סגור
מטוס בואינג 737 מקס
מטוס בואינג 737 מקס (צילום: רויטרס)

בואינג רימתה את המשקיעים ותפצה אותם ב-200 מיליון דולר

רשות ניירות ערך בארה"ב הגיע להסדר עם יצרנית המטוסים בנוגע להצהרות שקריות שמסרה סביב הבטיחות במטוסי מקס 737. זאת לאחר שתי תאונות בדגם זה, בהן נהרגו 346 בני אדם; "החברה העדיפה רווחים על אנשים", נמסר מטעם רשות

יצרנית המטוסים בואינג תשלם 200 מיליון דולר להסדרת האשמות שהוליכה שולל את המשקיעים בנוגע לשתי התרסקויות קטלניות של מטוסי מקס 737.
ברשות ני"ע האמריקאית (SEC) טענו כי החברה והמנכ"ל לשעבר דניס מוילנברג (Dennis Muilenburg) פרסמו הצהרות שקריות לגבי נושאי בטיחות. בואינג "העדיפה רווחים על פני אנשים" בניסיון לשקם את הדימוי שלה, כך לפי הודעת ה-SEC.
מטוסי 737 מקס קורקעו ברחבי העולם למשך 20 חודשים לאחר ששתי התרסקויות בתוך חמישה חודשים גרמו למותם של 346 אנשים. במסגרת ההסדר נדרש גם מוילנברג לשלם קנס של מיליון דולר. "בזמנים של משברים וטרגדיות, חשוב במיוחד שחברות ציבוריות ומנהלים בכירים יספקו הסברים מלאים, הוגנים וישרים לשווקים", אמר יו"ר רשות ני"ע גארי גנסלר. לדבריו, בואינג ומוילנברג "נכשלו במילוי החובה הבסיסית הזו".
עם זאת, ההסדר אינו כולל הודאה באשמה מצד בואינג או מוילנברג. "לעולם לא נשכח את האנשים שמתו בטיסת ליון אייר מספר 610 ובטיסת 302 של את'יופיאן איירליינס, וביצענו שינויים נרחבים ועמוקים ברחבי החברה שלנו בתגובה לתאונות הללו", נמסר מבואינג, "שינויים בסיסיים שחיזקו את הליכי הבטיחות שלנו והפיקוח על נושאי בטיחות, והגבירו את תרבות הבטיחות, האיכות והשקיפות שלנו".
לפי ה-SEC תוקם קרן עבור משקיעים שספגו הפסדים בשל מידע שפורסם בשנים 2018 ו-2019 תוך הולכתם שולל.
הטיסה של ליון אייר התרסקה ב-29 באוקטובר, 2018 – 13 דקות בלבד לאחר ההמראה משדה התעופה בג'קרטה שבאינדונזיה. כל 189 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. פחות מחמישה חודשים לאחר מכן התרסקה טיסה של את'יופיאן איירליינס שהיתה בדרכה לקניה. 157 נוסעים ואנשי צוות נהרגו.
לפי ה-SEC כבר לאחר ההתרסקות הראשונה בואינג ומוילנברג ידעו שיש בעיה במערכת בקרת הטיסה, אך בכל זאת הבטיחו לציבור שהמטוסים בטוחים. ההתרסקויות עלו לחברה מעל 20 מיליארד דולר, כולל תשלומים למשפחות הקרבנות.