סגור
רובוט לניקוי בריכות של מיטרוניקס
רובוט של מיטרוניקס. תנסה להשיק מוצרים זולים יותר (צילום: אתר מיטרוניקס)

מיטרוניקס שקעה ו-4.2 מיליארד שקל של חברי קיבוץ יזרעאל טבעו בבריכה

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות הציגה ברבעון השני ירידה חדה בהכנסות וברווח, על רקע התחרות מסין, הריבית ושינויי מזג האוויר. קריסת המניה היום בכ־21% השאירה כל אחד מחברי הקיבוץ, שמחזיק ב־56.3% מהחברה, עם 1.34 מיליון שקל על הנייר לעומת 9.8 מיליון בשיא השווי 

חברי קיבוץ יזרעאל היו במשך שנים רבות בין הקיבוצניקים העשירים במדינה, בזכות יצרנית הרובוטים והמוצרים לבריכות שחייה מיטרוניקס. אך התחרות הגוברת, בעיקר מסין, הריבית הגבוהה ושינויי מזג האוויר הכו בנכס המרכזי שלהם.
אתמול בלילה, לקראת חצות, פרסמה מיטרוניקס, שבשליטת הקיבוץ (56.3%), ובניהולו של שרון גולדנברג, את הדו"חות שלה לרבעון השני, שהציגו ירידה בתוצאות והורדה של התחזית. בתגובה התרסקה היום מניית החברה בבורסת ת"א, כשהיא צוללת בכ־21% ושווי החברה יורד ל־1.25 מיליארד שקל — רחוק שנות אור מהשיא של 2021, אז היא נסחרה לפי שווי של 9.1 מיליארד שקל. בהתאם, ירד שווי המניות של חברי הקיבוץ מ־4.88 מיליארד שקל בשיא לכ־670.5 מיליון שקל כיום — השמדת ערך על הנייר של 4.2 מיליארד שקל. וכך, כל אחד מ־500 חברי הקיבוץ מחזיק במניות בשווי של כ־1.34 מיליון שקל כיום, בעוד בשיא עמד הנתח הזה על כ־9.8 מיליון שקל.

סמנכ"ל הכספים עזב

את הרבעון השני של השנה סיימה מיטרוניקס עם הכנסות של 607 מיליון שקל, ירידה של 17% בהשוואה לרבעון השני ב־2023. את הירידה הוביל התחום המרכזי של החברה, מכירת רובוטים לבריכות פרטיות. ההכנסות ממנו צנחו ב־26.7% והסתכמו ב־423.6 מיליון שקל.


הרווח התפעולי נפל ב־20% ועמד על 247.6 מיליון שקל, ושיעור הרווח התפעולי ירד מ־42.1% ל־40.8%. בנוסף, החברה הודיעה שהיא מעדכנת את התחזית השנתית, כך שאת 2024 היא צופה שתסיים עם שיעור רווח גולמי של 39%–40%, בעוד ברבעון הקודם, שבו כבר הנמיכה את התחזית, העריכה כי תסיים את השנה עם שיעור רווח גולמי של 40%–41%. הורדת התחזית, בשילוב עם עזיבת סמנכ"ל הכספים מני מימון, שמכהן מ־2010, ועם התוצאות החלשות — הם שדחפו את המניה למטה.
הרווח התפעולי קרס ב־43% ועמד על 73.3 מיליון שקל, ושיעור הרווח התפעולי ירד מ־17.6% ל־12.1%. הרווח הנקי צנח ב־53.3% והסתכם ב־43.3 מיליון שקל.
3 צפייה בגלריה
שרון  מנכל  מיטרוניקס
שרון  מנכל  מיטרוניקס
מנכ"ל מיטרוניקס שרון גולדנברג. הוריד תחזיות
החולשה הנוכחית של מיטרוניקס נובעת משילוב של כמה תהליכים גלובליים ומקומיים. ראשית, החברה מסבירה כי שינויי מזג האוויר — וכן מזג אוויר קיצוני שגרם השנה להתחלה מאוחרת של עונת הבריכות הציבוריות והפרטיות באירופה ובצפון אמריקה — הקטינו בשנתיים האחרונות את הביקוש למוצריה. על פי החברה, מדובר בשינוי שהיא לא חזתה, וכזה שאינו מאפיין את בדיקותיה בעשרות השנים האחרונות.
בנוסף, הריבית הגבוהה בשווקים מונעת מאנשים להגדיל את היקף הצריכה שלהם, ובמסגרתה גם לוותר על מוצרי מיטרוניקס. לצד הריבית חל, לדברי החברה, גם שינוי בהרגלי הרכישה של הלקוחות, שגורם למעבר לערוץ האונליין על חשבון ערוצי ההפצה המסורתיים. רכישה אינטרנטית פוגעת בתחרותיות של מיטרוניקס, שכן לדבריה בפלטפורמה הזו יש נוכחות גבוהה יותר ל"שחקנים סיניים" כמאמר החברה, שמציעים רובוטים זולים יותר מאלה שמייצרת מיטרוניקס.
בניסיון להתחרות בסינים, מנסה מיטרוניקס להשיק קו מוצרים בטווח מחירים נמוך, אולם מלחמת חרבות ברזל פוגעת במהלך הזה וההשקה מתאחרת. כמו כן, במהלך 2024 החברה השיקה מוצר רובוטי חדש שנקרא סקימי (Skimmi), שמיועד לניקוי פני המים. אולם המלחמה שיבשה גם את השקתו.

"מהלך של התאמה בארגון"

בנוסף החברה מבקשת להגדיל את המכירות של מוצרים משלימים לבריכות, סגמנט שבו דווקא רשמה עלייה במכירות לשוק האירופי בשיעור של 30% שנה על פני שנה. אך בניית התשתית, שתלויה בקבלת "אישורים רגולטוריים ואישורי מכירה, ממספר רב של גורמים ובמספר רב של מדינות, התעכבה מעבר למצופה, והשפיעה על יכולת החברה לבצע מכירות בהתאם לתוכניותיה", כך על פי הדו"ח. לסיום מציינת מיטרוניקס בין השורות כי היא במהלך של קיצוצים: "ברבעון השני ועד מועד דו"ח זה החברה ביצעה מהלך של התאמה חוצת ארגון של מבנה והיקף ההוצאות התפעוליות וההשקעות. מהלך זה צפוי להניב שיפור בתזרים המזומנים של החברה בגובה של כ־7.3 מיליון שקל, הקשורים בהוצאות השכר והשכ"ד במחצית השנייה של 2024, ושל כ־17.5 מיליון שקל במונחים של שנה מלאה".
כך או כך, מדובר ברבעון השני ברציפות שבו מיטרוניקס מציגה תוצאות עסקיות חלשות. זאת לאחר שבמרץ השנה פרסמה דו"חות חלשים במיוחד, שכללו ירידה ברווחיות ותחזית חלשה. משקיעים בחברה מחו היום בטענה שחברה שמורידה פעמיים ברציפות את תחזיותיה מאבדת את אמונם.
גם במבט קדימה המצב אינו מעודד. לפי נתוני מיטרוניקס, צבר ההזמנות לסוף יוני, שאמור להימכר בשנה הנוכחית, מסתכם בפחות מ־76 מיליון שקל, לעומת צבר הזמנות בהיקף של כמעט 130 מיליון שקל באותה נקודה אשתקד — קיטון של 42%. בהתאם, החברה עדכנה את תחזית ההכנסות ל־2024 ומעריכה שהכנסותיה יירדו ב־5%–15%, בעוד בתחזית הקודמת צפתה ירידה של 2% עד עלייה של 4%.