סגור
מוסף שבועי 7.12.23 חן גולן מנכ"ל נקסט ויזן
חן גולן יו"ר נקסט ויז'ן (צילום: אוראל כהן)

המלחמה לא הספיקה: נקסט ויז'ן רשמה ירידה בצבר ההזמנות ברבעון השני

החברה מייצרת מצלמות קלות שנועדו למל"טים ורחפנים, וזוכות לביקוש רב אצל אלביט והתעשייה האווירית; אך נכון לסוף הרבעון השני צבר ההזמנות ירד ב-12 מיליון דולר לעומת סוף 2023; בחברה טוענים לרגיעה זמנית בשווקים המרכזיים שלה בחו"ל בגלל חופשת הקיץ; המניה מזנקת ב-88% מתחילת המלחמה

ירידה בצבר ההזמנות של נקסט ויז'ן, שמייצרת מצלמות יציבות לרחפנים לשימושים צבאיים ואזרחיים, אכזבה את המשקיעים שציפו לראות עלייה בצבר ברבעון השני, שתוצאותיו פורסמו היום.
בתגובה לכך, המשקיעים שלחו את מניית החברה בתחילת יום המסחר לירידה חדה של כ-9%, אולם לאחר שיחת הוועידה שערכה הנהלת החברה, הירידה התמתנה וכעת היא עומדת על מינוס 3.6%. נכון לסוף הרבעון השני הצבר של החברה עמד על 79 מיליון דולר, בעוד בסוף 2023 הוא הסתכם ב-91 מיליון דולר.
מנהלי החברה, היו"ר חן גולן והמנכ"ל מיכאל גרוסמן ניסו להעביר למשקיעים מסר מרגיע, שלפיו הירידה היחסית בצבר היא זמנית ומשקפת בעיקר האטה בפעילות בשווקים המרכזיים שלה באירופה ובארה"ב, בשל יציאתם של בעלי תפקידים בקרב לקוחותיה הפוטנציאליים לחופשות קיץ.
השניים הבהירו כי אין בירידה זו כדי לבשר על התמתנות או האטה ברמת הביקושים בעולם למוצריה. "אנו לא חשים בעיה כלשהי מבחינת הצבר, ולמרות שיש משקיעים שחושבים שהחברה הגיעה למיצוי הצמיחה שלה אנו לחלוטין לא חשים כך", אמר גולן לכלכליסט.
את המחצית הראשונה של 2024 חתמה נקסט ויז'ן עם זינוק של 167% בהכנסות, שהסתכמו בכ-55 מיליון דולר. ההכנסות משקפות קצב שנתי של 110 מיליון דולר, בהתאם ליעד שהציבה לעצמה החברה השנה. ככל שהיעד יושג, נקסט ויז'ן תציג צמיחה של 112% בהכנסות בהשוואה ל-2023. הרווח הגולמי זינק במחצית ב-175% ועמד על 40% מיליון דולר, והרווח הנקי קפץ פי 3 ועמד על 30.4 מיליון דולר.
העלייה בתוצאות, לפי נקסט ויז'ן, היא תוצאה של עלייה במספר הלקוחות הפעילים מ-117 במחצית הראשונה של 2023 ל-137 במחצית הנוכחית.
המצלמות שהיא מפתחת, מייצרת ומשווקת מיועדות לכלים קרקעיים ואוויריים כמו מל"טים (מטוסים ללא טייס) ורחפנים, וזוכות לביקוש רב בהיותן קלות משקל לעומת מצלמות אחרות בשוק. היא מספקת את מצלמותיה לחברות ביטחוניות שמייצרות כלי טייס בלתי מאוישים ובהן אלביט מערכות, התעשייה האווירית, אירונאוטיקס ויוויז'ן, ונהנית מגל הביקושים בעקבות מרוץ החימוש העולמי, שנובע בעיקר ממלחמת רוסיה – אוקראינה שניטשת מאז פברואר 2022.
גם המעבר של צבאות כמו גם של גופים אזרחיים בעולם לכלי טייס קטנים לשימושים שונים, והקטנת התחרות במערב כתוצאה מחסימת רכש מיצרנים סיניים, מיטיבים עם נקסט ויז'ן באופן שמעלה את הביקושים למוצריה.
באחרונה נקסט ויז'ן, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל, החלה בייצור סדרתי של מצלמות "מקוררות" שמאפשרות תצפית לטווחים גדולים ובהיותן קלות משקל, הן ניתנות לנשיאה באמצעות רחפנים. לפי איליה פיינר מלידר שוקי הון, מצלמות אלה נחשבות לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה ועתידות להכניס לה עסקאות משמעותיות.
תוכניות הצמיחה של נקסט ויז'ן ל-2024 כוללות רכישת פעילות של חברה בחו"ל, באופן שיאפשר לה להעמיק את פעילותה בשוק האמריקאי.
לדברי היו"ר גולן, "אנחנו עדיין מחפשים את הכלה הנכונה ומחפשים את החברה שתהיה הדבר הנכון לנקסט ויז'ן באופן שתקיים איתה סינרגיה, שתהיה דומה לה בביצועים, בשיעורי הצמיחה ובמרווחים. העדפה שלי היא שזאת תהיה חברה אמריקאית, אך אם נמצא כזאת באירופה או בישראל לא נהסס".