סגור
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח
מט"ח (שאטרסטוק)

הדולר קופץ ל-3.74 שקלים, היורו מזנק ל-4.16 שקלים

הדולר עולה ב-1% ביחס לשערו היציג בשישי, היורו מחזק ב-1.3%; דיווחים על מגעים מתקדמים להכנסת גדעון סער במקום גלנט כשר ביטחון; מדד המחירים זינק באוגוסט ובכך פוחת הסיכוי להפחתת ריבית קרובה; הלמ"ס: הצמיחה ברבעון השני גרועה ממה שפורסם; רונן מנחם ממזרחי טפחות: "שילוב של הסלמה ביטחונית, חוסר בהירות פיסקלית, אינפלציה ששבה לעלות וחורגת מהיעד ושוק מט"ח תנודתי – לא יאפשר הורדת ריבית"

השקל נחלש בשל דיווחים על מגעים מתקדמים להכנסת גדעון סער במקום גלנט כשר ביטחון, ואחרי נתוני האינפלציה המאכזבים, כשהדולר עולה ב-1% ל-3.74 שקלים, היורו מטפס ב-1.3% ל-4.16 שקלים. היציג של הדולר בשישי עמד על 3.707 שקלים, היורו על 4.11 שקלים.
גובר הסיכוי לפתיחת מערכה רחבה יותר בצפון. שר הביטחון גלנט אמר מוקדם יותר לאמריקאים כי האפשרות להסדרה בצפון חולפת, והכיוון ברור. גלנט שוחח עם מקבילו האמריקאי לויד אוסטין והדגיש כי ישראל מחויבת להרחיק את חיזבאללה מהגבול.
אתמול פורסם מדד המחירים של ישראל באוגוסט: עלה ב-0.9% בחישוב חודשי, האינפלציה השנתית זינקה ב-3.6%, גם מחירי הדירות קפצו, גם הטיסות. מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה באוגוסט, ועומד לאחר תשעה חודשים מחוץ ליעד של בנק ישראל העומד על 1%-3%. על פי הנתונים, מחירי הדירות עלו תוך שנה ב-5.8%.
ובכך פוחת הסיכוי להפחתת ריבית קרובה בישראל, בעוד בארה"ב צפויים ברביעי הקרוב להוריד ריבית לראשונה מ-2020 כשהאינפלציה שם מתקררת, ובאירופה כבר הורידו פעם שנייה את הריבית בשתי ההחלטות האחרונות.
כמו כן, הלמ"ס מעדכנת: הצמיחה ברבעון השני גרועה יותר ממה שפורסם. לפי הנתונים המעודכנים, הצמיחה ברבעון עמדה על 0.2% בלבד, שיעור המשקף צמיחה שנתית של 0.7% בלבד. הנתונים הראשוניים שפורסמו באוגוסט היו גבוהים במעט ועמדו על צמיחה רבעונית של 0.3% שמשקפת צמיחה שנתית של 1.2%. גם הצריכה הפרטית מתעדכנת מעט כלפי מטה - עלתה ב-11.4% בחישוב שנתי.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "המדד הגבוה המפתיע למעשה כמעט מוריד מהשולחן את האפשרות שבנק ישראל יוריד את הריבית בפגישתו הקרובה בראשית אוקטובר. מדד המחירים לצרכן היה כמובן גבוה פי 2 מציפיות השוק ולכן על פניו צפויה תגובה די אגרסיבית של השוק, בדגש על שוק איגרות החוב (למעט אג"ח צמודות מדד קצרות).
"מה ייקח השוק בחשבון? המדד מדאיג, בין השאר, כי סעיף הדיור בו עולה מהר ובעקביות ואם לשפוט מעליית מחירי הדירות, עלייה מהירה זו עשויה להימשך, בחודשים הבאים. עם זאת יש לזכור כי השנה גם היו מדדים שהפתיעו כלפי מטה וכמו כן עליית המדד אינה רוחבית וניתן לייחס מחצית ממנה למספר סעיפים בודדים שרשמו עלייה דו ספרתית.
"השאלה המעניינת יותר היא איך יתייחס בנק ישראל לכך שהקצב השנתי של האינפלציה עלה כבר ל-3.6% ונמצא כבר 3 חודשים מעל הרף העליון של היעד. מדובר במגמה הפוכה למגמת ההתכנסות של רמות האינפלציה ליעדן במדינות מפותחות אחרות, מה שנותן לשוקי חו"ל מתחרים יתרון על השוק המקומי.
"בנוסף, שוק איגרות החוב מתמודד גם עם ריבוי הנפקות ממשלתיות (18 מיליארד ₪ החודש לבדו) ולא בכדי ניתק הקשר בינו לבין שוק איגרות החוב של ארה"ב. יש כמעט פער של 1.2 אחוזים בין תשואת הפדיון ל-10 שנים לטובת ישראל, למרות שהריבית כאן נמוכה יותר מאשר בארה"ב.
"נוסף על כך, בקרוב תבקר כאן משלחת Moody's והחשש שזו תוריד את דירוג החוב של ישראל פעם נוספת לא יוסיף לו בריאות. מדובר במתכון לשוק תנודתי – הנמצא בהמתנה דרוכה הן להודעת הריבית בארה"ב והן לדוח של Moody's. כל זאת, תוך המשך התגובתיות החזקה לכל התפתחות בזירה הביטחונית והמדינית.
"אחת השאלות המעניינות היא האם התחדשות העלייה באינפלציה תכרסם באיתנות המרשימה שמפגינות עד כה איגרות החוב הקונצרניות אל מול הירידות שרשמו האג"ח הממשלתיות. אינדיקציה לתגובת השוק הסולידי ניתן יהיה למצוא בשוק המט"ח, שנוטה להגיב מהר וחזק יותר לנתונים מפתיעים כמו זה של אתמול.
"מכל מקום, שילוב של הסלמה ביטחונית, חוסר בהירות פיסקלית, אינפלציה ששבה לעלות וחורגת מהיעד ושוק מט"ח תנודתי – לא יאפשר הורדת ריבית וככל שבנק ישראל התכוון לעשות זאת ברבע הראשון של 2025, המשימה כעת תהיה מורכבת יותר.
"האם הריבית תעלה? קשה לדעת וכאן התלות בשאלה האם הטיפוס המחודש של האינפלציה יימשך – תהייה מכרעת. אני מאמין שבנק ישראל ימצא את הדרך לאותת בנושא עוד לפני הודעת הריבית הקרובה".
הדולר נחלש מעט בעולם, לקראת החלטת הריבית בארה"ב מחרתיים - היורו מטפס ב-0.4% ל-1.11 דולרים, ביפן הדולר נחלש ב-0.7% לרמה של 139.0 ין; הדולר אינדקס נחלש (מול סל 6 המטבעות המובילים) ב-0.5% ל-100.6 נק'.