סגור
מימין תמיר כהן ו נתי סיידוף
תמיר כהן (מימין) ונתי סיידוף (צילום: עמית שעל, אוראל כהן)

בלעדי
המנכ"ל הפורש של שיכון ובינוי: "סיידוף כבר חתם על מכירת השליטה לי, ונסוג"

תמיר כהן, שעזב החודש את ניהול החברה, שלח לבעל השליטה נתי סיידוף מכתב חריף שבו הוא דורש לכבד הסכם הלוואה שיקנה לו עד 8% משיכון ובינוי. במכתב הוא טוען שנחתם מסמך עקרונות למכירת השליטה. סיידוף דוחה את הטענות

האם נתי סיידוף הסכים למכור את השליטה בשיכון ובינוי? תמיר כהן, המנכ"ל שעזב את החברה החודש, טוען במכתב ששלח לסיידוף כי הוא חתם לאחרונה על מסמך עקרונות עם קבוצת משקיעים בהובלת כהן, שלפיו הוא ימכור את השליטה (41.2%) בשיכון ובינוי לקבוצת המשקיעים. לפי המכתב ששיגר כהן לסיידוף, ושהגיע לידי כלכליסט, במסמך העקרונות נכתב במפורש שכהן ייצג אישית את קבוצת הרוכשים כבעל השליטה בחברה.
את הדברים האלו כותב כהן במכתב תגובה לסיידוף, לאחר שסיידוף הודיע לו בשבוע שעבר באופן חד־צדדי על ביטול הסכם הלוואה שנחתם ביניהם באפריל 2020, בעת שמערכת היחסים בין השניים היתה בשיאה. באותה עת כהן, שסייע לסיידוף בגיבוש העסקה לרכישת השליטה בשיכון ובינוי מידי שרי אריסון ב־2018, היה יו"ר החברה והמנכ"ל הזמני שלה, תפקיד שאליו מונה לאחר עזיבתו של אייל לפידות. בהמשך מונה לתפקיד באופן קבוע וויתר על כס היו"ר.
לפי ההסכם שנחתם באפריל 2020, כהן קיבל מסיידוף אפשרות לרכוש ממנו 3% ממניות שיכון ובינוי תמורת 56 מיליון דולר, כ־30% מעל שווי השוק הנוכחי של המניות, וזאת באמצעות קבלת הלוואה מסיידוף עצמו. ההלוואה היתה אמורה לשאת ריבית של 3.9% ולהיפרע 40 חודשים ממועד נטילתה. כמו כן, כהן קיבל אופציה לרכוש לאחר מכן עוד 5.24% ממניות שיכון ובינוי, ולהגיע להחזקה של כ־8.3%, ולהיות שותף של סיידוף בגרעין השליטה. כהן מציין במכתב ששלח לסיידוף שבתשקיף המדף האחרון שפרסמה שיכון ובינוי במאי, בשל כך הוא צויין כמי שיש לראות בו בעל שליטה לצד סיידוף.
כהן לא נטל את ההלוואה, והוא מחזיק כיום ב־0.2% ממניות שיכון ובינוי. לפני שבועיים כהן התפטר מהתפקיד ועזב את שיכון ובינוי. ההתפטרות הגיעה 10 ימים לאחר שסיידוף מתח על כהן ביקורת פומבית בראיון בכלכליסט, שבו הביע חוסר שביעות רצון מחלק מהמהלכים שהוביל, ובראשם רכישת הקרקע היקרה לדיור להשכרה בשדה דב בתל אביב. בשבוע שעבר, כאמור, סיידוף הודיע חד־צדדית לכהן על ביטול הסכם ההלוואה. כהן, מצידו, שיגר מכתב באמצעות עורך הדין אמיר ברטוב, שבו הוא טוען כי לסיידוף אין שום עילה לביטול ההסכם.
במכתב תוקף כהן את סיידוף וטוען כי עיתוי ההודעה על ביטול ההסכם לוקה בחוסר תום לב והנימוקים לכך מעורפלים, וזאת בשל העובדה שהם חסרי בסיס, לטענת כהן: "ההודעה על ביטול ההסכם נעשתה שלא כדין, בחוסר תום לב, ומתוך שיקולים זרים, והיא עצמה מהווה הפרה של ההסכם".
לפי הנטען במכתב, מסמך העקרונות למכירת השליטה בשיכון ובינוי מסיידוף לקבוצה בראשות כהן היתה כפופה לחתימה על הסכם מפורט, אך הדבר לא התרחש בשל התנהלות פסולה של סיידוף: "לאחר שהתקשרתם בהסכמים איתנו, המשכתם במשא ומתן עם גורמים אחרים, העליתם דרישות ובקשות שלא סוכמו במסמך העקרונות, ובכך מנעתם את קידומו של מסמך העקרונות והפיכתו להסכם מחייב".
במכתב ששלח לסיידוף, שמהווה התראה לפני תביעה, כהן דורש, למעשה, שסיידוף יכבד את הסכם ההלוואה שנחתם עימו באפריל 2020, יחזור בו מהביטול החד־צדדי בתוך שבעה ימים, וכן שהוא שומר לעצמו את הזכות לדרוש בהמשך מסיידוף לחתום על מסמך מחייב למכירת השליטה בשיכון ובינוי לקבוצת המשקיעים שבראשה הוא עומד. חרף הטענות הקשות, כהן כותב במכתב שהוא מעריך את סיידוף, ושיש ביניהם גם קשר "עמוק ורב שנים".
כשכהן התפטר משיכון ובינוי, הוא שלח לדירקטוריון מכתב שבו כתב כי נוצרה לו הזדמנות לרכוש את השליטה בחברה, אך לא פירט. הוא ציין גם שלהשקפתו מוטב לו לבצע את המהלך כשהוא לא נושא בתפקיד בחברה. עם זאת, סיידוף, כאמור, הביע חוסר שביעות רצון פומבי מכהן, ואף מינה את עצמו ליו"ר זמני של החברה כדי להעמיק את המעורבות בה. בסמוך לכך כהן התפטר. סיידוף דוחה את הטענות והדרישות במכתב.