סגור
הבורסה לניירות ערך ב ניו יורק נאסד"ק
בורסת נאסד"ק (צילום: בלומברג)

נאסד"ק נגד מניות הפני: מבקשת לזרז מחיקת חברות הנסחרות במחיר של פחות מדולר

בבורסת נאסד"ק נסחרות מאות חברות שמחיר המניה שלהן נמוך מדולר אחד, והן עלולות להוות סיכון למשקיעים. כעת מציעים שם תקנות חדשות שיקלו על מחיקת המניות האלה מהמסחר

בורסת נאסד"ק פועלת להיפטר מחברות מפוקפקות שנסחרות במחיר של פחות מדולר אחד למניה ("מניות פני"); זאת, בעקבות ביקורת על כך שנסחרות בה מאות מניות חסרות ערך ומסוכנות.
תקנות חדשות שפרסמה נאסד"ק ביום חמישי עשויות להאיץ את מחיקתן של חברות שכאלה, כדוגמת ביט בראדר (Bit Brother), חברת בלוקצ'יין סינית קטנה שהפכה למבוכה עבור הבורסה בשנה שעברה. החל ב-2020 ביצעה ביט בראדר שלושה פיצולים הפוכים שנועדו להקטין את מספר המניות ולשמור על מחיר המניה מתחת לדולר אחד. ואולם גם לאחר מכן היא המשיכה להיסחר בנאסד"ק אף שמחיר המניה שלה צלל ביותר מ-99%. המניה משכה תשומת לב בדצמבר האחרון לאחר שחוותה נסיקה פרועה בנפח המסחר בה, שנבעה בין השאר מרוח גבית שקיבלה ברשתות החברתית.
ביט בראדר נמחקה אמנם מהבורסה במרץ, אך נאסד"ק עדיין ספגה ביקורת מצד משקיעים וברוקרים שטענו כי נסחרות בה יותר מדי חברות קטנות ומסוכנות.
"אלה מניות פני טיפוסיות שבדרך כלל קשורות לפעילות מפקפקת ומניפולציות שוק", כתבה ביולי חברת המסחר הווירטואלי Virtu Financial לרשות ניירות ערך בארה"ב (SEC). היא קראה ל-SEC להגביל את פיצולי המניות ולאלץ בורסות למחוק חברות בקצב מהיר יותר אם מחיר המניה שלהן יורד אל מתחת לדולר אחד.
חברות הנסחרות בנאסד"ק יכולות להימנע ממחיקה במקרה שכזה במשך יותר משנה, בזכות ארכות נדיבות שמותרות לפי חוקי הבורסה. כאשר מניה נסגרת במחיר של פחות מדולר אחד במשך 30 ימי מסחר רצופים, נאסד"ק מגדירה את החברה כחורגת מהתקנות ונותנת לה 180 יום לתקן את המצב, שלאחריהם החברה יכולה לבקש 180 יום נוספים. בסוף הארכה השנייה החברה עדיין יכולה להימנע ממחיקה, באמצעות ערעור לפאנל השימועים של נאסד"ק. יש הטוענים שהחוקים האלה מקלים מדי, ומובילים להצטברות של מניות פני בנאסד"ק. נכון ליום חמישי, 509 מניות שכאלה נסחרו בבורסות בארה"ב, מתוכן 421 בנאסד"ק. לשם השוואה, ב-2021 היו בבורסות פחות מ-12 מניות כאלה.
לפי אחת התקנות החדשות שמציעה נאסד"ק, בתום הארכה השנייה בת 180 הימים שמקבלות החברות, הן לא יוכלו לדחות את המחיקה מהמסחר באמצעות ערעור; במצב כזה, הן יעברו להיסחר "מעבר לדלפק" (זירת מסחר משנית) עד שתתקבל החלטה בערעור שלהן.
תקנה נוספת מציעה להאיץ את הליך המחיקה של חברות שביצעו פיצול הפוך למניותיהן. לפי ההצעה, במקרה שבו חברה ביצעה פיצול הפוך למניה במטרה להעלות את מחירה, ולמרות זאת המחיר ירד מתחת לדולר אחד בשנה שלאחר מכן - נאסד"ק תשלח לה התראה לפני מחיקה, אם כי החברה תוכל לערער.
שתי התקנות צריכות לקבל את אישור ה-SEC.