר ועד היום), זאת למרות תוצאות שיא.
ברבעון השני למשל (בחודשים אפריל, מאי ויוני) הכנסות החברה הביטחונית צמחו ב־12% ברבעון השני, וצבר ההזמנות הגיע לשיא של 21 מיליארד דולר.
לכן, ההסבר למניה המדשדשת, לפני המנכ"ל בצלאל מכליס, קשור בעיקר לכך שאלביט מערכות היא חברה ישראלית שנתח גדול מההכנסות שלה הוא לצה"ל ומשרד הביטחון הישראלי, מה שגורר תגובות נגד מצד גופים פרו־פלסטינים ואנטי־ישראלים בעולם, דוגמת תנועת ה-BDS שאף נוקטים בפעולות הפגנתיות אלימות נגד החברה, בעיקר בבריטניה.
"זה משפיע עלינו באנגליה, ולא רק. בנק נובה סקוטיה בקנדה, שהיה משקיע גדול באלביט, מכר נתח גדול מההחזקה שלו והפיל את המניה", אמר מכליס אחרי הצגת תוצאות הרבעון השני.

3 צפייה בגלריה
טיל Rampage של אלביט מערכות
טיל Rampage של אלביט מערכות
טיל Rampage של אלביט מערכות
(Photo: Elbit Systems)

החברה הביטחונית השנייה בגודלה בבורסה היא נקסט ויז'ן, יצרנית מערכות הצילום (מצלמות קלות) למל"טים ורחפנים שזוכות לביקוש רב אצל אלביט והתעשייה האווירית. החברה נסחרת בשווי של 3.1 מיליארד שקל. המניה שלה זינקה ב-70% מאז ה-7 באוקטובר, וכבר נסקה ב-300% בחודש מאי מתחילת המלחמה, אך החברה רשמה ירידה בצבר ההזמנות ברבעון השני ומאז פרסום הדוחות החלה המניה להיחלש.
רייזור לאבס היא אמנם חברת תוכנה ובינה מלאכותית, אך אחד התחומים בה עוסקת החברה היא בקרת תחמושת, באמצעות מוצר שהיא מספקת שנקרא בשם ה-Inspection AI. היא נסחרת בשווי של 167 מיליון שקל – והמניה שלה נסקה בשנת המלחמה ב-697%. מוצר זה מיועד לביצוע בקרת איכות אוטומטית בתחמושת, וזכה לאישור לקוח ביטחוני גלובלי. תחום זה בתקופה של המלחמה בישראל והתמודדות גיאופוליטית לא פשוטה זוכה לתשומת לב של החברה הן בשיפור המוצר והן בחיפוש לקוחות נוספים.
אירודרום שפועלת אף היא בתחום המל"טים (עוסקת באיסוף וניתוח מידע באמצעות כטב"מים) ונסחרת בשווי של 31 מיליון שקל, ירדה ב-10%. במאי הגיעה המניה למחיר של 134 שקל, אך מאז ירדה בהדרגה, כשברקע ביטול עסקה למכירת כטב"מים ללקוח זר. היום היא נסחרת במחיר של 34 שקל.
עין שלישית שפועלת בתחום המל"טים (מספקת מערכת VEYE לזיהוי וגילוי רחפני נפץ וכט"במים) ונסחרת בשווי של 119 מיליון שקל טסה ב-126%. הלקוחות העיקריים שלה הן אלביט מערכות, תע"א ורפאל.

3 צפייה בגלריה
מערכת VEYE זיהוי וגילוי רחפני נפץ וכט"במים של חברת עין שלישית
מערכת VEYE זיהוי וגילוי רחפני נפץ וכט"במים של חברת עין שלישית
מערכת VEYE זיהוי וגילוי רחפני נפץ וכט"במים של חברת עין שלישית

מנועי בית שמש, שבעלת השליטה שלה היא קרן פימי של ישי דוידי, המייצרת ומשפצת חלקי מנועי מטוסים (בעיקר למטוסי סילון), נסחרת בשווי 2.3 מיליארד שקל. המניה טסה ב-168% בשנת המלחמה.
יצרנית האלקטרוניקה אורביט מערכות שנסחרת בשווי של 590 מיליון שקל קפצה ב-19%. אורביט מפתחת מערכות תקשורת לווייניות לכלי רכב קרקעיים, ימיים ומוטסים לשוק הביטחוני ולשוק האזרחי. בנוסף, היא מפתחת מערכת עקיבת תקשורת ותקשורת נתונים בין כלי רכב ומערכות נייחות ללוויינים, מטוסים, כטב"מים ועוד.
חברות ביטחוניות נוספות שבלטו במלחמה הן אימקו שנסחרת בשווי של 148 מיליון שקל וקפצה ב-174%. אראסאל שנסחרת בשווי של 69 מיליון שקל עלתה ב-26%. השתיים מייצרות מוצרי אלקטרוניקה לשימושים צבאיים. אימאג'סט שמספקת שירותי צילום לווייני ונסחרת בשווי של 830 מיליון שקל זינקה ב-30%. יצרנית המרעומים לפגזים ארית תעשיות שנסחרת בשווי של 463 מיליון שקל המריאה ב-141%.
מחוץ לזירה הביטחונית, מניית אל על הייתה בין הנהנות הגדולות מהמצב הביטחוני. חברות תעופה זרות רבות ביטלו והקפיאו את טיסותיהן לישראל, מה שהפך את אל על הישראלית בתקופות מסוימות לאפשרות היחידה עבור הנוסעים, וביתר הזמן לאופציה המועדפת עבור אלה מהם שרצו להיות בטוחים שטיסתם לא תבוטל. אל על לא טמנה ידה בצלחת ובחרה להקפיץ את מחירי הטיסות, ובחישוב כל תקופת הלחימה עד כה זינקה מנייתה ב-92.6%.
מניית ישראייר, לעומת זאת, איבדה 11.9% מערכה בצל היחלשות הפעילות של החברות הבנות שלה בתחום התיירות הנכנסת, ובראשן דיזנהאוז.
מניות בתי המלון, שנפגעו מהיחלשות התיירות הנכנסת ואיכלסו מפונים לתקופות ממושכות שהניבו להם רווחים נמוכים מהצפוי, סיימו את שנים עשר החודשים הראשונים של הלחימה בעליות - דן מלונות הוסיפה לערכה 1.9%, פתאל התחזקה ב-9.6%.

לא המצב הביטחוני הוא שהוביל לתנועות החדות בחלק ממניות ת"א 35

המניות שבלטו במדד הדגל ת"א 35 מאז ה-7 באוקטובר דווקא לא היו המניות שהושפעו באופן ניכר מהמלחמה.
המניה שהובילה את המדד בסיכום חודשי המלחמה היא מניית הקמעונאות שופרסל, שקפצה ב-92.8% בשנים עשר החודשים האחרונים, שבמהלכם כאמור התחלפו הבעלים שלה וכן חלק משמעותי מההנהלה.

3 צפייה בגלריה
האחים יוסי ושלומי אמיר
האחים יוסי ושלומי אמיר
האחים יוסי ושלומי אמיר
(צילום: מורג ביטן)

האחים יוסי ושלומי אמיר השלימו בשלהי פברואר את רכישת השליטה בחברה, ומאז ביצעו צעדי התייעלות שכללו פיטורי 150 עובדי מטה, והציגו תוצאות כספיות חזקות.
במקום השני במדד נמצאת טבע, שזינקה ב-91% ברקע תוצאות חזקות והעלאת תחזיות. האופטימיות של המשקיעים הקפיצה את טבע, שנחשבה בעבר למלכת הבורסה הישראלית, לשיא של יותר מחמש שנים, והחזירה אותה לשלישיה המכובדת של החברות הישראליות בעלות השווי הגבוה בוול סטריט.
השלישית במדד בתקופת המלחמה היא מניית נובה, שפועלת בתחום השבבים. נובה נסקה בשנה החולפת ב-81.9%, כחלק מתנופת הבינה המלאכותית שהזניקה את מניות השבבים ברחבי העולם. אחריה טאואר שזינקה ב-80.2%, אף היא מאותו סקטור.
המניה שרשמה את התשואה השלילית ביותר במדד ת"א 35 מאז שפרצה המלחמה היא מניית שטראוס. שטראוס איבדה 27.3% מערכה ברקע התוצאות הכספיות שהציגה, במקביל לניסיונותיה לחזור לנתח השוק שבו אחזה בתחום הממתקים, לפני שנאלצה להשבית את המפעל שלה בנוף הגליל ולבצע ריקול ענק בעקבות גילוי סלמונלה.
אחרי שטראוס ברשימת המניות המפסידות נמצאות מניות איי.סי.אל ושפיר הנדסה, שהשילו מערכן 23.8% ו-19.9%, בהתאמה.