סגור
ארז יוסף משנה למנכ״ל בנק הפועלים ו COO
ארז יוסף. שכר הבכירים ‑ זיכרון רחוק (צילום: סיון פרג')

הפניקס העניקה ליו"ר גמא ארז יוסף אופציות בשווי 11.6 מיליון שקל

גמא ניהול וסליקה, חברת האשראי של קבוצת הפניקס, הוציאה בערב יום העצמאות ב־22:30 דיווח על שינוי בהחזקות של 14 נושאי משרה בכירים בחברה. שווי האופציות המצרפי עומד על 18.9 מיליון שקל 

חוק שכר הבכירים הוא זיכרון רחוק עבור ארז יוסף, שמכהן כיום כיו"ר גמא ניהול וסליקה, חברת האשראי של קבוצת הפניקס. גמא דיווחה לבורסה ביום שני האחרון, ערב יום העצמאות, ב־22:30, על שינוי בהחזקות של 14 נושאי המשרה הבכירים בחברה, בשל אופציות שניתנו להם. באמצעות בחינת הדיווח והשוואתו לדיווח קודם של הפניקס, ניתן לגלות שיוסף, שמכהן כיו"ר גמא מאז פברואר 2022, קיבל אופציות בשווי כלכלי של 11.6 מיליון שקל. במונחי שווי כלכלי מדובר על יותר מחצי מהאופציות שקיבלו בכירי החברה, כשהשווי המצרפי של האופציות הוא 18.9 מיליון שקל.
על מקבלי האופציות נמנים גם אייל בן סימון, מנכ"ל החברה־האם הפניקס החזקות, שמכהן כדירקטור בגמא, שקיבל אופציות בשווי של 925 אלף שקל; בני גבאי, יו"ר הפניקס החזקות, שמכהן כדירקטור בגמא וקיבל אופציות בשווי של 647 אלף שקל; מני נאמן, היועץ המשפטי של הפניקס, ואלי שוורץ מנהל הכספים בהפניקס, שמשמשים בגמא כדירקטורים קיבלו אופציות בשווי 400 אלף שקל. בכירים נוספים בגמא קיבלו אופציות בהיקף של 500‑600 אלף שקל. האופציות יבשילו במשך שנתיים החל מ־2026. את הענקת האופציות לבכירי הפניקס החזקות אישרו בעלי המניות בחודש מרץ. את האופציות של יוסף אין צורך להביא לאישור בעלי המניות, משום שגמא מוחזקת במלואה בידי הפניקס, כך שהדירקטוריון של החברה מהווה את האספה הכללית של חברת האשראי.
הפניקס מחקה את גמא מבורסת ת"א באוגוסט 2023, לאחר שרכשה את מלוא החזקות הציבור, 22% ממניות החברה, לפי שווי של 950 מיליון שקל. זאת, לאחר שהחברה הונפקה ביוני 2021 לפי שווי של 720 מיליון שקל. חלוקת האופציות לבכירי גמא מרמזת שהפניקס עתידה להנפיק את גמא, שאותה היא מפתחת כזרוע האשראי של הקבוצה, בהמשך הדרך.
גמא עוסקת בניכוי צ'קים ומתן אשראי לעסקים, לצד פעילות סליקת כרטיסי אשראי. עם מחיקתה מהבורסה, ייעדה הפניקס מחדש את המטרה של גמא בתוך מערך ההחזקות שלה. גמא אמורה לרכז את כל פעילות האשראי הצרכני והעסקי של הפניקס החזקות, שנסחרת בבורסת ת"א לפי שווי שוק של 9.4 מיליארד שקל, שפועלת גם בתחומי הביטוח, הגמל והפנסיה וההשקעות. במסגרת ריכוז פעילויות האשראי תחת גמא, העבירה הפניקס את חברת האשראי הייעודית לליווי ומימון בנייה, "הפניקס ליווי בניה וערבויות", מחברת הביטוח אל גמא. בנוסף, כפי שנחשף ב"כלכליסט", גמא בוחנת בימים אלו את האפשרות להקים פעילות למתן אשראי לרכבים, שתתחרה במימון ישיר של משפחת שנידמן. כפי שעוד נחשף ב"כלכליסט", הפניקס החזקות מנהלת מגעים לרכישת השליטה בחברת הפינטק ביזי פיננסים. הפניקס, שמחזיקה ב־20.8% ממניות הבכורה בחברת הפינטק, מעוניינת לרכוש את מניות ביזי שבידי חברת האשראי החוץ־בנקאי אורשי, שמחזיקה ב־36.7% ממניות הבכורה (27.5% בדילול מלא). על פי הערכות בשוק, אורשי מעוניינת למכור את מניותיה בביזי לפי שווי של 150–200 מיליון שקל. ביזי פיננסים עוסקת במתן אשראי של עד חצי מיליון שקל בצורה דיגיטלית לעסקים קטנים ובינוניים. ככל שעסקה כזו תצא לפועל גם ההחזקה הזו עשויה להיות מועברת לגמא.
ריכוז פעילות האשראי ופיתוחה תחת גמא היא החלטה שהתקבלה בהפניקס לאחר שמיזם להעמדת אשראי צרכני בשיתוף ישראכרט נגנז בסוף 2022, לאחר שבעלי המניות של ישראכרט החליטו למכור את מלוא המניות להראל השקעות, החברה־האם של הראל ביטוח, המתחרה של הפניקס – עסקה שלא יצא לפועל בסופו של דבר בשל התנגדות רשות התחרות.
יוסף, שעומד בראש דירקטוריון גמא מפברואר 2022, לאחר שהחליף את אלי אונגר, המייסד, אמור להוביל את הפיכתה של גמא לחברת אשראי בעלת היקפי פעילות משמעותיים, שתוכל בהמשך להיות מונפקת בבורסה לפי שווי גבוה. עד שנת 2020 כיהן יוסף בבנק הפועלים בשלל תפקידים, ובתפקידו האחרון היה משנה למנכ"ל הבנק וראש חטיבת האסטרטגיה. בתפקידו הקודם שכרו הוגבל ל־3.5 מיליון שקל במסגרת חוק שכר הבכירים. שכרו בחברת האשראי החוץ־בנקאית אינו נמצא תחת מגבלת החוק ואמור להיות גבוה מ־8 מיליון שקל בשנה, אם האופציות יתממשו. ב־2023 עלות שכרו בגמא הסתכמה ב־5.05 מיליון שקל עבור היקף משרה של 90%.
חבילת האופציות הגדולה ליוסף היא חלק מאסטרטגיית הפניקס להפוך את המנהלים הבכירים בקבוצה לשותפים בחברות, על מנת ליצור זהות בין האינטרס שלהם לאינטרס של החברות. ואכן, מנהלי החברות בקבוצת הפניקס הם גם שותפים בחברות האלו, בין אם בהחזקות של מניות, שלעיתים מגיעות לשיעורים ניכרים, ובין אם באמצעות אופציות, שיהפכו אותם בעתיד לכאלו. במקרים רבים עלות השכר שלהם גבוהה משל בן סימון, שעמד על 4 מיליון שקל ב־2023. כך, רן גבעון, מנכ"ל סוכנות הביטוח גבעון, שמחזיק ב־48% ממניותיה, נהנה ב־2023 משכר בעלות של 13.9 מיליון שקל, והיה בעל עלות השכר הגבוהה בקבוצה. איציק עוז, יו"ר הפניקס סוכנויות, שמחזיק ב־17.5% ממניותיה, קיבל שכר בעלות של 9.3 מיליון שקל, מהם 5.9 מיליון שקל כמענק. עוז הוא מהבעלים של סוכנות אגם לידרים, שהפניקס רכשה ב־2005 כ־60% ממניותיה.